logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Nissan Juke I 1e facelift

Leuk om te zien

Nissan - Juke

Na een opfrisbeurt is de Nissan Juke klaar om ons straatbeeld opnieuw te verlevendigen. Een nieuwe motor moet het de bestuurder extra naar de zin maken, maar een paar hardnekkige kwalen gooien roet in het eten.

Conclusie

De Nissan Juke is een originele auto, die er door de toevoeging van een nieuwe benzinemotor alleen maar leuker op is geworden. Het belabberde zicht rondom blijft de crossover echter parten spelen.

Type auto en prijs

Bij een gedurfde auto als de Nissan Juke is het verleidelijk de scherpe kantjes er af te halen wanneer het tijd wordt voor de facelift. De Japanners hebben hun rug echter recht gehouden. Sterker nog: de Juke ziet er na zijn opfrisbeurt alleen maar uitgesprokener uit, nu hij de boemerang-vormige koplampen van de Nissan Leaf en Note heeft gekregen. De belangrijkste wijziging schuilt onder de motorkap; daar vinden we voortaan de 1.2-liter turbomotor uit de Qashqai. Wat formaat betreft schurkt de Juke aan tegen de Renault Captur en Mini Countryman. Hoewel beide concurrenten in verregaande mate te personaliseren zijn, kunnen ze qua eigenzinnigheid niet aan de Nissan tippen. Prijzen beginnen bij € 17.990. Voor de nieuwe krachtbron moet minimaal € 21.590 op tafel worden gelegd. De dikste benzineversie is ook leverbaar met vierwielaandrijving.

Hoe rijdt de Nissan Juke

De Juke staat te boek als crossover, maar is vooral een kameleon. Bij zijn ontwikkeling keek Nissan niet alleen naar een personen- en een terreinauto, maar lieten de ontwerpers zich ook inspireren door motorfietsen en strandbuggy’s. Je zit weliswaar hoog, maar niet fijn. Het stuur is alleen in hoogte verstelbaar, waardoor je er relatief dicht op komt te zitten. De voorruit is dan wel érg dichtbij. Door zijn aparte vormen heb je geen idee waar de neus van de Nissan ophoudt. Over je schouder zie je ook al bitter weinig. Gelukkig zijn de buitenspiegels groot uitgevallen en kun je de duurdere Jukes uitrusten met een 360 graden camera. De Nissan stuurt plezierig en de nieuwe, 115 pk sterke benzinemotor is een aanwinst. De turbo geeft een aangenaam duwtje in de rug. Desgewenst kun je dat effect minimaliseren door de speciale ‘Eco’-stand te selecteren. Blijf wel weg uit de stad, want eenmaal van de grote wegen neemt het verbruik een vrije val, in welke rijstand je de Juke ook hebt staan. Met dank aan een groot aantal snelwegkilometers kwamen wij gemiddeld uit op 1 op 15,5. Op de snelweg valt op dat de Nissan het nodige windgeruis veroorzaakt. In de stad merk je dat hij vrij stevig is gedempt. Schakelen gaat hakerig; de pook zit eerder op- dan in de versnellingsbak. De veiligheidsuitrusting is keurig op orde, met dode hoek signalering en een rijstrookassistent vanaf het Connect-uitrustingsniveau. De Juke grijpt overigens niet zelf in, maar attendeert je door middel van een geluidssignaal dat je jouw rijbaan dreigt te verlaten.

De Nissan Juke van binnen

De Juke oogt groter dan hij in werkelijkheid is. Daar kom je achter zodra je achterin stapt. De portieren kunnen niet ver open en je moet over de wielkast naar binnen. Eenmaal op de achterbank houden de been- en hoofdruimte voor volwassenen niet over. De kofferbak is met minimaal 354- en maximaal 1.189 groot genoeg. Handig is ook de dubbele laadvloer. Aanvankelijk ging alleen de bestuurdersdeur van het slot wanneer we de Nissan ontgrendelden. Het viel niet mee dat aan te passen, omdat de knoppen op de middenconsole blanco zijn. De tekst die er achter verschijnt, is afhankelijk van de gekozen functie. De overige knoppen in het Juke-interieur zijn al even slecht af te lezen, maar dan vanwege hun geringe formaat.

De Nissan Juke en het milieu

Nissan levert de Juke met vier benzinemotoren en een dieselkrachtbron. Die laatste is als enige goed voor noemenswaardig fiscaal voordeel, namelijk 20 procent bijtelling. Het vermogen van alle motoren loopt uiteen van 94- tot 218 pk. Een start/stop-systeem is op elke Juke inbegrepen.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.