logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Hyundai Ioniq 5 I

Elektrische auto 3.0

Hyundai IONIQ 5 73 kWh AWD

Pluspunten
  • Binnenruimte
  • Laadsnelheid
  • Rijcomfort
  • Praktische gebruiksmogelijkheden
  • Spectaculaire vormgeving
Minpunten
  • Matig zicht rondom

De lancering van de Hyundai IONIQ 5 zal door de concurrentie tandenknarsend worden gadegeslagen. De elektrische gezinsauto lijkt wel afkomstig uit de toekomst: zo grensverleggend is de bijzondere hatchback!

Conclusie

De Hyundai IONIQ 5 is een grensverleggende EV. Daarbij doelen we niet alleen op zijn unieke uiterlijk, maar vooral op de immense binnenruimte en hoge laadsnelheid. Desondanks zijn de Koreanen er in geslaagd om al die moderne techniek relatief betaalbaar te houden. Een prestatie waarmee Hyundai niet alleen zijn eigen klandizie een dienst bewijst, maar ook de elektrische auto in het algemeen. De IONIQ 5 legt de lat hoog voor de concurrentie en daar profiteren we uiteindelijk allemaal van.

Type auto en prijs

Hyundai introduceerde in 2016 diens eerste, volledig elektrische gezinsauto: de IONIQ electric. De EV had flippers aan het stuur om te bepalen hoeveel remenergie er werd teruggewonnen, er zat een speciale stand op de klimaatcontrole waarbij alleen het gedeelte waar de bestuurder zit werd verwarmd en het batterijpakket was vloeistofgekoeld, zodat je onbeperkt kon snelladen. Inmiddels hebben de meeste andere elektrische auto’s zulke handigheidjes ook aan boord.

Met de IONIQ 5 dreigen de Koreanen de concurrentie echter opnieuw op achterstand te zetten. In tegenstelling tot wat je misschien verwacht, verwijst het getal in de typenaam niet naar de modelgeneratie, want zoals gezegd is er tot nog toe maar één IONIQ verschenen (die voorlopig ook nog gewoon leverbaar blijft). Hyundai heeft grote plannen met de aanduiding: ‘IONIQ’ moet binnen het modellengamma een submerk gaan vormen. Het zou dus zomaar kunnen dat je in de toekomst ook bij de Koreanen terecht kunt voor een IONIQ 4 of -6.

Retro én futuristisch

Voorlopig oogt de 5 al modern genoeg, hoewel Hyundai in het lijnenspel ook wat knipogen naar diens verleden heeft verstopt. Een dergelijke mix van retro en futuristisch pakte eerder al gunstig uit voor de Honda e. Maar in tegenstelling tot die Japanse stadsauto is het rijbereik van de IONIQ 5 een stuk groter. Prijzen beginnen bij € 43.500. Je beschikt altijd over 5 jaar fabrieksgarantie, 8 jaar – of 160.000 kilometer – garantie op de batterijen en een rijke aanvullende veiligheidsuitrusting. De Skoda Enyaq en Volkswagen ID.4 gelden als belangrijkste alternatieven.

Hoe rijdt de IONIQ 5

Op basis van de foto’s bij deze rijtest kun je misschien denken dat je met een reguliere vijfdeurs van doen hebt. Niets is echter minder waar, want met een lengte van 4.64 meter en een breedte van 2.15 meter steekt de Hyundai de meeste semi-terreinwagens qua afmetingen naar de kroon. Ook het leeggewicht is met twee ton niet mals. Hoewel de EV al die kilo’s niet kan verhullen, belet het de IONIQ 5 niet van een gemeen felle stoplichtsprint. Een belangrijk onderscheid met alternatieven als de Skoda Enyaq en Volkswagen ID.4, die minstens zoveel wegen maar minder vermogen leveren.

Wij maakten onze testkilometers met het vlaggenschip van het modellengamma: een vierwielaangedreven uitvoering met een elektromotor op de voor- en eentje op de achteras. Die aandrijflijn is goed voor 305 pk, 605 Nm koppel en een trekgewicht van 1.600 kilogram. In 5,2 tellen tik je de 100 kilometer per uur aan. Optrekken en invoegen is met de Hyundai dus een peulenschil, maar verder zouden wij het rustig aan doen. Mede dankzij de comfortabele vering en demping is dit geen auto om mee te sporten; eerder te ‘cruisen’.

Verschuifbare middenconsole

Het onderstel van de IONIQ 5 is door de Koreanen speciaal voor elektrisch aangedreven modellen ontworpen. Het biedt volop ruimte aan accucellen, maar ook aan de inzittenden zelf. Daar profiteer je voorin ook al van, mede dankzij een verschuifbare middenconsole en een stengel aan het stuur, waarmee je kiest of je voor- of achteruit wilt rijden. Op het digitale instrumentarium verschijnt tijdens het richting aangeven het beeld van een camera onder de buitenspiegels, waarop je meer kunt zien dan in je spiegels zelf.

Het is een van de vele hulpsystemen die op de Hyundai leverbaar zijn. De speciale dode hoek bescherming moet echter wel van de optielijst komen, net als een head-up display. Zaken als adaptieve cruise control, een waarschuwing voor kruisend verkeer en een noodremsysteem zijn dan weer bij de vanafprijs inbegrepen. Hetzelfde geldt voor een achteruitrijcamera en dat is geen overbodige luxe: vanwege het bijzondere lijnenspel zijn de dode hoeken over je schouder schrikbarend groot. Hinderlijk is de afwezigheid van een achterruitenwisser: volgens de Koreanen moet een speciale spoiler ervoor zorgen dat de rijwind je raam schoonmaakt, maar in de praktijk zie je bij slecht weer bar weinig in je binnenspiegel.

