logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Hyundai I20 I

Compacte no-nonsense kwaliteitsauto

De Hyundai i20 is als occasion een typisch voorbeeld van een auto voor mensen die verder kijken dan hun neus lang is. In plaats van de meest populaire merken, biedt deze Hyundai de kans om rustiger kiezen, veel geld te besparen èn een steengoede auto te kopen.

Pluspunten
  • Gemiddelde rijeigenschappen
  • Prima alternatief voor dure concurrentie
  • Zeer betrouwbaar
Minpunten
  • Tikje bedaagd uiterlijk

Wat vindt de Wegenwacht?

De i20 is één van de modellen waarmee Hyundai zijn ijzersterke reputatie heeft verworven en bevestigd. Er rijden er duizenden van rond, maar bij de Wegenwacht zijn nauwelijks specifieke euvels bekend. Het gebeurt dat het motorvermogen terugloopt door een defect in de ontsteking. Door de onvolledige verbranding kan op termijn de katalysator beschadigd raken. Dit is helaas een probleem dat door de Wegenwacht niet ter plekke is op te lossen. Valt het motorvermogen terug, dan is het zaak zo snel mogelijk naar de garage te gaan, om dit met een kleine reparatie te laten oplossen. Maar verder…: IJzersterke auto’s!

Over de Hyundai i20:

De i20 is de opvolger van de Getz en juist dat model heeft heel veel goeds gedaan voor de populariteit van de Hyundai in de kleinere klassen. Getz-kopers stappen gemakkelijk over in de i20, ook als het om occasions gaat. De i20 trekt ook kopers van andere merken. Dit zijn uitstekende auto’s voor mensen voor wie een auto onontbeerlijk is, maar er niet onnodig veel geld aan willen spenderen en die auto moet vooral ook niet te veel aandacht trekken. Het wat conservatieve uiterlijk past daarbij.

Uitvoeringen en varianten:

In 2012 heeft de i20 een flinke facelift ondergaan, waarbij niet alleen het uiterlijk is gemoderniseerd, maar ook het motorenaanbod aangepast. Het overgrote deel van de verkoop van de i20 komt steeds voor rekening van de 1,2 benzinemotor. Aanvankelijk had de 1,2 liter een vermogen van 57 kW/78 pk. Bij de facelift steeg dit naar 62 kW/84 pk. De 1,4 liter is steeds 74 kW/100 pk sterk gebleven. Tot eind 2010 was er ook een 1,6 liter met 93 kW/126 pk. Er is ook steeds een diesel in het programma geweest, hoewel die maar mondjesmaat is verkocht. Dat was om te beginnen een 1,6 liter (84 kW/115 pk), daarna een 1,4 liter (66 kW/90 pk) en vanaf de facelift een 1,1 liter driecilinder (55 kW/75 pk). De normale uitvoeringen van de i20 werden eerst aangeduid als ActiveVersion, DynamicVersion en i-Catcher. Die laatste naam is gehandhaafd, maar de andere uitvoeringen zijn vanaf begin 2011 aangeduid als i-Drive, i-Motion en i-Vision. De 1,4 liter en, voor zover geleverd, de 1,6 liter zijn als optie ook uitgerust met een viertrapsautomaat. Alle versies van de i20 zijn er als drie- en vijfdeurs.

De Hyundai i20 als occasion:

Er is een redelijk groot aanbod van de i20 als occasion, de vraag is vrij bescheiden. Dat is goed nieuws voor occasionkopers, die per exemplaar niet in de rij staan. De gangbare uitvoeringen met de 1,2 liter motor zijn gemakkelijk te vinden, het heeft geen zin daarvoor naar de andere kant van het land te reizen. Het wordt ingewikkelder als de eisen anders liggen. De 1,4 neemt zo’n 20% van het aanbod voor zijn rekening. De 1,6 en de diesels zijn vrijwel niet te vinden. Het is opmerkelijk dat gave exemplaren van dit eerste model i20 nog steeds opduiken bij de dealers van het merk, die daarmee de kwaliteit van hun auto’s onderschrijven. Vaak is dat een mooie binnenkomer… na die eerste gebruikte i20 ‘op leeftijd’ is de kans groot dat deze kopers trouwe Hyundai-rijders worden.

De proefrit:

De i20 is net zo handelbaar als je in deze klasse mag verwachten en hij rijdt ook bijzonder gemakkelijk. De 1,2 liter motor is voor veel kopers krachtig genoeg. Het rijcomfort is vrij beperkt. Dat komt vooral door het stevige geluidsniveau in het interieur, wat vooral wordt veroorzaakt door de banden en het onderstel. De lichtelijk ‘knikkende’ bewegingen van de versnellingspook vragen even gewenning, maar daar is goed mee te leven. Het dashboard is opvallend modern en netjes afgewerkt. De voorstoelen zitten redelijk, achterin kunnen volwassenen nèt zitten. Met de 1,4 scoorden we al een praktijkverbruik van 1 op 14, met een 1,2 moet 1 op 15 gemakkelijk bereikbaar zijn.

Conclusie

De i20 is een gebruiksauto die in alle opzichten prima voldoet aan wat je in deze klasse mag verwachten. Hèt argument bij uitstek om juist voor deze Hyundai te kiezen is het zeer hoge kwaliteitsniveau. De column van de Wegenwacht spreekt boekdelen.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Autobedrijf Noteboom Rotterdam B.V.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.