logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Renault Austral I

Vechtersmentaliteit

Renault Austral hybrid 200 iconic esprit Alpine

Pluspunten
  • Aangename rijeigenschappen
  • Flinke kofferbak
  • Scherp geprijsd voor dit deel van de markt
Minpunten
  • Kostbare opties
  • Beperkte garantietermijn
  • Styling inwisselbaar

Na een eerdere, mislukte poging introduceert Renault opnieuw een compacte crossover. De Austral wordt primair door benzine aangedreven. En dat is misschien maar goed ook!

Conclusie

Compacte crossovers als de nieuwe Renault Austral gelden vandaag de dag als stereotype gezinsauto. Gaat het de fabrikant dan eindelijk lukken om een graantje mee te pikken van dit populaire marktdeel? De Austral heeft in ieder geval een grote kofferbak - tientallen liters groter dan die van de Nissan Qashqai - hij beschikt over een bruikbaar trekgewicht en ook de prijs is voor dit type auto scherp. Maar wil je de semi-terreinwagen op smaak brengen, dan ben je aangewezen op kostbare opties. Eén ding is zeker: in het segment waarin de Renault gaat opereren, moet elk merk knokken voor z’n bestaan.

Type auto en prijs

Compacte crossovers als de Hyundai Tucson, Peugeot 3008 en Volkswagen Tiguan zijn echte verkooptoppers. Dat geldt niet alleen voor Nederland, maar in heel Europa. Tot op heden is het Renault niet gelukt om voet aan de grond te krijgen in dit oh zo lucratieve deel van de markt. De Fransen deden in 2015 weliswaar een dappere poging met de Kadjar, maar die in samenwerking met Nissan ontwikkelde semi-terreinwagen sneeuwde volledig onder naast zijn onderhuidse tweelingbroer de Qashqai. De typenaam ‘Kadjar’ keert dan ook niet terug op de kofferklep. Renault probeert het nogmaals onder een nieuwe naam: Austral. De Qashqai geldt onverminderd als basis en net als bij Nissan kun je ook de nieuwe Renault uitsluitend met elektrische rijondersteuning kopen. Een volledig elektrische variant ontbreekt: het is in alle gevallen een traditionele verbrandingsmotor die primair voor de aandrijving zorgt. Om een personenwagen met deze omvang elektrisch te maken, heb je heel wat batterijen nodig. En al die accucellen drijven de prijs op. De Austral staat vanaf eind dit jaar in de Nederlandse showrooms voor minimaal € 36.480. Dat is niet bepaald te geef, maar de eenvoudigste elektrische Mégane is met 37.500 euro al duurder. Het lijkt dus een slimme zet te zijn om diens aandrijflijn niet zomaar over te hevelen naar deze crossover. Nu is het prijskaartje in ieder geval nog marktconform, want alternatieven als de eerder aangehaalde Hyundai, Peugeot en Volkswagen kosten net iets meer. Menig alternatief biedt echter een langere garantietermijn dan Renault op het moment doet: mocht er onverhoopt iets mis zijn met jouw Austral, dan kun je vanuit de fabriek slechts 2 jaar op coulance rekenen.