De IONIQ 5 van binnen

Dankzij het speciaal voor deze EV ontworpen onderstel is de wielbasis even groot als die van een directielimousine: drie meter om precies te zijn. De beenruimte achterin de IONIQ 5 is dan ook weldadig te noemen; de hoofdruimte is eveneens dik in orde. Omdat een middentunnel ontbreekt, kunnen alle zitplaatsen op de achterbank worden benut. Die bank is bovendien elektrisch verstelbaar en beschikt over stoelverwarming. Daarnaast kun je achterin meerdere stroompunten gebruiken, waaronder een volwaardig stopcontact onder de zitting. De kofferbak van de Hyundai is minimaal 527- en maximaal 1.578 liter groot. Afhankelijk van de gekozen uitvoering krijg je er voorin nog eens 24- tot 57 liter bij: elektromotoren nemen nu eenmaal minder ruimte in dan een conventionele verbrandingsmotor.

Hoewel je over opbergruimte niets te klagen hebt, zou je nog meer spullen kunnen meenemen als de Koreanen de achterruit niet zo vlak in de kofferklep hadden gelegd. Maar goed; het oog wil natuurlijk ook wat! Het interieur van de IONIQ 5 ziet er verzorgd uit en is opgetrokken uit materialen die fijn voelen om aan te raken. Bovendien herbergt het binnenste de nodige handige extra’s, van de eerder aangehaalde verschuifbare middenconsole tot een dashboardkastje, dat je als een lade open schuift. Het duurste uitrustingsniveau beschikt verder over speciale ‘slaapstoelen’, zodat je bij een laadstop ook zélf even op krachten kunt komen.

Driver only

Weggestopt in het infotainmentscherm treffen we een oude bekende aan: de ‘Driver Only’-functie van de klimaatcontrole, waarmee je desgewenst alleen het gedeelte van de auto kunt verwarmen waar de bestuurder zich bevindt. Voorheen bood Hyundai daar een aparte bedieningsknop voor aan, maar dat voorrecht is voortaan alleen nog weggelegd voor het volume van de radio en de temperatuurinstelling.

De IONIQ 5 en het milieu

De IONIQ 5 is leverbaar met twee verschillende batterijgroottes, waarmee je in de eenvoudigste configuratie al 384 kilometer ver komt. Onze testauto heeft geen 58-, maar 73 kWh aan batterijen aan boord. Op papier bedraagt de actieradius dan maximaal 481 kilometer. Onze testauto beloofde bij aanvang een rijbereik van 426 kilometer, maar na 240 kilometer konden we volgens de Hyundai nog maar 150 kilometer verder rijden. De buitentemperatuur bedroeg tijdens de verbruiksronde 12 graden Celcius. Het gemiddelde stroomverbruik was tijdens onze rit wel gunstiger dan de fabrieksopgave met 18,5 kWh per 100 kilometer. In de folder staan 19 stuks vermeld!

Behalve verscheidene accupakketten biedt de importeur ook verschillende aandrijflijnen aan. Het instapmodel beschikt over het kleinste batterijpakket en een elektromotor op de achteras, goed voor 170 pk en 350 Nm. De achterwielaangedreven Hyundai is ook leverbaar met een groter batterijpakket en een sterkere krachtbron. Wij reden het vierwielaangedreven topmodel met twee elektromotoren. Welke uitvoering je ook kiest: deze ‘elektrische auto 3.0’ maakt optimaal gebruik van zijn speciaal ontworpen bodemgroep. Voor het belangrijkste wapenfeit moet je naar een snellaadstation. Aan een publiek laadpunt laadt de IONIQ 5 met 3 fasen: genoeg om na een nachtje slapen weer met volle accu’s op pad te kunnen.

Stroom voor de buurman

Maar dankzij dat nieuwe platform kan de Koreaan laadsnelheden aan tot 232 kW, omdat hij de stroom niet met de gebruikelijke 400 Volt naar binnen slokt, maar met wel 800 stuks! Bij een geschikte snellaadpaal heb je er dan in 5 minuten 100 kilometer extra actieradius bij; een prestatie die tot voor kort was voorbehouden aan een exoot als de Porsche Taycan. Tegen meerprijs kan de Hyundai ook stroom teruggeven: via het stopcontact onder de achterbank, maar ook langs de laadaansluiting. Daarvoor heb je een speciale adapter nodig, waar je vervolgens een ‘huis-, tuin- en keuken’-stekker in kunt steken.

Is de laadpaal in de straat bezet, dan zou jouw buurman bij wijze van spreken de Hyundai kunnen gebruiken om zijn eigen EV mee bij te laden! Benut je de van huis meegebrachte stroom liever om een zo groot mogelijke afstand af te leggen, dan helpt de IONIQ 5 je daarbij met behulp van een speciale spaarstand en twee flippers aan het stuur, waarmee je zelf kunt bepalen hoeveel remenergie de auto terugwint. Met de linkerflipper activeer je de ‘i-Pedaal’ modus. Staat die functie ingeschakeld, dan volstaat het loslaten van het stroompedaal om volledig tot stilstand te komen.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.