Auto Review Honda Civic IX
Meer voor minder
Honda - Civic
Conclusie
De Honda Civic ontpopt zich als een comfortabele auto met sportieve tintjes. Deze 1.8 Executive-versie is behoorlijk vlot. En het onderstel is een mooi compromis tussen comfort en sportiviteit. Hij ziet er behoorlijk ‘spacy’ uit. En de stroomlijn met een Cw-waarde van 0,27 is echt heel erg goed. Verder heeft Honda zijn nieuwe Civic scherp geprijsd. Dus voor deze Civic geldt zeker: nieuwe ronde, nieuwe kansen.Type auto en prijs
De Civic zit in dezelfde klasse als de VW Golf, Ford Focus, BMW 1-Serie en Opel Astra. En dat zijn niet de eerste de beste. Honda wil een belangrijkere rol gaan spelen in deze klasse. De nieuwe Civic is 430 centimeter lang en 1,70 meter breed. Hij is een stukje groter dan zijn voorganger. Opmerkelijk is wel dat de wielbasis met 2,5 centimeter is ingekort. Dat heeft Honda gedaan om de Civic meer handelbaar te maken in stadse omstandigheden. Verder is het onderstel op de smaak van de Europese consument afgestemd. Er zijn drie motoren leverbaar. De lijst begint bij de 1.4 van 73 kW (100 pk). De 1.8 l versie is goed voor 104 kW (142 pk). En de dieselgestookte 2.2 levert 110 kW (150 pk) af aan de voorwielen. Alle motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Maar de 1.8 kun je ook krijgen met een vijftrapsautomaat. Verder zal er in de loop van volgend jaar een 1.7 diesel worden geleverd die een CO2-uitstoot heeft van nog geen 100 g/km. Elke Civic wordt standaard voorzien van een start/stopsysteem (op de handgeschakelde versies), hill start assist (voorkomt het achteruit rollen op een helling), tractiecontrolesysteem en elektrisch bedienbare portierruiten rondom. De prijs ten opzichte van de ‘oude’ Civic is verlaagd. De basis-versie, de 1.4 S, gaat € 18.990 kosten. Dat is duizend euro minder dan je voor de oude Civic betaalde. En je krijgt er volgens Honda nog een completere auto voor terug ook.Hoe rijdt de Honda Civic
Wij zijn in de gelegenheid geweest om de Civic alvast te rijden in Denemarken tijdens het jaarlijkse evenement voor de juryleden Auto van het Jaar. We pakken de 1.8 l beet in de meest complete Executive-uitvoering. Het onderstel voelt comfortabel aan. Op het rechtuit spoort hij goed. En blijkt het onderstel vrij comfortabel. Toch kun je deze Honda behoorlijk sportief rijden. Hij stuurt licht en messcherp. In snel genomen bochten blijft hij heel lang neutraal. Bij de uitwijkproef met 70 km/h (met vier personen aan boord) geeft het onderstel geen krimp. Met een paar snelle stuurbewegingen kom je gemakkelijk om het obstakel heen. De zesbak schakelt prima. De 1.8 l viercilinder VTEC-motor mag graag toeren draaien. En hij is behoorlijk vlot. In deze Executive-uitvoering accelereert hij in 9,7 seconden naar 100 km/h. En de topsnelheid bedraagt 215 km/h. Helaas is nog niet alles verbeterd. Zo is het zicht naar achteren nog steeds niet fantastisch. Dat komt door de balk die over de achterruit loopt. Een aardig stylingdetail, dat wel.De Honda Civic van binnen
Niet alleen van buiten, maar ook van binnen ziet de Civic er ‘spacy’ uit. Vooral het instrumentarium lijkt wel uit een spaceshuttle te komen. De digitale snelheidsmeter is hoog in het dashboard geplaatst. De toerenteller zit pal voor je neus, direct achter het goed verstelbare stuur. De stoelen zitten goed. Ze zijn prima verstelbaar en geven voldoende zijdelingse steun. De ruimte voorin is in orde. De hoofdruimte is net aan. Maar achterin is de ruimte, met name voor het hoofd, beperkt. Wie in het midden moet zitten, is in dat opzicht helemaal het haasje. Nu neemt het standaard gemonteerde panoramadak in deze Executive wel wat kostbare centimeters in beslag. De kofferruimte is met zijn inhoud van 477 liter behoorlijk royaal. Die is nog gemakkelijk te vergroten door de achterbankleuning in twee ongelijke delen weg te klappen. Dan ontstaat er 1.210 liter bagageruim.De Honda Civic en het milieu
De 1.8 Executive die wij rijden krijgt een C-label. Maar wie een 1.8 S of Comfort kiest, krijgt een B-label. Net als alle 1.4 versies. De diesel krijgt, afhankelijk van de uitvoering, een B- of een C-label. Voor alle Civics geldt een bijtelling van 20 procent.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