Hoe rijdt de Austral hybrid 200

Er bestaan rottere auto’s om je platform mee te delen: de Qashqai is een voorbeeldige crossover en ook de Austral rijdt daarom bijzonder aangenaam. In de door ons beproefde uitvoering is het al helemaal een weldaad om in de semi-terreinwagen onderweg te zijn: als ‘esprit Alpine’ beschikt de Renault over een stel voortreffelijke voorstoelen. Het uitrustingsniveau verwijst naar een ander merk uit het concern en vervangt de onder zakelijke rijders populaire GT-Line trim. De speciale uitdossing is voorbehouden aan de meest krachtige motorvariant: een hybride aandrijflijn met twee elektromotoren en een krachtbron op benzine. De Austral is niet de eerste Renault die zulke motoren met elkaar combineert - de Clio, Captur en Arkana gingen de crossover al voor - maar het nieuwe model heeft wel de eer van een compleet nieuwe benzinemotor in de mix. In plaats van een 1.6-liter viercilinder schuilt er voortaan een 1.2-liter driecilinder onder de motorkap, die de semi-terreinwagen net even zuiniger moet maken. Met 200 pk en een maximaal koppel van 205 Nm kom je geen vermogen tekort, maar de Austral kan niet altijd verhullen wanneer hij de brandstofmotor bij schakelt. Op zulke momenten gaat er een merkbare schok door de aandrijflijn. De geluidsproductie blijft echter binnen de perken en sturen doet de Renault met het nodige gevoel. Optioneel kun je de personenwagen uitrusten met vierwielbesturing, om de draaicirkel te bekorten. Met 1.500 euro is dat een kostbare extra. Of je er veel mee opschiet, konden we helaas niet beoordelen aangezien alle testauto’s ermee waren uitgerust. De zitpositie is hoe dan ook hoog en zolang je geen Airstream in de stalling hebt staan, kan er met een trekgewicht van 1.500 kilogram eenvoudig een aanhanger of caravan mee. De Austral is leverbaar met een keur aan aanvullende rijhulpsystemen, waarvan een aantal standaard worden meegeleverd. Denk daarbij aan een noodremsysteem, rijstrookassistentie, verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning. Voor dode hoek bescherming, adaptieve cruise control en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto ben je echter aangewezen op de optielijst of een duurdere uitvoering.

De Austral hybrid 200 van binnen

Renault mag de aandrijflijn van de Mégane E-TECH Electric dan achterwege hebben gelaten: het interieur lijkt één-op-één te zijn overgenomen van de C-segmenter. Tenminste: wanneer je kiest voor een van de duurdere uitrustingsniveau’s. In dat geval profiteer je van een binnenste dat is opgetrokken uit fraaie materialen. Het infotainmentsysteem is tot stand gekomen in samenwerking met Google, zodat je eenvoudig kunt luisteren naar muziek die je thuis al had op staan of in spreektaal de Austral aan kunt sturen. Helaas tref je ook in deze Renault een woud aan stengels achter je stuur aan. Op de middenconsole prijkt een bijzondere hendel, die bij nadere inspectie een - verschuifbare! - armsteun blijkt. Die moet het eenvoudiger maken om onderweg het aanraakscherm te bedienen. Er gaat ook extra bergruimte onder schuil. Zulke handigheidjes zijn echter voorbehouden aan versies met een automaat: kies je voor een handbak, dan tref je een reguliere middenconsole in het interieur aan. De achterbank van de Austral heeft een verstelbare rugleuning. Vanaf het tweede uitrustingsniveau kun je het zitgedeelte ook in zijn geheel verschuiven. De been- en hoofdruimte zijn in orde en een middentunnel ontbreekt. Een ander pluspunt zijn de eigen ventilatieroosters en twee USB-C stroompunten voor de achterpassagiers. De bagageruimte heeft een inhoud van minimaal 487- en maximaal 1.525 liter inhoud. Zeker met de achterbank naar beneden is dat een imposant getal. Helaas moet de Austral het ondanks de aanwezigheid van een - optionele! - dubbele bagagebodem zonder vlakke laadvloer stellen. En die bagagebodem is dan niet eens in hoogte verstelbaar.

De Austral hybrid 200 en het milieu

Renault biedt de Austral in Nederland vooralsnog met twee benzinemotoren aan. De ene is een 130 pk sterke mild hybride. Dat wil zeggen dat die variant over een grotere startmotor beschikt, zodat je in ieder geval elektrisch van je plek komt. De andere krachtbron is de volwaardige hybride aandrijflijn waarmee wij onze testkilometers maakten. Op die manier kan de crossover volledig elektrisch rijden, zij het dan over een geringe afstand en bij een beperkte snelheid. In de brochure reppen de Fransen over een gemiddeld verbruik van 1 op 21,7. We hebben tijdens onze eerste kennismaking niet lang genoeg met de Renault kunnen rijden om die opgave te toetsen: wanneer we in Nederland met de Austral op pad kunnen, voegen we onze praktijkscore aan deze rijtest toe.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.