Auto Review Renault Austral I
Kleine motor, groot plezier
De instapversie van de grote Renault Austral is de mild hybride aangedreven versie. Die heeft een driecilinder benzinemotor, goed voor 130 pk. Een kleine motor, maar hij zorgt voor groot plezier.
- Pluspunten
- Aandrijflijn
- Ruimte
- Verbruik
- Minpunten
Conclusie
De mild hybride versie van de Renault Austral is een praktische, ruime gezinsauto met een fijn onderstel en een prima aandrijflijn – al mist hij wat trekkracht onderin. De Austral heeft een grote kofferbak - tientallen liters groter dan die van zijn evenknie de Nissan Qashqai. Hij beschikt over een bruikbaar trekgewicht en ook de prijs is voor dit type auto scherp. Maar wil je de semi-terreinwagen op smaak brengen, dan ben je aangewezen op kostbare opties.
Type auto en prijzen
De Renault Austral deelt zijn bodemgroep met die van de zeer populaire Nissan Qashqai. En net als bij Nissan kun je ook de nieuwe Renault uitsluitend met elektrische rijondersteuning kopen. Een volledig elektrische variant ontbreekt: het is in alle gevallen een traditionele verbrandingsmotor die primair voor de aandrijving zorgt. Om een personenwagen met deze omvang elektrisch te maken, heb je heel wat batterijen nodig. En al die accucellen drijven de prijs op. De Austral kost minimaal € 36.480. Ga je private leasen reken dan op een maandbedrag van zo’n 540 euro. Onze testauto is een iets rijker uitgeruste Techno Advanced versie. Die is er vanaf € 39.057,99 maar ‘onze’ testauto kost ruim 45 mille door een flink aantal extra’s. Die extra’s zijn bij Renault niet goedkoop. De garantietermijn is karig. Mocht er onverhoopt iets mis zijn met jouw Austral, dan kun je vanuit de fabriek slechts 2 jaar op coulance rekenen.
Hoe rijdt de Renault Austral MEHV
De 1,2 liter driecilinder benzinemotor doet, in combinatie met een 48 Volts elektrosysteem, prima zijn werk. Ondanks de geringe cilinderinhoud heb je een vermogen van 130 pk en een hoogste koppel van 230 Nm. Vooral dat laatste is gezien de kleine cilinderinhoud best opmerkelijk. En het is precies die trekkracht die de auto zo prettig in de omgang maakt. Oké, helemaal onderin had er net wat meer trekkracht mogen zijn maar voor de rest doet hij zijn werk uitstekend. De automatische versnellingsbak wisselt soms van verzet met een kleine schok. Het onderstel is keurig comfortabel. Alleen op snelwegtempo, bij opeenvolgende korte hobbels, kan de auto stoterig aanvoelen.
De Austral is leverbaar met een keur aan aanvullende rijhulpsystemen, waarvan een aantal standaard wordt meegeleverd. Denk daarbij aan een noodremsysteem en rijstrookassistentie. Voor dode hoek bescherming, adaptieve cruise control en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto ben je echter aangewezen op de optielijst of een duurdere uitvoering. Er mag 1.500 kilogram (geremd) aan de trekhaak.
De Renault Austral MEHV vanbinnen
Renault mag de aandrijflijn van zijn broer Mégane E-TECH Electric dan achterwege hebben gelaten: het interieur lijkt één-op-één te zijn overgenomen van de Mégane. Tenminste: wanneer je kiest voor een van de duurdere uitrustingsniveau’s. In dat geval profiteer je van een binnenste dat is opgetrokken uit fraaie materialen. Het infotainmentsysteem is tot stand gekomen in samenwerking met Google, zodat je eenvoudig kunt luisteren naar muziek die je thuis al had op staan of in spreektaal de Austral aan kunt sturen.
Helaas tref je ook in deze Renault een woud aan stengels achter je stuur aan. De achterbank van de Austral heeft een verstelbare rugleuning. Vanaf het tweede uitrustingsniveau kun je het zitgedeelte ook in zijn geheel verschuiven. De been- en hoofdruimte zijn in orde. De bagageruimte heeft een inhoud van minimaal 487- en maximaal 1.525 liter inhoud. Zeker met de achterbank naar beneden is dat een imposant getal. Helaas moet de Austral het ondanks de aanwezigheid van een - optionele! - dubbele bagagebodem zonder vlakke laadvloer stellen. En die bagagebodem is dan niet eens in hoogte verstelbaar.
De Renault Austral MEHV en het milieu
Renault biedt de Austral in Nederland vooralsnog met twee benzinemotoren aan. Een ervan is de door ons geteste 130 pk sterke mild hybride. Dat wil zeggen dat die variant over een grotere startmotor beschikt, zodat je in ieder geval elektrisch van je plek komt. De krachtbron is ondanks zijn bescheiden cilinderinhoud, keurig zuinig. Wij haalden bij een normale rijstijl een gemiddled brandstofverbruik van 1 op 16,2.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
