Auto Review Peugeot 308 II
Compleet nieuw en veel beter
Peugeot - 308
Conclusie
De nieuwe 308 ziet er uitstekend uit, heeft een hoge kwaliteitsuitstraling en prima rijeigenschappen. Bovendien biedt hij ondanks de compacte afmetingen veel binnenruimte. De superzuinige e-HDi versie zal het dankzij zijn lage CO2 uitstoot en gunstige 14% bijtelling zeker goed gaan doen in de zakelijke markt.Type auto en prijs
Ook met de nieuwe 308, vanaf € 18.900, waagt Peugeot zich weer in het felbevochten vijfdeurs hatchback C-segment. De echte middenklasse dus, waar de Volkswagen Golf heer en meester is en waar Renault Mégane, Ford Focus en Opel Astra felle concurrenten zijn. Om van de Aziatische merken nog maar te zwijgen. Niet alleen prijs, uitrusting en kwaliteit zijn in deze klasse van groot belang; ook wat de auto kost aan bijtelling speelt een grote rol. Want veel auto’s in dit segment worden zakelijk gereden. Peugeot heeft dan ook speciale leaseversies van de nieuwe 308 en kondigt alvast een nieuwe uitvoering aan die in het 14% bijtellingsregime valt. Die komt in het voorjaar van 2014 maar is reeds te bestellen.Hoe rijdt de Peugeot 308
De nieuwe 308 is tamelijk compact van afmetingen. Daardoor, en door het gebruik van gewichtsbesparende materialen als aluminium (motorkap) en kunststof (achterklep) is het nieuwe model zo’n 140 kg lichter dan de vorige. De gewichtsbesparing leidt tot een lichtvoetig weggedrag. De nieuwe 308 rijdt en stuurt buitengewoon prettig, zo blijkt tijdens de eerste testkilometers op een bochtig bergtraject. Het stuurkarakter is volkomen neutraal en de 308 laat zich met grote precisie de bocht in sturen. De wegligging is een prima compromis tussen comfortabel en sportief. Je voelt precies wat zich onder de wielen afspeelt, zonder dat dit ten koste gaat van het veercomfort.De Peugeot 308 van binnen
Van binnen is de 308 duidelijk ‘Peugeot-nieuwe-stijl.’ Net als bij de 208 en 2008 zien we ook hier een klein, bijna skelterachtig stuurwiel, waar je overheen moet kijken om snelheidsmeter en toerenteller te kunnen zien. Je moet er misschien even aan wennen maar het functioneert verder prima, als je tenminste de moeite neemt om de positie van stoel en stuurwiel vooraf goed in te stellen. Het dashboard is heel erg ‘clean’: er is bijna geen knop of schakelaar te vinden. Slechts één draaiknop heb je om de radio zachter te zetten. En verder bedien je vrijwel alles via een aanraakscherm. Niet alleen navigatie, geluid en boordcomputer maar ook verwarming en airco worden via dit systeem bediend. En dat laatste is toch een beetje omslachtig als je alleen de airco een graadje kouder wilt zetten. Ruimte biedt de nieuwe 308 volop. Zowel voor als achterin zit je uitstekend. En de bagageruimte is met een inhoud van 470 liter erg ruim bemeten. Wat ook nog opvalt is de erg goede kwaliteit van het interieur. Mooie materialen, en zeer netjes afgewerkt.De Peugeot 308 en het milieu
Peugeot levert de 308 met drie verschillende benzinemotoren en twee diesels. De diesels en de kleinste (driecilinder) benzinemotor vallen in de 20% bijtelling. In het voorjaar van 2014 komt de e-HDi, een diesel die maar 82 gram CO2 produceert en die in de 14% bijtellingsregeling valt.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
