Auto Review Volkswagen Golf V
Bestseller, ook als occasion
De Golf generatie ‘V’ is als occasion ook vele jaren nadat die uit productie ging nog steeds gewild. Dat geldt voor elke generatie van de Golf. Door die vraag is zo’n Golf in goede staat naar verhouding vrij duur, maar dat weerhoudt overtuigde Volkswagen-rijders niet.
- Pluspunten
- Rijdt erg goed, heel comfortabel
- Allemansvriend
- Redelijk betrouwbaar
- Minpunten
- Uiterlijk niet bijzonder geslaagd
Wat vindt de Wegenwacht?
De individuele bobines van benzinemotoren geven ook bij deze Golf nogal eens de geest. Vervanging is zo gebeurd, mits er aan een bobine is te komen. De EGR-klep in de inlaat van benzinemotoren kan vervuilen en daardoor vast gaan zitten, de motor loopt dan merkbaar minder goed. Op zich is dit een kleinigheid. Bij de (T)FSI-motoren slijt de coating van zuigers of cilinders, wat tot ernstige motorschade leidt, zonder dat de bestuurder er iets tegen kan doen. Bij de TDI’s gaat de verstelling van de turbo vast zitten en er kan inwendige lekkage van koelvloeistof of brandstof optreden, wat eveneens tot motorschade kan leiden, als het niet tijdig wordt opgemerkt (stijgend oliepeil!). Als de portieren zijn ontgrendeld en er gebeurt even niets, dan sluit de auto zichzelf af, óók als de sleutel zich in de auto bevindt. Voor een Wegenwacht is het geen kleinigheid de goed beveiligde Golf weer open te maken. Zoiets kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer de auto in de winter alvast wordt gestart en men gaat dan de ruiten krabben. Voor je het weet sluit de auto zichzelf weer af, ook al loopt de motor.
Het komt ook niet zelden voor dat het hele dashboard ‘dood’ blijft en dan is de auto ook niet te starten. Dat kàn een kleinigheid zijn (relais kapot), wat snel is op te lossen, maar het kan ook zitten in het hele instrumentarium dat moet worden vervangen en dat moet uiteraard in de garage gebeuren. Problemen met de DSG-automatische transmissie zijn in de rgeel ook niet ter plekke op te lossen, dat is specialistenwerk voor in de garage.
Over de Volkswagen Golf ‘V’
Deze generatie van de Volkswagen Golf is kwalitatief vergeleken met zijn voorganger een verbetering. Dat blijkt onder meer uit de afwerking in het interieur, dat zit gewoon beter in elkaar, waardoor ook bij wat oudere exemplaren rammels en dergelijke niet meer voorkomen. Het model is altijd direct als Golf herkenbaar. De Golfs Plus en Variant laten we hier even buiten beschouwing, daarvoor bestaan aparte occasiontesten.
Uitvoeringen en varianten
Alle uitvoeringen van de Golf zijn er als drie- of vijfdeurs. Er is in deze generatie Golfs een enorm aanbod motoren geleverd, mede omdat veel motortypes in de looptijd van dit model zijn vervangen door modernere versies. Bij de benzinemotoren zijn de 1,6 (76 kW/103 pk) en de 1,6 FSI (85 kW/115 pk) gedurende de hele productieperiode geleverd. De 1,4 liter met 55 kW/75 pk is in 2007 vervangen door een versie met 59 kW/80 pk. De 1,4 FSI (66 kW/90 pk) is in 2005 gestopt. De 1,4 TSI met 90 kW/122 pk en 125 kW/170 pk verschenen in 2007. De 2,0 FSI (110 kW/150 pk) kwam in 2004 en de 2,0 TFSI, speciaal voor de GTI, had vanaf 2004 147 kW/200 pk en kreeg begin 2007 169 kW/230 pk. De R32 heeft een 3,2 liter V6 met 184 kW/250 pk en vierwielaandrijving kwam pas in 2007. Bij de diesels zijn de 1,9 TDI (77 kW/105 pk, vanaf 2006 met roetfilter) en 2,0 TDI (103 kW/140 pk) er in alle bouwjaren. De 1,9 TDI met 66 kW/90 pk kwam in 2004, tegelijk met de 2,0 SDI (zonder turbo, 55 kW/75 pk) die eind 2007 is gestopt. De 2,0 TDI met 125 kW/170 pk verscheen juist in voorjaar 2007.
Standaard heeft een Golf een handgeschakelde vijfbak. Met uitzodering van de 1,4 liter basismotor zijn alle motoren als optie ook geleverd met de zestraps DSG-automaat.
De normale uitvoeringen heten op volgorde van compleetheid Easyline (vanaf begin 2008), Trendline, Comfortline en Sportline, waarbij de laatste onder meer een iets verlaagd onderstel heeft. De GTI en GT Sport is er alleen met de sterkere motoren. De belangrijkste actieversies in dit model zijn de Turijn in 2005/06 en Optive in 2007/8.
De Volkswagen Golf ‘V’ als occasion
Vele jaren was deze Golf-generatie, ook nadat de productie al lang was gestopt, één van de meest gewilde èn meest voorkomende occasions van ons land. Inmiddels is het aanbod een stuk kleiner, maar nog steeds is de Golf ‘V’ een vertrouwde verschijning op de weg. Afgezien van topversies zoals de GTI en R32 bevinden de meeste uitvoeringen zich in de zeer betaalbare prijsklassen. Daarmee spreekt deze Golf-generatie nu ook weer een andere groep kopers aan. Vaak is dan sprake van gebruik als tweede auto in het gezin, maar een Golf doet het ook nog steeds goed bij beginnende automobilisten. Het aanbod is nog steeds heel omvangrijk en het is dus volstrekte onzin om voor een ‘gewone’ Golf naar de andere kant van het land te reizen, of er moeten wel héél speciale wensen in het spel zijn. Let wel goed op bij opvallend gunstig geprijsde exemplaren. Wat kan daarvan de reden zijn? Check in elk geval de onderhoudshistorie, want zoals al blijkt uit het kader van de Wegenwacht is dit model Volkswagen echt niet zo probleemloos als de reputatie van het merk vaak doet vermoeden. Inmiddels is het aanbod diesels gedaald tot ene fractie van het totale aanbod. Daarvan zijn er in de loop der jaren nogal wat de grens over gegaan.
De proefrit
Eén van de kwaliteiten waarom de Golf terecht wordt geprezen, is zijn uitstekende rijcomfort in combinatie met een prima wegligging. Daardoor is een Golf gewoon een erg fijne auto in het gebruik. Of je nou voornamelijk stadsverkeer rijdt of juist uitsluitend snelweg, een Golf lijkt zich overal als een vis in het water te voelen. Opvallend is dat de prima voorstoelen over een grote afstand verstelbaar zijn, waardoor ook lange bestuurders er vaak goed in zitten. Het lage geluidsniveau draagt ook nog bij aan het comfort. Helaas is het zo dat juist een Golf nogal eens wordt mishandeld door figuren met een vreemde mentaliteit, dus kijk wel uit voor afgetrapte exemplaren, die vaak zijn getooid met niet-originele accessoires.
Conclusie
De Volkswagen Golf is een allemansvriend en dat geldt na vele jaren ook nog steeds voor de generatie ‘5’. De relatief grote vraag, ook voor oudere exemplaren, houdt de prijzen relatief hoog. Dat neemt niet weg dat een gebruikte Golf voor heel veel mensen precies biedt wat ze willen.
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Volkswagen Golf V.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
