Auto Review Peugeot 308 I 1e facelift
Comfort is een Frans woord
Deze versie van de Peugeot 308 is als occasion nog altijd zeer gewild. Dat geldt ook nu de serie wat ouder is. Peugeot-rijders hebben een grote merkentrouw. Men koopt een gebruikte 308 en zo kan de inruiler - waarschijnlijk een nette 307 - gemakkelijk naar een andere trouwe Peugeot-rijder verhuizen.
- Pluspunten
- Heel ruim interieur (SW)
- Comfortabel zoals verwacht
- Geslaagd, bijna tijdloos uiterlijk
- Minpunten
- De 1,2 liter PureTech benzinemotor heeft specifieke problematiek
- Nog steeds populair en dus relatief duur
Wat vindt de Wegenwacht?
- De 1,2 liter benzinemotor is van het zogenaamde PureTech-type. In het ontwerp van deze motor zit een constructie, waarbij de distributieriem door de motorolie loopt. Na verloop van tijd is gebleken dat dit tot ernstige motorproblemen kan leiden.Meer informatie over de Pure Tech 1.2 motor problemen vind je hier.Je leest erwat er kan gebeuren, hoe dan te handelen en waarop u als consument onder de geschetste voorwaarden recht heeft.
- De 1,6 liter ‘THP’-benzinemotor is in heel veel Peugeot-modellen toegepast. Hiervan zijn verschillende, vaker optredende euvels bekend. Zo kan één van de vier individuele bobines er zo maar mee ophouden, waardoor de motor op drie cilinders gaat lopen. Niet mee doorrijden, als er snel aan een bobine is te komen, kan de Wegenwacht dit ter plekke herstellen, maar het kan bij de andere cilinders ook weer terugkomen.
- De automatische verstelling van de nokkenas werkt soms niet meer, dan gaat de motor slecht lopen en reparatie in de garage is dan noodzakelijk.
- De sensor van de motortemperatuur geeft soms totaal verkeerde waardes door, waardoor de motorelektronica ‘denkt’ dat de motor heet is gelopen, maar dat is niet het geval. De Wegenwacht controleert of dat inderdaad klopt en monteert een andere sensor.
- De waterpomp wordt bij de 1,6 liter benzinemotoren elektronisch ingeschakeld wanneer dat nodig is. Het komt voor dat dit niet gebeurt en dan loopt de motor werkelijk heet. Afhankelijk van de situatie moet er dan een nieuwe aandrijving van de waterpomp gemonteerd worden, maar de schade kan ook véél groter zijn.
- Bij hoge kilometerstanden kan de distributieketting uitrekken, waardoor de motor geleidelijk minder goed gaat lopen. Montage van een nieuwe ketting plus spanners is dan noodzakelijk en dat is een heel dure reparatie.
- De 1,6 liter HDi-dieselmotor heeft wel eens last van sluiting in de EGR-klep, waardoor de motor stilvalt. De Wegenwacht kan dit in principe ter plaatse oplossen.
- Bij hoge kilometerstanden kan de turbo van de dieselmotor kapot gaan. Dan valt het motorvermogen weg. Meestal kan de auto nog wel op eigen kracht naar de garage rijden, maar een nieuwe turbo is een kostbare aangelegenheid.
Waar praten we over?
Voor het eerst in de lange historie van Peugeot is een typenaam voor de tweede keer gebruikt. Deze opvolger van de vorige 308 heet dus ook 308, maar dat laat onverlet dat het bij zijn introductie wel een compleet nieuw model was. Déze 308 was vergeleken met zijn voorganger een forse stap vooruit. Daarbij is dit model er opnieuw als normale vijfdeurs en als stationcar, de SW. Tussen die twee zit ook veel verschil, want de SW heeft niet alleen een andere achterkant, maar staat ook op een elf centimeter langere wielbasis en is daardoor een stuk ruimer. Vooral de SW is mede door toenmalige fiscale maatregelen heel populair geworden.
Uitvoeringen en varianten:
- De 308 werd geïntroduceerd met drie benzinemotoren en twee diesels.
- De 1,2 liter driecilinder ‘PureTech’-benzinemotor met 60 kW/82 pk was destijds nieuw.
- De 1,6 liter benzinemotor was er in twee versies, met 92 kW/125 pk en 115 kW/156 pk.
- Deze 1,6 liter is in 2014 vervangen door twee varianten van de 1,2 liter driecilinder81 kW/110 pk en 96 kW/130 pk.
