logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Nissan X-Trail III (T32)

Krachtig middel

Nissan - X-Trail DIG-T 163

De Nissan X-Trail heeft een benzinemotor gekregen. Die krachtbron maakt een wereld van verschil, maar niet op de manier die je zou verwachten.

Conclusie

Met de komst van een benzinemotor is de Nissan X-Trail een stuk interessanter geworden. Hij is nu zelfs voordeliger dan een gelijkwaardig uitgevoerde Qashqai. Voor dat geld krijg je ook nog eens meer binnenruimte. Aan het rijgedrag van zijn kleine broer kan hij echter niet tippen en de trekkracht van de nieuwe krachtbron houdt helaas niet over.

Type auto en prijs

Het voortbestaan van de Nissan X-Trail hing tot voor kort aan een zijden draad. De terreinreus - na het verdwijnen van de Patrol de enige Nissan met offroad-vaardigheden - kwijnde weg in de schaduw van de succesvolle Qashqai. Zeker toen dat model ook nog leverbaar werd met zeven zitplaatsen, leek er geen noodzaak meer voor een vierde generatie van de SUV. Nu de nieuwste Qashqai uitsluitend met vijf zitplaatsen leverbaar is, herstellen de Japanners de X-Trail in zijn rol als grote broer. Voortaan is de X-Trail de zevenzitter uit het gamma, optioneel uit te rusten met vierwielaandrijving. Die twee extra zitplaatsen zijn een belangrijke troef ten opzichte van concurrenten als de Mazda CX5, Honda CR-V en Ford Kuga, die het alledrie zonder derde zitrij moeten stellen. Met de introductie van een benzineversie is de Nissan een stuk betaalbaarder geworden. Prijzen beginnen nu bij € 28.990. Daarmee is de X-Trail zelfs voordeliger dan zijn kleinere broertje de Qashqai, mits je die met dezelfde 1.6-liter benzinemotor uitrust.

Hoe rijdt de Nissan X-Trail DIG-T 163

In tegenstelling tot zijn voorgangers is de nieuwste X-Trail meer een personenwagen dan een terreinauto. De gelijkenis met de Qashqai is treffend; onderhuids staan ze dan ook op hetzelfde platform. Ook de beschikbare motoren komen overeen; de 163 pk sterke benzinemotor waarmee we deze keer rijden, is in beide auto’s leverbaar. Het trekgewicht van de X-Trail is hoger: de crossover mag een aanhanger trekken van maximaal 1.800 kilo, waar de Qashqai er bij 1.500 kilo de brui aan geeft. Onderweg valt op hoe licht de Nissan stuurt; bij de minste aanraking wisselt de auto al van koers. Schakelen gaat lang niet zo soepel; de versnellingsbak werkt hakerig en bij het wisselen van verzet bleef in onze testauto het gas geregeld hangen. Spijtig, want je moet nog wel eens schakelen in de X-Trail. Weliswaar heeft de benzinemotor – met turbo – een koppel van 240 Nm, maar opschieten is er pas bij wanneer je een of twee versnellingen terugschakelt. In de Qashqai hadden we die ervaring niet, maar die weegt dan ook een paar honderd kilo minder. Het bochtgedrag van de X-Trail doet onveranderd aan dat van een terreinwagen denken. De SUV gaat nog net niet op een oor hangen, maar voor je plezier neem je met deze auto geen rotondes. Dat verwacht je ook niet van de Nissan; je hoopt vooral dat het een aangename reisauto is. Zijn hoge instap belooft veel goeds en ook op de snelweg stelt hij niet teleur, maar binnen de bebouwde kom blijkt de X-Trail onaangenaam stevig gedempt. Verder valt de Nissan slecht te overzien. De dode hoeken aan de voor- en achterzijde van de auto zijn fors; gelukkig zijn de duurdere uitvoeringen voorzien van een vernuftige 360 graden camera mét verklikker-functie. Op die manier kun je niet alleen zonder schade inparkeren, maar word je ook nog eens gewaarschuwd wanneer er naast de auto plots een spelend kind of een passerende auto opduikt. De veiligheidsuitrusting van de X-Trail is sowieso omvangrijk. Onder de noemer ‘Safety Shield’ kun je de Nissan verder uitrusten met een dode hoek assistent, een rijstrookhulp en een automatisch remsysteem.

De Nissan X-Trail DIG-T 163 van binnen

De X-Trail scheelt een liniaallengte met de Qashqai. Dat uit zich vooral in een forsere bagageruimte: in de X-Trail kun je 120- tot ruim 400 liter extra bagage kwijt. Met minimaal 550- en maximaal 1.982 liter kofferruimte is de SUV niet alleen zijn kleinere broer de baas, maar ook het merendeel van de concurrentie. Alleen de Honda CR-V kan - met neergeklapte achterbank - meer liters verstouwen. Over neergeklapte achterbanken gesproken; de optionele derde zitrij (€ 800) komt uit de laadvloer van de Nissan tevoorschijn. De reguliere achterbank is weliswaar verschuif- en verstelbaar, maar er zit geen stand op die de achterste zitplaatsen geschikt maakt voor het vervoer van volwassenen. Wie de X-Trail als vijfzitter rijdt, krijgt in plaats van twee extra zitplaatsen een dubbele laadvloer, die met verdeelschotten handig valt in te delen. Op de reguliere achterbank is de beenruimte prima, maar de hoofdruimte schiet tekort wanneer je op de optielijst het panoramadak aanvinkt. Het helpt niet mee dat de achterbank een zogenaamde tribunezit kent; je kijkt als het ware neer op de passagiers voorin en het keurige, maar zakelijke instrumentarium waardoor zij zijn omgeven. Cruise control, (handbediende) airconditioning, een in delen neerklapbare achterbank en een radio met Bluetooth-mogelijkheid behoren in de X-Trail tot de standaarduitrusting.

De Nissan X-Trail DIG-T 163 en het milieu

Naast de door ons gereden benzineversie kun je ook kiezen voor een uitvoering met een 1.6-liter dieselmotor. Wil je een vierwielaangedreven Nissan, dan ben je aangewezen op die zelfontbrander. Geen enkele X-Trail komt in aanmerking voor noemenswaardig fiscaal voordeel, maar de SUV is wel standaard voorzien van een start/stop-systeem. Nissan geeft voor de benzineversie een fabrieksverbruik op van 1 op 17. In de praktijk realiseerden wij 1 op 14,4; een keurige score voor zo’n grote auto!

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.