logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mercedes Cla-Klasse I (X117) 1e facelift

Sterallures

Mercedes - CLA 200 Shooting Brake

De Mercedes CLA Shooting Brake is in feite een A-Klasse stationwagen. Hij oogt een stuk exclusiever, maar heeft dezelfde minpunten. Alleen dan voor een smak extra geld!

Conclusie

De Mercedes CLA Shooting Brake is spaarzaam in brandstofverbruik en heeft een fraai uiterlijk. Over dat laatste valt nog te twisten, maar wat niet ter discussie staat is het discutabele zicht rondom en de matige hoeveelheid bagageruimte. In combinatie met de matige stoelen is deze Mercedes (te) duur voor wat je krijgt.

Type auto en prijs

Hij is pas sinds 2015 op de markt, maar de Mercedes CLA Shooting Brake heeft na een jaar al een bescheiden facelift ondergaan. Voortaan heeft de CLA een andere voorbumper en een zwarte grille. Bovendien komen er nieuwe kleuren en lichtmetalen velgen beschikbaar en kun je voortaan kiezen voor een eenvoudiger dieselmotor. In feite is deze Mercedes gewoon een A-Klasse stationwagen. Er bestaat ook een vierdeurs versie van. Die coupé heeft nauwelijks concurrenten, maar van stationwagens zijn er in de compacte middenklasse meer dan genoeg. Denk alleen al aan de Volvo V40 en Audi A3 Sportback. Van die drie heeft de CLA Shooting Brake het hoogste prijskaartje. Prijzen beginnen bij € 34.495, waar je voor 6- tot 8 mille minder al in een Audi of Volvo stapt. De Mercedes is voor dat geld wel een schoolliniaal langer, wat zich vooral uitbetaalt in extra kofferruimte. Bij publieksmerken als Skoda, Mazda en Ford rijd je voor dit soort bedragen echter een complete klasse groter.

Hoe rijdt de Mercedes CLA 200 Shooting Brake

Normaliter beginnen wij onze rij-impressies niet met het zicht rondom. In het geval van de CLA Shooting Brake kunnen we daar echter niet om heen. De Mercedes valt namelijk buitengewoon slecht te overzien. De ramen zijn klein en de raamstijlen fors. Dat levert problemen op bij het afslaan en inparkeren, maar invoegen is nog veel riskanter. Achter de B-stijl gaan complete personenwagens schuil; een kwalijke eigenschap die tijdens onze testperiode gevaarlijke situaties opleverde. Gelukkig kun je de CLA van dode hoek signalering voorzien; een extra die wij met klem willen aanbevelen. Een ander hulpsysteem waarmee je de Shooting Brake tegen meerprijs kunt uitrusten, is een rijstrookassistent. Een zelfstandig remsysteem (actief tot 105 kilometer per uur) behoort tot de standaarduitrusting. Wij gingen op pad met een 156 pk sterke benzineuitvoering, voorzien van het zogenaamde AMG Line accessoirespakket. Dat staat de CLA uitstekend, maar de rijeigenschappen hebben behoorlijk te lijden onder het 18-inch lichtmetaal. Niet alleen komen korte oneffenheden nadrukkelijker het interieur binnen, de Mercedes wordt van die grote banden ook nog eens extra gehorig. De 1.6-liter viercilinder krachtbron is namelijk al niet een van de stilste. Zeker wanneer de motor koud is, laat hij zich goed horen. De prestaties zijn keurig; je hebt in elke situatie genoeg vermogen voor handen. Onze testauto was voorzien van een zeventraps automaat, die weliswaar naadloos functioneert, maar niet geluidloos. Terugschakelen gaat niet onopgemerkt. Hoewel de bestuurdersstoel goed verstelbaar is, zit hij niet prettig. Er bevindt zich een hinderlijke bult ter hoogte van je onderrug. Bovendien zit je vrij hoog, zodat langere inzittenden tegen de zonneklep aan kijken. Sturen doet de stationwagen licht en precies.

De Mercedes CLA 200 Shooting Brake van binnen

We reden al eerder met de vierdeurs CLA en hadden toen commentaar op de beperkte hoofdruimte achterin. Achterin de Shooting Brake kunnen volwassenen beter rechtop zitten. De beenruimte houdt nog altijd niet over en het feit dat de achterkant van de voorstoelen bij onze testauto met hard kunststof was bekleed, droeg ook niet bij aan het zitcomfort. De bagageruimte van de stationwagen is tot 884 liter groter dan die van de coupé: je kunt in de Mercedes minimaal 495- en maximaal 1.354 liter aan spullen meenemen. Dat lijkt veel maar ten opzichte van andere stationwagons in deze klasse is de ruimte beperkt. Optioneel kun je de kofferklep met een voetbeweging openen. De laadopening is smal, maar met een neergeklapte achterbank heb je wel de beschikking over een vrijwel vlakke laadvloer. Zie je af van een reservewiel, dan kun je onder de bodem van de kofferbak zelfs extra bagage kwijt. Hoewel het er fraai uit ziet, is het interieur van de CLA niet vrij van kraakjes. Het infotainmentscherm, dat als een soort mini-televisie op het dashboard zit geplakt, zal niet bij iedereen in de smaak vallen. Het werkt door middel van een bedieningsknop tussen de voorstoelen. Daarmee staat Mercedes onderhand alleen, omdat de concurrentie steeds vaker voor een aanraakscherm kiest.

De Mercedes CLA 200 Shooting Brake en het milieu

De CLA Shooting Brake is leverbaar met vier benzine- en drie dieselmotoren. Het vermogen loopt uiteen van 109- tot 381 pk. Hoewel iedere CLA standaard wordt geleverd met een brandstofbesparend start/stopsysteem, weigerde het exemplaar in onze testauto dienst. Het behaalde praktijkverbruik van 1 op 15,4 – met een automaat - had daarom wellicht nog iets beter gekund. Waarmee dit overigens geen slechte score is, want Mercedes spreekt in de folder van 1 op 17,9. En die meting is gedaan in een laboratorium.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.