Auto Review Mazda 3 I (BK)
Ondergewaardeerd
Mazda - 3
- Pluspunten
- Rijdt erg goed, redelijk comfortabel
- Zeer betrouwbaar
- Minpunten
- Bandenlawaai
- Uiterlijk wat ingetogen
Wat vindt de Wegenwacht?
De Mazda 3 is kwalitatief één van de auto’s die de terechte reputatie van Japanse auto’s op dit gebied onderstreept. Bij de allereerste exemplaren kwam het voor dat de stuurbekrachtiging stopte door lekkage in het systeem. Daarop is waarschijnlijk een modificatie uitgevoerd, want het komt nu niet meer voor. Het enige bekende zwakke punt betreft de spanrol van de distributie. Als die te slap is, gaat de ketting teveel bewegen en kan zo de krukassensor of de bedrading daarvan beschadigen, waardoor de motor ermee ophoudt. Mits er snel aan is te komen, is die sensor door de wegenwacht snel te vervangen, maar er moet wel in de garage direct een nieuwe spanrol in, anders herhaalt het euvel zich. Dat is alles!Waar praten we over?
De Mazda 3 is de opvolger van de 323, een naam die vanuit het verleden veel goede associaties oproept. Misschien was het wel fout om die goede, oude naam te laten vervallen, wie zal het zeggen? De generatie 3 waarover we het hier hebben, had enige technische overeenkomst met de Ford Focus. Dat kwam voort uit de tijd dat Mazda gedeeltelijk in handen was van Ford, die aandelen zijn terugverkocht. De Focus oogst steevast veel waardering, dus die basis was prima, maar Mazda heeft aan de 3 wel een heel eigen draai gegeven. De verkoop van nieuwe exemplaren is nooit ‘wild’ geweest, als occasion staan de kopers ook niet zo te dringen. Dat is mooi voor wie de kwaliteiten van deze Mazda wèl onderkent.Uitvoeringen en varianten
Mazda kent twee carrosserievarianten op de 3: de Sport is een vijfdeurs hatchback, de sedan - zoals de naam al aangeeft - een vierdeurs sedan. Er zijn drie benzinemotoren en twee diesels in de 3 geleverd. De 1,4 liter benzinemotor met 62 kW/84 pk is net-aan sterk genoeg voor de 3. De meest gewilde motor is de 1,6 met 77 kW/105 pk, waarmee de 3 prima uit de voeten kan. De 2,0 met 110 kW/150 pk is voor een auto met deze signatuur bijna tè krachtig. De 1,6 liter diesel is er met 80 kW/108 pk, vanaf 2007 is er ook een 2,0 diesel met 105 kW/142 pk. In 2006 is er een minimale facelift geweest, die vooral onderhuidse veranderingen heeft teweeggebracht, zoals een andere afstemming van het onderstel. De opvolgende uitrustingsniveaus heten Exclusive, Touring, Executive en de wat sportief getinte Active, die later GT-M is gaan heten.De Mazda 3 als occasion
Er is een kleine schare trouwe Mazda-rijders die zich ervan bewust is hoe goed hun auto eigenlijk is. Op feestjes hoor je wel eens rampenverhalen van andere merken, de Mazda-rijder kan dan niet meepraten. Dat is jammer, want veel meer mensen zouden het prima kwaliteitsniveau van deze Mazda op prijs kunnen stellen. Nieuw is een Mazda 3 iets steviger geprijsd dan veel concurrenten. Dat komt door de koers van de yen, maar topkwaliteit heeft nu eenmaal zijn prijs, dus dat is heel verdedigbaar. Gezien de bescheiden vraag naar gebruikte exemplaren liggen de occasionprijzen juist op een vergelijkbaar of iets lager niveau dan de concurrentie. Dat is goed nieuws voor occasionkopers. Desondanks is de vraag bescheiden en heb je als geïnteresseerde koper alle gelegenheid om precies de Mazda te zoeken die je wilt en tegen de prijs die je in alle redelijkheid van plan bent te betalen.De proefrit
De Mazda 3 is een buitengewoon gemakkelijk rijdende auto, met een heel keurig comfortniveau. Het enige minpuntje op dit vlak is het vrij nadrukkelijke geluid van de banden. Dat is bij de facelift in 2006 wel verbeterd, maar niet opgelost. Op lange ritten wordt dit soms vervelend. Bij de vijfdeurs valt de vrij grote dode hoek rechtsachter op. De Mazda stuurt en schakelt zoals je van een Japanse auto verwacht, nauwkeurig, precies, zonder nerveus aan te voelen. Heel de auto voelt trouwens heel degelijk en stevig aan.Conclusie
Blijkbaar zijn er te weinig mensen die beseffen hoe goed en betrouwbaar een moderne auto kan zijn. Anders zouden er wel meer auto’s als de Mazda 3 rondrijden. Deze middenklasser wordt schromelijk ondergewaardeerd. Als occasion voor particuliere kopers is dit een aanrader van jewelste, maar niet aan iedereen vertellen, hè?Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
