Auto Review Volvo V60 II
In het hart van het merk Volvo
De Volvo V60 heeft als occasion het voordeel dat het een logische opvolger is van zijn gelijknamige voorganger. Volvo-rijders zijn vaak trouwe klanten. Na jarenlang in het vorige model te hebben gereden, wil men gewoon deze. Terecht, dit is het hart van het merk Volvo.
- Pluspunten
- Ruim en doordacht interieur
- Veel veiligheidsvoorzieningen en moderne techniek
- Rijdt erg prettig
- Minpunten
- Zeer gewild dus relatief kostbaar
Wat vindt de Wegenwacht?
Een motor die onder het rijden ineens afslaat, wordt veroorzaakt dor een kapotte zekering van de brandstofpomp. Dit is een bijzonder model zekering, maar intussen weet de Wegenwacht dat de zekering van het rechterachterportier hiervoor tijdelijk als vervanging kan dienen. Als de storing op zich niet permanent is, kan de Volvo in elk geval verder rijden. Het is wel zaak even de garage te bezoeken, want die zekering mag niet zo maar doorbranden. Wat is hiervan de oorzaak?
Door een defect in de regeling kan het voorkomen dat de kachelmotor blijft doordraaien, terwijl de auto stilstaat. Die trekt dan vanzelf de accu leeg. De Wegenwacht kan de motor wel weer starten met starthulp, maar dat is half werk. Om te voorkomen dat de kachel de accu opnieuw leeg trekt, volstaat het om de stekker van die motor los te halen. Dat is wel even een lastig klusje. Nu kan de Volvo na starthulp tenminste naar de garage, om de oorzaak op te lossen.
Vervuiling van het inlaatsysteem kwam destijds wel voor bij de diesels die snel veel kilometers reden. Dat leidde zelfs tot gesmolten inlaatspruitstukken. Met een wijziging in de software is dit in principe opgelost.
Over de Volvo V60
Volvo stationcars zijn al vele decennia vrijwel wereldwijd een begrip. De voorgaande generaties waren niet alleen stuk voor stuk in hun tijd vrijwel altijd de maatstaf waaraan stationcars werden afgemeten. Dit zijn ook een soort stijl-iconen, het past bij een bepaald slag mensen om juist in een Volvo stationcar te rijden. Deze generatie V60 is aan de ene kant een logische en consequente voortzetting van die stijl en aan de andere kant voegt deze nieuwe technieken en moderne elementen toe. In een directe vergelijking is deze generatie tegelijk langer en lager dan zijn gelijknamige voorganger. Anders, maar toch zóveel hetzelfde dat je als trouwe Volvo-rijder déze ook weer wilt.
Uitvoeringen en varianten
Volvo heeft nogal zitten schuiven met de motorisering van de V60. In eerste instantie verschenen de benzinemotoren aangeduid las T4 (140 kW/190 pk), T5 (184 kW/250 pk) en T6 (228 kW/310 pk), waarbij steeds hetzelfde, in heel veel Volvo’s gebruikte 2,0 liter viercilinder motorblok als basis fungeerde. De onderlinge verschillen worden veroorzaakt door bijvoorbeeld aanpassing van de turbodruk en dergelijke. In het voorjaar van 2020 verscheen een nieuwe basisversie, nog steeds met dezelfde 2,0 liter motor, dat is de B3 met 120 kW/163 pk. De T4 is in voorjaar 2021 vervangen door de B4 (145 kW/197 pk) en de T5 al in 2020 door de B5, waarbij het vermogen onveranderd bleef. De T6 bleef ongewijzigd.
Naast deze normale benzineversies verscheen de plug-in hybride T6 Recharge (250 kW/340 pk) en de T8 ‘Twin Engine’, eveneens een plug-in met 228 kW/310 pk en de T8 Recharge met 287 kW/390 pk. In het voorjaar van 2021 is de ‘Twin Engine’ uit het programma verdwenen. Bij de diesels is het een stuk overzichtelijker. Hier kennen we de D3 (110 kW/150 pk) en de D4 (140 kW/190 pk), die beide gebruik maken van hetzelfde motorblok als de benzineversies. In de loop van 2019 en 2020 zijn de dieselversies stapsgewijs uit het programma verdwenen.
Alle T6- en T8-versies beschikken standaard over vierwielaandrijving. De beide dieselmotoren zijn standaard voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak. Alle overige V60’s hebben de bijzonder fijne achttraps automatische transmissie, die als optie ook in de diesels is geleverd.
De T4, D3 en D4 zijn in eerste instantie leverbaar geweest in een standaarduitvoering, zonder verdere aanduiding. De verdere normale uitvoeringen heten op volgorde van compleetheid Momentum, Inscription en de iets sportiever aangeklede R-Design. Tijdelijke uitvoeringen kennen we ook, zoals de Advantage, Business Pro en Momentum Business.
