logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Skoda Citigo I

Geinige stadsrakker

Skoda - Citigo

De Skoda Citigo is een derivaat van de VW Up! en de Seat Mii. Het is dus een vergelijkbaar triootje als de Toyota Aygo, Peugeot 107 en de Citroën C1. De Skoda Citigo is gelijk ook als vijfdeurs leverbaar.

Conclusie

Net als de VW Up! al eerder heeft gedaan laat ook deze Skoda Citigo een prima eerste indruk achter. Hij is handig in de stad, staat zijn mannetje op de buitenweg en is zelfs nog verrassend goed op de snelweg. Verder heeft Skoda een eigen sausje over dit Up! derivaat gegooid. Zeker als je naar het dashboard kijk, zie je wel de herkenbare Skoda genen. Verder is hij goed uitgerust. Waarbij we nog maar eens aantekenen dat het verkrijgbare automatische remsysteem dat je voor een aanrijding kan behoeden, echt uniek voor deze klasse is.

Type auto en prijs

De Skoda Citigo valt in het buitengewoon populaire A-segment. En daar vind je auto’s als de Toyota Aygo, Suzuki Alto en Nissan Pixo. Geen wonder dat Skoda in die klasse een voet aan de grond wil krijgen want ze hebben daar nog niets. En omdat het Tsjechische merk onderdeel uitmaakt van de Volkswagen-groep, kunnen ze mooi meeliften op het concept van de VW Up! Niet verwonderlijk dus dat de techniek hetzelfde is. Toch heeft Skoda een eigen ‘twist’ aan de Citigo weten te geven. En hij wordt gelijk geleverd als vijf- en als driedeurs. Er zijn twee motorversies leverbaar. Het zijn allebei driecilinders met een inhoud van 999 cm3. Maar een versie levert 44 kW (60 pk). En er is een 55 kW (75 pk) versie. Gek genoeg leveren ze wel allebei evenveel koppel vanaf dezelfde toerentallen (95 Nm bij 3.000 r/min). De 44 kW-versie accelereert van 0-100 km/h in 14,4 seconden en hij heeft een topsnelheid van 160 km/h. De 55 kW Citigo topt 171 km/h en sprint in 13,2 seconden naar 100 km/h. De goedkoopste Citigo is er vanaf € 7990. De sterkere 55 kW versie heeft een vanafprijs van € 9490, maar daar krijg je dan ook gelijk een wat rijkere uitrusting voor.

Hoe rijdt de Skoda Citigo

De vijfdeurs 55 kW-versie die wij rijden voelt erg goed aan. Je hebt absoluut niet het idee met ‘slechts’ drie cilinders aan het werk te zijn. Je hoort het eigenlijk alleen als je de driepitter flink op toeren jaagt. Maar het geluid is niet storend. We rijden ook nog even de 44 kW versie. Die is iets minder happig dan de sterke variant. Maar dan nog kun je prima meekomen met het verkeer op lokale wegen. Zelfs op de snelweg staat de minst gemotoriseerde versie zijn mannetje. Zulke compacte auto’s staan nu niet bepaald bekend om hun weergaloze wegligging of excellente rijeigenschappen. Maar de familie Up! waar ook deze Citigo deel van uitmaakt, komt nu aardig in de buurt. De relatief lange wielbasis geeft deze kleine Skoda een prima wegligging. Ook voelt het onderstel behoorlijk comfortabel aan. De Skoda is behoorlijk compleet uitgerust met allerhande praktische zaken die je op een stadsautootje verwacht. Maar waard om te vermelden is het optionele noodremsysteem dat je kan behoeden voor een kop-staartbotsing (tot 30 km/h). Een laser houdt voortdurend in de gaten wat er voor je gebeurt. Mocht je even zijn afgeleid en het obstakel voor je niet in de gaten hebben, dan grijpt het systeem subiet in en laat de Citigo vervolgens vol in de ankers gaan. Proefondervindelijk hebben we vastgesteld dat dit anti-botsingsysteem goed werkt.

De Skoda Citigo van binnen

De Skoda Citigo ziet er van binnen keurig netjes afgewerkt uit. Het interieur is niet zo vrolijk als dat van de VW Up! Zo is het hele dashboard uit donker kunststof opgetrokken waar de Up! de kleur van de carrosserie heeft meegekregen. Maar het ziet er kwalitatief allemaal wel goed uit. De ruimte voorin is verrassend groot. Er is hoofd- en beenruimte voldoende. Zou je niet verwachten van zo’n dreumes. Ook achterinzittenden vinden er net voldoende ruimte. In elk geval genoeg om tijdens een korte stadsrit geen spierkrampen te krijgen. En ze krijgen redelijk toegang tot de achterbank in de vijfdeurs versie. Verder kun je in de bagageruimte (251 liter groot) nog aardig wat kwijt. Omdat de bak nogal diep is, kun je kleine trollies rechtop zetten. En zo kun je er dan drie op rij kwijt. Door de achterbankleuning weg te klappen, kun je de bagageruimte nog vergroten tot 951 liter.

De Skoda Citigo en het milieu

Zowel de 44 kW als de 55 kW versie produceert meer dan 103 gram CO-2 per kilometer (respectievelijk 105 en 108 gr/km). Daarmee vallen ze met ingang van 1 juli onder 20 procent bijtellingsregeling. Nu zijn er ook groene versies die bij Skoda Greentec heten. Die hebben een CO2-uitstoot van 96 g/km (44 kW) of 98 g/km (55 kW). Die kennen wel een bijtelling in de lease van 14 procent.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.