logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Honda Civic IX

Uitgesproken veel bagagaruimte

Honda - Civic Tourer

De voortekenen zijn gunstig voor de Honda Civic Tourer. De stationwagen heeft de grootste bagageruimte in zijn klasse, biedt volop gebruiksgemak en dat voor een aantrekkelijke prijs. Maar is dat genoeg om de aandacht van zijn omstreden uiterlijk af te leiden?

Conclusie

Zoek je een stationwagen die stuurt als een scheermes en optimaal gebruiksgemak biedt, dan levert Honda met de Civic Tourer de auto van je dromen af. Zijn immense bagageruimte in combinatie met een achterbank die je niet alleen neer-, maar ook óp kunt klappen, zijn ijzersterke troeven in een fel bevochten segment. Bovendien staat de auto voor een scherpe prijs in de folder. Of dat genoeg is voor een handtekening onder de 1.250 koopcontracten die de importeur komend jaar denkt te slijten, zal niet zozeer afhangen van het beperkte comfort of de gemiddelde interieurruimte van de Tourer, maar het antwoord op de vraag: vind ik hem mooi of niet..?

Type auto en prijs

Het is voor het eerst sinds 1998 dat Honda weer een stationvariant van de Civic op de markt brengt. Hoewel dat model al aan zijn negende leven is begonnen, verscheen er door de jaren heen slechts driemaal eerder een stationwagen van. De nieuwste aanwinst is er eentje waar je van moet houden: net als bij de hatchback zal het moderne lijnenspel niet iedereen kunnen bekoren. Onder die uitgesproken koets gaat echter een multifunctionele auto schuil, die voor een buitengewoon scherpe prijs in de markt wordt gezet: je rijdt al een Civic Tourer vanaf net geen 23 mille. Saillant detail: de Nederlandse importeur parkeert voor dat geld een diesel op je stoep. De beschikbare benzine-uitvoering is € 2.600 duurder (!).

Hoe rijdt de Honda Civic Tourer

Honda grijpt de introductie van de Tourer aan om ook de reguliere Civic op te frissen. Zo profiteert de vijfdeurs van het scherpere stuurgedrag en het evenwichtigere onderstel van de stationwagen. De Tourer heeft echter het alleenrecht op een set instelbare achterdempers, die desgewenst zijn in te stellen op de standen 'normaal', 'comfortabel' en 'dynamisch'. Welke set-up je ook kiest; de Civic is niet de meest comfortabele stationwagen in zijn klasse. Oneffenheden worden nauwkeurig aan de inzittenden doorgegeven en dat is met name hinderlijk voor de passagiers op de achterbank. De lengte van de carrosserie is met een kleine 30 centimeter toegenomen. Daardoor voelt de auto aan de achterzijde wat zwaarder aan en dat merk je bij snel genomen bochten. Sturen en schakelen doet de Honda echter voorbeeldig en de 1.6-liter dieselmotor zorgt voor keurige prestaties (120 pk, 300 Nm). Het blok laat zich goed horen, maar gelukkig is het op kruissnelheid aangenaam stil in de cabine. Nieuw zijn de talrijke veiligheidssystemen (o.a. lane departure warning, dode hoek assistent, verkeersbordensignalering), waarbij vooral opvalt dat je zult moeten kiezen tussen adaptieve cruise-control óf een remassistent voor in de stad. Het is het enige systeem waarbij de Civic zélf ingrijpt (de andere werken met licht- en geluidssignalen), maar is niet leverbaar in combinatie met ACC.

De Honda Civic Tourer van binnen

De grootste troef van de Honda bevindt zich onder de hoedenplank: met een inhoud van maar liefst 624 liter heeft de Civic Tourer de grootste bagageruimte in zijn klasse. Zelfs een reus als de Skoda Octavia Combi moet in de Japanner zijn meerdere erkennen. Het geheim is een 117 liter groot compartiment onder de laadvloer, waar je met gemak twee bagagetrolleys in kwijt kunt. Bovendien is de tildrempel 13 centimeter verlaagd en kan de kofferklep extra ver open. Klap je de achterbank neer, dan kijk je uit over een volmaakt vlakke laadvloer. En dan beschikt de Civic ook nog eens over de zogenaamde 'magic seats' van zijn broertje, de Jazz. Met een simpele handbeweging klap je het zitgedeelte van de achterbank op om ruimte te maken voor voorwerpen die normaal lastig te vervoeren zijn, zoals een kast of je mountainbike. In vergelijking met hun bagage komen de inzittenden van de Tourer er dan maar bekaaid af; de interieurruimte is toereikend, maar verder ook niet.

De Honda Civic Tourer en het milieu

De Civic stationwagen is straks leverbaar met een 142 pk sterke, 1.8-liter benzinemotor en de eerder genoemde zelfontbrander. Hoewel Honda Nederland verwacht van beide motoren evenveel exemplaren te verkopen, is de diesel de scherpste aanbieding. Met een uitstoot van 99 gram CO2 is die krachtbron niet alleen schoner maar ook zuiniger: het fabrieksverbruik ligt op 3,6 liter per 100 kilometer. Welke uitvoering je ook kiest, de handgeschakelde versies zijn altijd voorzien van een start/stop-systeem.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.