Een heel aparte topversie is de T8 AWD ‘Polestar Engineered’, een nog sportiever versie met liefst 298 kW/405 pk. Daarbij is het verwarrend dat de naam Polestar hier een heel andere betekenis heeft dan we die kennen van de elektrische modellen van dit submerk.
Naast de normale versies kennen we ook de Cross Country-uitvoeringen, die iets hoger op de wielen staan en gekenmerkt worden door zwarte kunststof randen rond de wieluitsparingen. De Cross Country heeft in alle gevallen vierwielaandrijving en de automatische transmissie. In eerste instantie was deze stoere variant er als T5 en D4, maar met ingang van voorjaar 2020 is deze er alleen nog als B5.
De Volvo V60 als occasion
Een auto als de V60 wordt ‘nieuw’ bij uitstek ingezet als zakenauto. Die verkoop loopt uitstekend, wat verklaart hoe het kan dat er desondanks, terwijl de leasecontracten nog lang niet zijn afgelopen, er toch al een fiks aanbod occasions is. Uiteraard staat het grootste deel daarvan bij de officiële Volvo-dealers. Jonge, mooie exemplaren (tot 5 jaar en 150.000 km) worden aangeboden onder het occasionlabel Volvo Selekt, met onder meer 12 maanden volledige garantie zonder kilometerbeperking. Daarnaast zien we de V60 ook in toenemende mate opduiken in de ‘outlets’ van de grote leasemaatschappijen, door voortijdig beëindigde, of later volledig volgemaakte contracten. Zoals al aangegeven, zijn Volvo-rijders behoorlijk merkentrouw. Dit houdt ook in dat de echt mooie exemplaren in de regel niet lang blijven staan. Opmerkelijk is wel de verdeling van het occasionaanbod. Diesels zijn weinig verkocht en het is begrijpelijk dat die uit het programma zijn verdwenen. In het occasionaanbod ligt het dieselaandeel rond 10 procent en dat zal geleidelijk steeds kleiner worden. Handgeschakelde versies zijn vrijwel onvindbaar. De hybrides maken een derde deel van het aanbod uit, dat zal in de toekomst verder stijgen. Deze versies zijn dus ook gemakkelijk te vinden.
De proefrit
Het is knap hoe Volvo onderling flink verschillende auto’s in de markt zet en deze zodra je instapt toch grote overeenkomsten vertonen. Dat geldt bijvoorbeeld voor het zeer fraaie, geheel digitale instrumentarium met de kolossale display in het midden van het dashboard. Even ben je geïmponeerd, maar na verloop van tijd is ook dit aspect ‘typisch Volvo’: het werkt uitstekend en is eenvoudig te bedienen, omdat het heel logisch werkt. Even sterk en typerend zijn de hulpsystemen, die met name de actieve veiligheid bevorderen. Dat varieert van een radarsysteem dat automatisch terugstuurt als een botsing met een tegenligger dreigt, tot herkenning van voetgangers, fietsers en grote dieren, ook in het donker en daarvoor stopt de Volvo automatisch.
Deze V60 is een stukje ruimer dan de vorige V60, met bijvoorbeeld bijna honderd liter meer bagageruimte (nu: 529 l.), waarmee de V60 ook zijn grootste rivalen overtreft. Daarbij gaat het niet alleen om liters lucht, in de bagageruimte zitten diverse slimme details, met als meest opvallende het deel van de vloer dat verticaal kan worden gezet om kleine bagage tegen rondslingeren te behoeden. Volvo-rijders kennen het, andere merken denken hier niet eens aan. De uitstekende en veelzijdig verstelbare voorstoelen en royale ruimte op de achterbank zijn bijna vanzelfsprekend. Het is te prijzen dat èlke V60 al een heel rijke uitrusting kent, met onder meer een elektrisch bediende achterklep, ‘climate control’ met twee klimaatzones (voor/achter), dakrails, lichtmetalen wielen en adaptieve cruise control.
De V60 stuurt fijn en nauwkeurig, de afstemming van het onderstel is in de stand ‘comfort’ stevig, maar net niet ‘hard’. Mede hierdoor is de V60 een bijzonder prettige, ruime, praktische en niet te vergeten veilige auto voor het hele gezin.
Conclusie
Trouwe Volvo-rijders lezen het voorgaande met een sterk gevoel van herkenning. Ja, zo waren voorgaande stationcars van dit formaat ook, maar deze V60 is een serieuze stap vooruit in de automobiele ontwikkeling. Dat maakt ‘m begeerlijk, voor al die trouwe Volvo-rijders en wellicht de nodige nieuwe klanten. Een echte Volvo, maar dan wel anno nú!
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Volvo V60.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
