logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Opel Insignia B

Fijne reisauto met absurde prijs

Opel - Insignia GSi

De Insignia is nu ook als GSi verkrijgbaar. Doet deze grote Opel de beroemde typaanduiding eer aan?

Conclusie

In het rijke verleden van Opel waren GSi’s serieuze scheurijzers. En dat is deze Insignia GSi niet. Voor dat werk heeft Opel tegenwoordig immers de OPC-badge. De GSi-versie is nu snel, maar ook netjes en beschaafd. Kortom: de Insignia GSi is een heel prettige en snelle reisauto. Hij is dankzij de 260 pk krachtige turbomotor desgevraagd in staat om ongemerkt en in hoog tempo enorme lappen asfalt te verslinden. De zeer fijne AGR-stoelen dragen flink bij aan het rijcomfort, evenals de ruimte, zowel voor- als achterin. Het weggedrag is dik in orde dankzij FlexRide en vierwielaandrijving. Maar wie door de GSi-badge in de sportstand een hardcore afstemming verwacht, is op het verkeerde been gezet. Dankzij de lage Michelin-banden en de afstemming van het onderstel kun je weliswaar hard de hoek om met de Insignia GSi, maar spectaculair wordt het nooit. Zijn achilleshiel is de achttraps automaat. Die reageert te traag en dat is zeker voor auto die sportiviteit suggereert jammer. Voor de rest een zeer capabele auto en de lekkerste Insignia uit het aanbod, maar met een veel te hoog prijskaartje – met dank aan de Nederlandse belastingen.

Type auto en prijs

De Insignia van Opel is een ruime gezinsauto die valt in de klasse van bijvoorbeeld de Ford Mondeo en VW Passat. Deze GSi-versie is een sportieve en zeer rijk uitgeruste versie en concurreert door zijn grote aantal pk's met de eveneens zeer potente Alfa Romeo Giulia Veloce (280 pk, vanaf 54 mille). De benzineversie van de Insignia GSi is goeddeels gebaseerd op de 260 pk sterke 2.0 Turbo 4x4. Maar voor de GSi-variant zijn de software van de automaat en het ESP gewijzigd, is het onderstel aangepast en zitten er bijvoorbeeld heel fijne stoelen in. De GSi heeft altijd vierwielaandrijving en altijd de genoemde achttraps automaat. De Insignia GSi is er als hatchback – Opel noemt dat Grand Sport – en als stationwagon (Sports Tourer). Behalve als benzineversie is de auto er ook met dieselmotor. Staat de gewone 2.0-benzineversie in de prijslijst voor 62 mille, deze GSi is nog eens twee mille duurder. Wil je ‘m als GSi-stationwagon dan kost hij bijna 67 mille en wil je ‘m dan ook nog eens als diesel dan komt de prijs zelfs op 72 mille. Hoge prijzen dus, die vooral het gevolg zijn van het Nederlandse belastingsysteem. Door de nieuwe verbruiksmeetmethode WLTP bestaat de kans dat de prijs in de nabije toekomst nog verder stijgt. Gerucht gaat, dat als die prijsstijging niet genoeg gecompenseerd wordt met een lagere BPM, dat Opel deze GSi-versie voor Nederland wellicht schrapt.

Hoe rijdt de Opel Insignia GSi

Was een GSi – denk aan de Kadett GSi en de Astra GSi –vroeger een hardcore straatracer, tegenwoordig wordt die typeaanduiding gebruikt voor sportieve(re) Opels. Voor het écht rauwe werk heeft Opel nu immers de OPC-badge. Met dat in het achterhoofd is de GSi een zeer prettige metgezel. Het is inderdaad een snelle, comfortabel reisauto met een sportief randje, met dank aan het actieve FlexRide onderstel en de bijbehorende vierwielaandrijving. Je kunt er dankzij de actieve demping verrassend hard de hoek mee om, maar als je echt tekeer gaat voel je toch net wat teveel body-rol. Ook in de sportstand. De 0-100 km/h acceleratietijd bedraagt 7,2 seconden. Geen spectaculaire tijd dus, wel gewoon lekker rap. Zijn kracht ligt in kilometers vreten op de snelweg, de Autobahn en de autostrada. Dat kun je uren volhouden in deze Opel. Met dank ook aan de zeer fijne stoelen. Remmen doet hij trouwens uitstekend. De reminstallatie is dan ook afkomstig van Brembo. Hebben we nog kritiek? Jazeker. Om te beginnen is de achttraps automaat ons niet bevallen. Hij heeft soms net teveel bedenktijd nodig (ook in de sportstand) en schakelt soms op momenten dat je het niet verwacht. Schakelen met de flippers aan het stuurwiel helpt, maar ook dan hebben we wel eens een snellere respons meegemaakt. Wat we ook jammer vinden is dat het motorgeluid deels nep is. Dat heeft zo’n auto wat ons betreft niet nodig. Toch? En het brandstofverbruik? Dat bedraagt tijdens onze test 1 op 8,2. Tja, wie 260 pk en 400 newtonmeter koppel tot zijn beschikking heeft gaat die natuurlijk gebruiken. Met alle gevolgen van dien.

De Opel Insignia GSi van binnen

Op de achterbank zit je riant. Er is zeer veel beenruimte . Ben je langer dan 1.90 meter dan zit je met je hoofd knel. Dankzij de flinke middentunnel wordt het bovendien lastig om met zijn drieën achterin plaats te nemen. De kofferbak heeft minimaal 490 en maximaal 1.450 liter ruimte. Klap je de rugleuning van de achterbank neer – dat kan vanuit de kofferbak - dan beschik je over een zo goed als vlakke laadvloer. Het interieur oogt fraai en is bekleed met zachte materialen. De optionele AGR voorstoelen (1.499 euro) zijn een aanrader. Ze zitten fantastisch, zijn multi-instelbaar en bieden veel steun. Een sportstuurwiel en uit aluminium vervaardigde pedalen verhogen de feestvreugde. Het aanraakscherm laat zich eenvoudig bedienen en is prima afleesbaar. Sterk punt van alle Insignia’s – dus ook deze – is de aangeboden veiligheidsuitrusting. Opel Eye is standaard en omvat actieve rijstrookassistentie, een noodstopsysteem met voetgangersherkenning en verkeersbordherkenning. Tegen meerprijs is adaptieve cruise control verkrijgbaar. Dat zit ook op de testauto. Met deze systemen geactiveerd kun je enigszins autonoom rijden, al zwalkt de rijstrookassistent engiszins. Er zijn systemen die de auto mooier in het midden van de rijstrook houden.

De Opel Insignia GSi en het milieu

De Opel Insignia GSi heeft het energielabel G. Hij haalde een gemiddeld praktijkverbruik van 1 op 8,2.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.