Auto Review Mazda CX-5 I 1e facelift
Veilige keuze
Mazda - CX-5 Skyactiv-D 150
Conclusie
De impact die de Mazda CX-5 bij zijn introductie maakte, is er na een recente opfrisbeurt niet minder om geworden. De binnenruimte en rijeigenschappen zijn nog altijd imposant en daar komt nu een betere veiligheidsuitrusting bij.Type auto en prijs
Mazda was in 2012 weliswaar niet de eerste met een compacte crossover, maar de CX-5 maakte wel veel indruk. De Japanners combineerden een stoer uiterlijk met dynamische rijeigenschappen, een boel binnenruimte en een rijke standaarduitrusting. Een smakelijk recept, waar de fabrikant nu wat ingrediënten aan toevoegt in de vorm van een bescheiden facelift. De veiligheidsuitrusting is bijvoorbeeld uitgebreid en voortaan is een automatische versnellingsbak niet langer voorbehouden aan de vierwielaangedreven versies. Het vernieuwde model van het huidige onderscheiden is geen gemakkelijke opgave; wie goed kijkt, ziet andere koplampen en een licht gewijzigde grille. Prijzen beginnen bij € 27.990.Hoe rijdt de Mazda CX-5 Skyactiv-D 150
In 2012 maakten wij de eerste kilometers in een 2,0-liter benzineversie van de CX-5. Die krachtbron maakte deel uit van een nieuwe generatie Mazda-motoren. Relatief grote motorblokken, die schoon maar ook vlot zijn ondanks het ontbreken van een turbo. Ook de 2,2-liter diesel waarmee we ditmaal rijden, hangt die zogenaamde ‘Skyactive’-filosofie aan. De zelfontbrander is goed voor 150 pk en laat zich op stadse snelheden goed horen. Pas wanneer je de snelweg opdraait, verstomt het motorgeluid. Daar komt dan wel het nodige windgeruis en bandenlawaai voor in de plaats. Qua prestaties heb je achter het stuur niets te klagen en het blijft verbazingwekkend hoe stevig je met zo’n hoge koets de bocht om kunt, zonder dat de Mazda gaat ‘hangen’. Het is natuurlijk geen sportwagen, ook al schakelt hij wel zo; met korte, trefzekere slagen. Sturen doet de Mazda ook met veel gevoel. De CX-5 kan echter niet verbloemen dat hij 1.445 kilogram weegt; 60- tot 160 kilo meer dan concurrenten als de Kia Sportage en Nissan Qashqai. Daar staat een hoger trekgewicht tegenover: de door ons gereden diesel weet raad met aanhangers tot maar liefst 2.000 kilogram. In vergelijking met het oude model is de CX-5 van na de facelift iets veiliger geworden. Het automatische remsysteem bij stadse snelheden is uitgebreid met een assistent die bij het verlaten van een parkeerplek in de gaten houdt of je niet onverhoopt op kruisend verkeer stuit. Daarnaast behoren LED-koplampen, dode hoek signalering en een vermoeidheidsassistent nu tot de meeruitrusting. Een rijstrookassistent had de CX-5 al; die attendeert je weliswaar met geluid en trillingen in het stuurwiel op het verlaten van de rijbaan, maar grijpt niet in. Alle genoemde veiligheidssystemen zijn bij de duurste uitvoering inbegrepen.De Mazda CX-5 Skyactiv-D 150 van binnen
Inmiddels is de CX-5 niet meer de enige crossover in de Mazda-showroom. De semi-terreinwagen heeft er een broertje bijgekregen in de vorm van de CX-3. Die mag dan kleiner zijn, hij is wel voorzien van een moderner interieur. Dat van de CX-5 voldoet nog steeds, maar je kunt zien dat het model alweer eventjes op de markt is. Het fraaie infotainmentsysteem dat in moderne Mazda’s pontificaal op het dashboard staat, is hier nog weggewerkt onder een luifeltje. Of je voorin goed zit, is afhankelijk van je lichaamsbouw. De voorstoelen zijn nadrukkelijk gevormd en drukken bij lange bestuurders tegen hun schouderbladen. Op de achterbank biedt de CX-5 genoeg hoofd- en beenruimte voor alle soorten volwassenen, maar de zitting is vlak en biedt lange mensen te weinig steun aan hun onderbenen. Met een bagageruimte van minimaal 505- en maximaal 1.620 liter is de Mazda nog steeds een van de grootste slokops in het segment. Vanuit de bagageruimte kun je met een hendel de achterbank in twee ongelijke delen neerklappen. Zo ontstaat een keurig vlakke laadvloer. De kunststof bekleding van de kofferruimte krast wel snel. Handig: de hoedenplank gaat omhoog met de achterklep en zit dus nooit in de weg bij het inladen van grote(re) objecten.De Mazda CX-5 Skyactiv-D 150 en het milieu
De door ons gereden diesel is een van de twee zelfontbranders in de folder; je kunt ook nog kiezen voor 2,2-liter motor die goed is voor 175 pk. De Japanners geven voor de 150 pk sterke testauto een fabrieksverbruik op van 1 op 21,7. In de praktijk realiseerden wij 1 op 17,5; zeker niet onaardig voor een auto van dit formaat. Geen van de diesels komt in aanmerking voor fiscaal voordeel. Hetzelfde geldt voor de beschikbare benzinemotoren, drie in totaal, waarvan het vermogen uiteenloopt van 160- tot 192 pk. Een start/stop-systeem is standaard op elke Mazda CX-5.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
