logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Opel Insignia B

Geslaagde workout

Opel - Insignia Grand Sport 1.5 Turbo (165 pk)

De Opel Insignia heeft er een stel typeplaatjes bij, maar is verder de nodige kilo’s afgevallen. Kan hij de concurrentie dankzij dat sportschoolabonnement de maat nemen?

Conclusie

De Opel Insignia Grand Sport scoort op alle vlakken een voldoende, maar blinkt alleen uit in de aangeboden veiligheidsuitrusting. Die is niet alleen uitgebreid, maar wordt voor het grootste deel ook nog standaard aangeboden. Daar staat tegenover dat menig alternatief prettiger zit en aansprekender prestaties biedt.

Type auto en prijs

De Insignia betekende voor Opel een radicale ommezwaai. Het model verving in 2008 de aloude Vectra en aan die auto hing toch een bepaalde spruitjesgeur. Het aansprekende uiterlijk en de baanbrekende veiligheidsuitrusting wierpen hun vruchten af, maar er klonk ook kritiek. De Insignia was te zwaar en de motoren verouderd. De tweede generatie van de middenklasser is daarom met name op die twee punten onder handen genomen. Verder is de vierdeurs carrosserievariant komen te vervallen en kreeg hij een (iets) andere naam; voortaan heet de auto voluit Insignia Grand Sport. Met een vanafprijs van € 33.695 is de Opel (iets) duurder dan alternatieven als de Renault Talisman, Ford Mondeo en Skoda Superb. De prijslijst van de beschikbare stationwagen begint bij € 34.945.

Hoe rijdt de Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo (165 pk)

We kregen bij het tankstation een opgestoken duim van een Porsche-rijder! Dat zegt weliswaar niets over het rijgedrag van de nieuwe Opel, maar maakt wel direct duidelijk dat de fabrikant een aantrekkelijke auto op de weg heeft gezet. Zeker in de vlammend rode kleur van onze testauto. Die was voorzien van een van de nieuwe benzinemotoren die door de Duitsers worden aangeboden, in dit geval een viercilinder turbo met 165 pk. Het trekgewicht bedraagt 1.405 kilogram; alleen wie kiest voor het 260 pk sterke topmodel mag een zwaardere aanhanger aankoppelen (of je moet voor een diesel kiezen). Hoewel de tweede generatie van de Insignia aanzienlijk minder weegt dan zijn voorganger – afhankelijk van de gekozen uitvoering kan dat tot 200 kilogram schelen – is de nieuwe krachtbron geen hardloper. Hij levert met 250 Nm koppel echter acceptabele prestaties en doet dat ook nog in relatieve stilte. We hoorden onderweg hoofdzakelijk de banden, maar dat kan goed aan de grotere maat lichtmetalen wielen onder onze testversie hebben gelegen. Opel is inmiddels overgenomen door PSA, het concern waartoe ook Citroën en Peugeot behoren. Het ontwerp van de nieuwe Insignia was tegen die tijd al lang bevroren, maar als je niet beter wist, zou je denken dat de Fransen zich tegen de gezinswagen aan hebben bemoeid. Voor een Duitse auto verwerkt de Grand Sport oneffenheden namelijk opvallend comfortabel. Laat je het gas los, dan rolt hij lang uit; iets om rekening mee te houden. In de Opel zit je 3 centimeter dichter bij de grond dan in het oorspronkelijke model. Ons exemplaar was bovendien voorzien van meervoudig verstelbare comfortstoelen. Toch leidde dat niet tot een aangename zitpositie: de zetels in de Insignia hebben een korte rugleuning, die bij lange lieden al ter hoogte van de schouderbladen ophoudt. De veiligheidsgordels zijn daarnaast niet in hoogte verstelbaar. Een andere wanklank betreft de hakerige versnellingsbak; wisselen van verzet dient secuur te gebeuren, anders ‘prik’ je er naast. Voor een bijna 5 meter lange auto stuurt de Opel aangenaam licht, maar ook een tikkeltje indirect; hij heeft bovendien een flinke draaicirkel. Het zicht rondom vormt echter het grootste probleem: de raamstijlen zijn fors, de bovenkant van het dashboard spiegelt hinderlijk in de voorruit en de hatchback heeft wonderlijk genoeg geen achterruitenwisser. De standaard veiligheidsuitrusting maakt een hoop goed. Vanaf het instapniveau krijg je actieve rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning, Opels butlerservice OnStar en een zelfstandig noodremsysteem met voetgangersherkenning cadeau. Wie meer rijhulpsystemen wenst, kan optioneel nog voor adaptieve cruise control, een head-up display, intelligente LED-verlichting, dode hoek signalering en een waarschuwing bij kruisend verkeer kiezen.

De Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo (165 pk) van binnen

De wielbasis van de Grand Sport is met 9 centimeter gegroeid. Dat zijn fijne berichten, want zulke ruimte komt doorgaans ten goede aan de passagiers achterin. Die zitten op de achterbank van de Insignia inderdaad als een vorst. Ze moeten alleen niet te lang zijn; vanwege de aflopende daklijn komen inzittenden met een lengte boven de 1.90 meter met hun hoofd in de knel. Dankzij de flinke middentunnel wordt het bovendien lastig om met zijn drieën achterin plaats te nemen. De kofferbak heeft niet geprofiteerd van de toegenomen wagenlengte; je kunt zelfs 40 liter minder aan spullen meenemen dan voorheen. De tildrempel is ook fors. Met minimaal 490- en maximaal 1.450 liter sla je in dit marktsegment overigens nog steeds geen slecht figuur; alleen de Skoda Superb biedt een (veel) grotere laadruimte. Klap je de rugleuning van de achterbank neer – dat kan vanuit de kofferbak - dan beschik je over een zo goed als vlakke laadvloer. Een dubbele laadbodem ontbreekt, net als een stroompunt. De achterpassagiers hebben nog de meeste gelegenheid om hun smartphone bij te laden; zij hebben twee USB-poorten tot hun beschikking, de inzittenden voorin maar eentje. Het interieur oogt fraai en is bekleed met zachte materialen. De bediening van de ruitenwisser en de richtingaanwijzers uitgezonderd; beide stengels voelen goedkoop aan. In de Grand Sport experimenteren de Duitsers met een deels digitaal dashboard; je kunt in het hart van de snelheidsmeter verschillende gegevens tevoorschijn toveren, van het actuele brandstofverbruik tot de kaart van het navigatiesysteem. De afmetingen zijn dusdanig bescheiden, dat het lijkt alsof je door een wc-rol naar een landkaart kijkt. Dat kan dus beter.

De Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo (165 pk) en het milieu

Behalve de door ons gereden uitvoering kun je de Insignia met nog twee andere benzinemotoren bestellen. Vier verschillende diesels behoren ook tot de mogelijkheden. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 110- tot 260 pk. Een brandstofbesparend start/stop-systeem wordt door Opel standaard meegeleverd, welke motorisering je ook kiest. De fabrikant geeft voor de 165 pk sterke testauto een gemiddeld verbruik op van 1 op 17,5. Wij realiseerden een praktijkscore van 1 op 14,5, wat voor een auto met deze omvang zeker niet onaardig is.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.