Auto Review Honda Jazz III
Onderschat talent
De Honda Jazz krijgt als occasion niet de waardering die de auto feitelijk heeft verdiend. Dat was overigens ‘nieuw’ niet anders. Ja, de Jazz kun je tot de compacte auto’s rekenen, het zogenaamde B-segment, maar door een slimme opzet is de Jazz onwaarschijnlijk ruim.
- Pluspunten
- Opvallend ruim en praktisch
- Zeer betrouwbaar
- Rijdt prima
- Minpunten
- Model is wat bedaagd
- Beetje lawaaiig, rijdt verder prima
Wat vindt de Wegenwacht?
Daar zijn we gauw klaar mee: bij de Wegenwacht is van deze generatie Jazz niet één euvel bekend dat wel eens vaker voorkomt. De Jazz heeft heel veel tevreden rijders en dat is mede het gevolg van die onverstoorbare betrouwbaarheid. Er zijn meer (Japanse) merken die op dit vlak goed scoren, maar een kwalitatief betere auto dan de Jazz is in deze klasse gewoon niet te koop. Bij de Hybrid-versies kàn het voorkomen dat het ‘IMA’-lampje gaat branden. Dat verwijst naar de conditie van het accupakket, dat kan enige revisie nodig hebben, of in een uitzonderlijk geval zelfs vervanging. Voor kopers van een compacte auto die graag ‘op zeker gaan’ is de Jazz niettemin een keiharde aanrader.
Waar praten we over?
Door z’n bijzondere eigenschappen, zoals die ruimte, valt de Jazz zo’n beetje tussen bestaande klassen in. Dat is knap, maar Honda maakt het zichzelf daarmee niet gemakkelijk. Je doet de auto tekort door ‘m gewoon, direct te vergelijken met andere auto’s in het B-segment. Het is voor een juiste beoordeling belangrijk in te zien hoe deze Honda zich onderscheidt van die gewone auto’s. In de praktijk betekent dit dat je de keuze voor de Jazz bijna altijd moet uitleggen en daar heeft niet iedereen zin in. Een ander gevolg is wel dat wie eenmaal een Jazz heeft, vaak automatisch een soort ambassadeur van het merk Honda wordt. Dat enthousiasme komt vanzelf, als je de Jazz eenmaal doorhebt.
Uitvoeringen en varianten:
In deze generatie Jazz komen twee verschillende benzinemotoren voor, plùs een hybrideversie. De 1,2 liter basismotor levert 66 kW/90 pk en zal voor veel gebruikers op zich voldoende krachtig zijn. Deze wordt alleen geleverd in de twee eenvoudigste uitvoeringen. De meest gebruikte motor is de 1,4, die nèt even sterker is (73 kW/99 pk). Deze 1,4 is ook geleverd in combinatie met een CVT-automatische transmissie. In een aangepaste vorm is deze 1,4 met die CVT er ook als Hybrid, met ondersteuning van een elektromotor. Die zorgt voor een aanzienlijk lager brandstofverbruik, maar hoeveel er precies wordt bespaard is sterk afhankelijk van de wijze waarop de auto wordt gebruikt. Het grootste voordeel haalt de Hybrid onder ‘ongunstige’ omstandigheden, zoals stadsverkeer en in de file. Bij constante snelheid op de autosnelweg valt er weinig te besparen. De Hybrid kwam in het voorjaar van 2011 pas in het programma. Tegelijk is een heel minimale facelift op de hele Jazz-serie doorgevoerd. De basisversie van de Jazz heet heel simpel ‘S’, daarna volgen de uitvoeringen Trend, Comfort, Elegance en Executive. Vóór de facelift was er vanaf medio 2008 ook de ‘Style Mode’, tussen de S en de Trend. De Jazz Hybrid is er alleen in de drie meest complete versies.
De Honda Jazz als occasion:
Al is de Jazz niet zo’n allemansvriend als sommige concurrenten, er is toch volop aanbod. Veel kopers van een nieuwe Jazz zijn particulieren, die de auto niet al te intensief gebruiken. Dat blijkt onder meer uit nogal wat exemplaren die te koop staan met opvallend lage kilometerstanden in verhouding tot de gebruiksduur. Nou is de kwaliteit van de Jazz al op heel hoog niveau, als er dan ook nog een spaarzaam en netjes mee wordt omgegaan, kun je gerust spreken van een vrijwel risicoloze occasion. Garantie is natuurlijk fijn, maar bij zo’n Honda minder belangrijk dan bij menig ander merk. Probeer inzage te krijgen in het (onderhouds-) verleden van de auto en kies precies de Jazz die aan je wensen voldoet. Ongeveer een derde van het aanbod betreft Hybrids. Wie bijvoorbeeld veel kilometers woon-werk verkeer rijdt, kan een Jazz Hybrid overwegen en per saldo goedkoper uit zijn dan met menig andere auto.
De proefrit:
Meest opvallende eigenschap van de Jazz is zijn royale interieurruimte, zeker in vergelijking met zijn compacte buitenmaten. Achterin is echt genoeg ruimte voor twee volwassenen. Die achterbank maakt de Jazz bijzonder, want deze kan ook andersom opklappen, d.w.z. de zitting tegen de rugleuning. Hierdoor ontstaat ruimte om onhandige, hoge voorwerpen te vervoeren. Geen enkel ander merk biedt deze mogelijkheid. Daarnaast is ook de bagageruimte best groot en slim en praktisch ingedeeld. De voorstoelen zijn wat aan de korte kant en het comfort op lange ritten wordt ook wat beperkt door onderstel-/bandenlawaai. Daar staat tegenover dat de Jazz wel mooi scherp stuurt en nauwkeurig schakelt, wat weer een stukje rijplezier geeft. De indeling van het dashboard vraagt wat gewenning, maar ach, na een week weet je niet beter. Bij normaal gebruik rij je met een Jazz gemiddeld 1 op 14 á 15, van een Hybrid mag je minstens 1 op 18 verwachten.
Conclusie
De Honda Jazz is een zeer aanbevelenswaardige occasion, vooral ook als alternatief voor andere merken die veel populairder zijn. Het kleeft een beetje aan Honda: het merk maakt véél betere auto’s dan veel mensen beseffen. De Jazz is ruim en rijdt best, maar hij is vooral kwalitatief onverstoorbaar.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
