Auto Review Mercedes Cla-Klasse I (X117) 1e facelift
Fraai luxe paard
Mercedes-Benz - Shooting Brake CLA 180 Lease Edition 7G-Tronic
Conclusie
De Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake is een klasse apart. Deze stationcar is daarom feitelijk zonder echte concurrentie. De enige auto die mogelijk in de buurt komt is een Audi A5 Sportback. In elk geval rijdt de CLA zoals je van een Mercedes mag verwachten: nagenoeg foutloos. Waarbij het accent duidelijk op comfort is gelegd. Alleen voelt de 1,6 liter turbomotor wat onderbemeten.Type auto en prijs
De Mercedes-Benz CLA laat zich lastig indelen. Deze vierdeurs coupé is tenslotte een stuk duurder dan een ‘gewone’ A-Klasse. En een tikkie goedkoper dan een C. De CLA is naar keuze te leveren met benzinemotoren en diesels. Het gamma begint met de CLA 180 die een 90 kW (122 pk) sterke 1.6 viercilinder turbomotor aan boord heeft. De CLA 200 heeft eenzelfde motor maar levert dan 115 kW (156 pk). De topper is de CLA 250. Zijn tweeliter viercilinder is goed voor 155 kW (211 pk). De dieselgestookte CLA 180D wekt 109 pk op, de sterkere 200D komt tot 136 pk. De is er ook met een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling.Hoe rijdt de Mercedes-Benz Shooting Brake CLA 180 Lease Edition 7G-Tronic
De voorwielaangedreven CLA deelt zijn onderstel met de gewone A-Klasse. De wielbasis van 270 centimeter is dan ook hetzelfde. Maar de CLA Shooting Brake is met zijn lengte van 4 meter 64 wel 36 centimeter langer dan zijn broertje. Je bent met een forse en zware auto op stap. En dan moet de 122 pk sterke viercilinder in de CLA 180 waar we mee op pad zijn, er behoorlijk aan trekken. Hij accelereert in 8,8 seconden naar 100 km/h. En de topsnelheid bedraagt 210 km/h. Verder merk je goed dat de CLA meer op comfort is afgestemd dan op sportiviteit. Waarmee maar is gezegd dat Mercedes deze flitsend gelijnde CLA niet als sportieveling op de markt zet. Verder is de besturing buitengewoon direct en nauwkeurig. In snel genomen bochten blijft de CLA lange tijd neutraal. Onderstuur is pas laat merkbaar. De CLA 180 Shooting Brake mag maximaal 1.200 kilogram aan de trekhaak hebben. De Mercedes valt buitengewoon slecht te overzien. De ramen zijn klein en de raamstijlen fors. Dat levert problemen op bij het afslaan en inparkeren, maar invoegen is nog veel riskanter. Achter de B-stijl gaan complete personenwagens schuil; een kwalijke eigenschap die tijdens onze testperiode gevaarlijke situaties opleverde. Gelukkig kun je de CLA van dode hoek signalering voorzien; een extra die wij met klem willen aanbevelen. Een ander hulpsysteem waarmee je de Shooting Brake tegen meerprijs kunt uitrusten, is een rijstrookassistent. Een zelfstandig remsysteem (actief tot 105 kilometer per uur) behoort tot de standaarduitrusting. De 1.6-liter viercilinder krachtbron is namelijk al niet een van de stilste. Zeker wanneer de motor koud is, laat hij zich goed horen. De prestaties zijn keurig; je hebt in elke situatie genoeg vermogen voor handen. Onze testauto was voorzien van een zeventraps automaat, die weliswaar naadloos functioneert, maar niet geluidloos. Terugschakelen gaat niet onopgemerkt. Hoewel de bestuurdersstoel goed verstelbaar is, zit hij niet prettig. Er bevindt zich een hinderlijke bult ter hoogte van je onderrug. Bovendien zit je vrij hoog, zodat langere inzittenden tegen de zonneklep aan kijken.De Mercedes-Benz Shooting Brake CLA 180 Lease Edition 7G-Tronic van binnen
De Mercedes CLA ziet er van binnen fantastisch uit. De kwaliteitsbeleving ligt op een zeer hoog niveau. Alsof je in een veel duurdere E-klasse verkeert. Het scherm van het infotainmentsysteem zit mooi hoog op het dashboard en ziet er verfijnd uit. We reden al eerder met de vierdeurs CLA en hadden toen commentaar op de beperkte hoofdruimte achterin. Achterin de Shooting Brake kunnen volwassenen beter rechtop zitten. De beenruimte houdt nog altijd niet over en het feit dat de achterkant van de voorstoelen bij onze testauto met hard kunststof was bekleed, droeg ook niet bij aan het zitcomfort. De bagageruimte van de stationwagen is tot 884 liter groter dan die van de coupé: je kunt in de Mercedes minimaal 495- en maximaal 1.354 liter aan spullen meenemen. Optioneel kun je de kofferklep met een voetbeweging openen. De laadopening is smal, maar met een neergeklapte achterbank heb je wel de beschikking over een vrijwel vlakke laadvloer. Zie je af van een reservewiel, dan kun je onder de bodem van de kofferbak zelfs extra bagage kwijt. Hoewel het er fraai uit ziet, is het interieur van de CLA niet vrij van kraakjes en doet het op sommige punten goedkoop aan. Met de achterbank weggeklapt kun je 1.345 liter bagage meenemen en ook dat is niet enorm veel voor een stationcar in deze klasse.De Mercedes-Benz Shooting Brake CLA 180 Lease Edition 7G-Tronic en het milieu
De CLA Shooting Brake is leverbaar met vier benzine- en drie dieselmotoren. Het vermogen loopt uiteen van 109- tot 381 pk. Hoewel iedere CLA standaard wordt geleverd met een brandstofbesparend start/stopsysteem, weigerde het exemplaar in onze testauto dienst. Het behaalde praktijkverbruik van 1 op 15,4 – met een automaat - had daarom wellicht nog iets beter gekund. Waarmee dit overigens geen slechte score is, want Mercedes spreekt in de folder van 1 op 17,9. En die meting is gedaan in een laboratorium.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
