Auto Review Jeep Renegade I (BU)
Geen speelgoed
Jeep - Renegade 1.4 MultiAir
Conclusie
De Jeep Renegade is een aangename verrassing. Zijn uitgesproken uiterlijk doet een liefhebbersauto vermoeden, maar de kleine Jeep blijkt juist een allemansvriend. Hij scoort punten met zijn veiligheidsuitrusting, aandrijflijn en bouwkwaliteit. Het is alleen jammer dat de SUV niet voor noemenswaardig fiscaal voordeel in aanmerking komt.Type auto en prijs
Uitgerekend Jeep mengt zich in het segment van de semi-terreinwagens. Terwijl de Amerikanen het type auto waarvan al die SUV’s zijn afgeleid, ooit zelf hebben bedacht! Trouw aan hun ‘roots’ biedt Jeep ook een volwaardige terreinversie van de Renegade aan, maar de prijslijst begint bij een voorwielaangedreven exemplaar voor € 22.990. Naast de Suzuki Vitara en Opel Mokka rekenen we ook de Fiat 500X tot zijn belangrijke concurrenten. De 500X is onderhuids gelijk aan de Renegade. Qua styling verschillen beide modellen als dag en nacht, zoals de Jeep dankzij zijn blikken speelgoeduitstraling fel afsteekt tegen het merendeel van het segment.Hoe rijdt de Jeep Renegade 1.4 MultiAir
Er bestaan meerdere redenen om met enig voorbehoud achter het stuur van de Jeep Renegade te stappen. Om te beginnen vanwege zijn speelgoeduitstraling. En dan is de semi-terreinwagen ook nog tot stand gekomen in samenwerking met Fiat. De Italianen lepelen zonder met hun ogen te knipperen een lawaaïge tweecilinder in hun auto’s (ook in de grotere modellen!), maar de Renegade komt alleen beschikbaar met viercilinder motoren. Fijne viercilinder motoren, zoals de 140 pk sterke MultiAir-uitvoering waarmee wij op pad konden. Nog voor we de contactsleutel hadden omgedraaid, maakte de Jeep ook korte metten met ons tweede bezwaar: hij mag er dan uitzien als kinderspeelgoed, maar de Renegade steekt opvallend volwassen in elkaar. Zo rijdt hij ook: het MultiAir-blok weet prima raad met ’t gewicht van deze bescheiden reus (minimaal 1.346 kilo) en je kunt er snel en soepel mee door het verkeer sturen. Schakelen gaat via een gerobotiseerde automaat of met behulp van de prima handgeschakelde zesbak uit onze testauto. Achter het stuur heb je een ‘king of the road’-gevoel, vanwege het royale uitzicht op de motorkap. De vorm van die kap doet ons een beetje denken aan de allereerste Cherokee. De hulpsystemen die op de Renegade te bestellen vallen, zijn echter helemaal van deze tijd. Zoals rijstrooksignalering, een dode hoek assistent en een zelfstandig remsysteem, dat al vroegtijdig van zich laat horen. Zit jij te dicht op je voorganger, dan geeft de Jeep een geluidssignaal. Dat klinkt zo indringend, dat je automatisch meer afstand gaat houden. De Renegade is van zichzelf al gehorig: de opstaande voorruit zorgt in combinatie met de forse spiegels voor het nodige windgeruis. Een groot minpunt is het beperkte zicht rondom. De ramen van de Jeep zijn weliswaar groot, maar de raamstijlen ook; gelukkig vraagt de importeur voor de optionele achteruitrijcamera een bescheiden meerprijs van € 250.De Jeep Renegade 1.4 MultiAir van binnen
In een poging te knipogen naar hun roemruchte verleden, zijn de Amerikanen iets te ver doorgeschoten. Je komt in de Renegade overal verwijzingen naar de oer-Jeep tegen, en die doen geforceerd aan. We vonden de karakteristieke Jeep-grille terug in de speakers, aan de zijkanten van de binnenspiegel en zelfs in het hart van de achterlichten. Wel gecharmeerd zijn we van de rugleuning van de passagiersstoel, die je vlak kunt klappen. Handig wanneer je lange voorwerpen te vervoeren hebt. Met minimaal 351- en maximaal 1.297 liter bagageruimte heeft de Renegade niet de grootste kofferbak in dit segment, maar de inzittenden komen niets tekort. Dat is opmerkelijk, omdat je op de achterbank hoger zit dan de passagiers voorin. Desondanks zitten volwassenen daar met hoofd en benen vrij, zelfs wanneer je kiest voor het optionele glazen dak. Een ergonomische misser is de locatie van de achterklepgreep: die zit zo ongeveer óp de bumper, zodat je altijd vieze handen krijgt wanneer je iets achterin wilt leggen.De Jeep Renegade 1.4 MultiAir en het milieu
Helaas; een gunstige bijtelling zit er niet in wanneer je interesse uit gaat naar de Renegade. Geen van de beschikbare motoriseringen komt in aanmerking voor een fiscaal duwtje in de rug. Er is keuze uit drie benzine- en drie dieselmotoren. Het vermogen loopt uiteen van 110- tot 170 pk. Een start/stop-systeem is standaard op de kleine Jeep.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