- De 1,6 liter diesel was er als HDi en e-HDi, met respectievelijk 68 kW/92 pk en 85 kW/115 pk.
- De 1,6 liter diesel is in 2014 vervangen door een ‘BlueHDi’ met 88 kW/120 pk.
- Er kwam ook een 2,0 ‘BlueHDi’ met 110 kW/150 pk, maar die is medio 2015 alweer uit het programma gehaald.
- Uitsluitend voor de uitvoering GT verscheen in 2015 een 1,6 e-THP benzinemotor met 151 kW/205 pk en voor de GTi een variant op die motor met 184 kW/250 pk.
- Deze snelle benzineversies behoren tot de zeer weinige varianten die wel als vijfdeurs, maar niet als SW zijn geleverd.
- De latere, sterkere versies van de 1,2 liter driecilinder zijn ook geleverd met semiautomatische transmissie, de 2,0 liter diesel was er ook als automaat.
- In 2017 was er een facelift, direct herkenbaar aan het zeer geslaagde, compleet andere front. Daarnaast waren er toen wat detailwijzigingen.
- In 2018 is de 1,5 e-THP 205 vervangen door de 225 met 165 kW/225 pk.
- De normale uitvoeringen heten Access, Active en Allure.
- Daar zijn in 2014/5 tijdelijk ‘Blue Lease’-uitvoeringen bijgekomen, ook als Premium.
De Première was alleen kort na de introductie tijdelijk leverbaar, met de sterkste benzinemotor.
De Peugeot 308 als occasion
Er staat een groot aanbod gebruikte 308-en in het land te koop. Daarvan betreft ongeveer de helft de SW, ongeveer een kwart is een diesel. Waarschijnlijk is de SW naar verhouding voor veel kopers aantrekkelijker dan een normale vijfdeurs. Dat geldt zeker voor gezinsauto’s waarin je vrijwel nooit ruimte te veel hebt. Dit heeft als gevolg dat de SW’s gemiddeld aanzienlijk duurder zijn dan vergelijkbare hatchbacks. Ofwel, omgekeerd: wie die ruimte niet echt nodig heeft, bespaart geld door een vijfdeurs te kiezen en de markt voor dat model is minder ‘overspannen’. Inmiddels is deze generatie 308 niet meer te vinden bij de officiële Peugeot-agenten, maar vooral bij universele autobedrijven en (soms) bij dealers van andere merken, na inruil.
.
De proefrit
Vrijwel ongeacht de uitvoering of motorisering is de 308 een heerlijke auto in het gebruik. Als bestuurder zit je even gek te kijken, omdat je de tellers op het dashboard niet dóór, maar over het stuur heen afleest. Het is even wennen, na een dag of wat weet je niet beter en dan is dit zelfs logischer dan de opstelling in de meeste auto’s. Het kleine stuur maakt de auto puur gevoelsmatig handelbaarder. Sterke punten van de 308 zijn de fijne voorstoelen, het lage geluidsniveau en uiteraard de prettig-comfortabele vering. De SW is daarbij nog net even comfortabeler, wat alles heeft te maken met die lange wielbasis. In een normale vijfdeurs is het voorin even goed toeven, maar de achterbank is net iets krapper dan in verschillende concurrerende modellen. Met vier volwassenen aan boord gaat nèt, maar het houdt niet over. Op dit vlak brengt de SW het er aanzienlijk beter vanaf. Dat geldt eveneens voor de bagageruimte. In de vijfdeurs bedraagt die al een best royale 420 liter, in de SW is dat 610 liter en dat is echt kolossaal! In de vloer zitten handige, verschuifbare haken om bagage vast te zetten en de delen van de achterbankleuning zijn ook om te klappen als je zelf achter de auto staat. De lichtste van de driecilinder benzinemotoren is voor de 308, zeker de SW, feitelijk onderbemeten. De latere, sterkere versies hebben vermogen genoeg, maar missen nog steeds wat trekkracht helemaal ‘onderin’. Vaak is zo’n motor alleen theoretisch zuinig, maar met de 96 kW-versie rij je toch zo maar 1 op 17 en dat is wel heel zuinig.
Conclusie
De Peugeot 308 is een keurige, ingetogen verschijning, de meeste mensen vinden ‘m mooi. Dat geldt zeker voor de SW. Kies als occasion een versie die past bij je wensen en je hebt aan de Peugeot 308 een heerlijke, moderne gebruiksauto met diverse kwaliteiten. Hou wel goed rekening met de specifieke klachten van de PureTech-motoren, dat kàn een reden zijn ook eens naar een ander merk te kijken.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
