logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Nissan Juke I 1e facelift

Brulijzer

Nissan - Juke DIG-T 218 Nismo RS All Mode

Ook eigenzinnigheid kent een overtreffende trap. Nissan bewijst dat met de Juke Nismo RS, een wel erg luidruchtige versie van de bijzondere gezinsauto.

Conclusie

De Nissan Juke Nismo RS is een blikvanger van jewelste, waaraan je heel wat rijplezier kunt beleven. Tegelijkertijd valt de beleving tegen: de besturing is gevoelloos en de motor klinkt tam. Kies je voor de door ons gereden 4WD-versie met automaat, dan maakt de auto juist meer geluid dan je lief is.

Type auto en prijs

De Nissan Juke is van zichzelf al een opvallende auto, maar deze Nismo RS-uitvoering spant de kroon. Nismo is de sportafdeling van Nissan. In 2011 lieten de Japanners een Juke zien waar ze de motor uit hun supersportwagen, de GT-R, in hadden gehangen. Die versie riep zoveel enthousiaste reacties op, dat de Juke-R daadwerkelijk in een kleine serie is gebouwd. Om er eentje te kunnen kopen, moest je een oliesjeik zijn. Vandaar dat Nissan ook besloot om een betaalbaardere, snelle versie van de Juke te bouwen. Dat is deze Nismo RS, die optioneel ook met vierwielaandrijving verkrijgbaar is. Snelle crossovers zijn er niet veel en zeker niet voor dit geld: de Nederlandse importeur rekent € 34.690 voor de voorwielaangedreven uitvoering. Als je een concurrent zou moeten noemen, is dat de Audi RSQ3. Die levert weliswaar meer vermogen, maar kost ook het dubbele.

Hoe rijdt de Nissan Juke DIG-T 218 Nismo RS All Mode

Met zijn uitgebouwde carrosserie en dikke wielen wekt de Juke Nismo RS de nodige verwachtingen. De teleurstelling is echter groot wanneer je de startknop indrukt: de spierbundel slaat aan als een doodnormale Nissan. De Nismo RS klinkt wellicht iets zwaarder, maar niemand draait zijn hoofd om wanneer ze jou de straat in horen rijden. Wij kregen van de importeur een vierwielaangedreven versie mee. Daar ligt precies dezelfde 1.6-liter turbobenzinemotor in als bij een voorwielaangedreven exemplaar, alleen levert de krachtbron 214- in plaats van 218 pk. De auto weegt bovendien 127 kilo extra. Verder is de 4WD-uitvoering alleen leverbaar met een zogenaamde ‘continu variabele transmissie’; een traploze automaat. Die techniek kennen we voornamelijk uit hybride modellen. Een CVT stelt je in staat om extra op de motor te remmen en dus zuiniger te rijden. Wat zo’n automaat dan in deze sportieve auto moet, is ons een raadsel. Vooruit; omdat een CVT geen vaste versnellingen kent, verloopt de acceleratie sneller. Schokvrij bovendien. Maar de motor klimt razendsnel in toeren en gaat daardoor onaangenaam loeien. Zeker wanneer je sportief gaat rijden, is dat geen gehoor. Gelukkig beschikt de Juke Nismo RS ook over schakelflippers aan het stuur, waarmee je zelf kunt bepalen wanneer er geschakeld wordt. Dat is bij een traploze automaat een beetje een wassen neus – een CVT heeft tenslotte geen vaste versnellingen – maar je houdt er in ieder geval het aantal decibellen mee binnen de perken. De knappe koppen van Nissans sportafdeling hebben onder andere gesleuteld aan de ophanging en de torsiestijfheid van de Juke, waardoor je gemeen hard de hoek om kunt met deze bijzondere uitvoering. De versie met handbak krijgt zelfs een sperdifferentieel mee. Wij vonden de besturing van de Nismo RS indirect; we konden het stuur heen en weer bewegen terwijl we rechtuit bleven rijden. Dat gaat ten kosten van het stuurgevoel. Korte oneffenheden dringen dan weer wel tot je vingertoppen door. Ook de Nismo RS blijft een Juke, met alle nadelen die aan het reguliere model kleven. Je zit weliswaar hoog, maar niet fijn. Het stuur is alleen in hoogte verstelbaar, waardoor je er relatief dicht op komt te zitten. De voorruit is dan wel érg dichtbij. Door zijn aparte vormen heb je geen idee waar de neus van de Nissan ophoudt. Over je schouder zie je ook al bitter weinig. Gelukkig zijn de buitenspiegels groot uitgevallen en kun je de Nismo RS uitrusten met een 360 graden camera. Die moet wel van de optielijst komen, evenals de veiligheidsuitrusting. Die is keurig op orde, met dode hoek signalering en een rijstrookassistent. De Juke grijpt overigens niet zelf in, maar attendeert je door middel van een geluidssignaal dat je jouw rijbaan dreigt te verlaten.

De Nissan Juke DIG-T 218 Nismo RS All Mode van binnen

Wat voor het buitenste van de Juke Nismo RS geldt, is evengoed van toepassing op zijn binnenste. Het interieur van de standaard Juke is al niet alledaags, maar de Nismo RS-versie gaat nog een stapje verder met een alcantara sportstuur en optionele racekuipen. Die dingen houden je goed op je plek, maar de wangen van de sportstoelen zijn keihard. Je zult ze vervloeken, elke keer dat je in- of uitstapt en ermee in contact komt (en geloof ons, dat kom je). Bovendien snoepen die racekuipen iets van de toch al beperkte beenruimte op de achterbank af. De Juke oogt groter dan hij in werkelijkheid is. Daar kom je achter zodra je achterin stapt. De portieren kunnen niet ver open en je moet over de wielkast naar binnen. De kofferbak is met minimaal 354- en maximaal 1.189 groot genoeg. De Juke heeft bovendien een dubbele laadvloer. Minder handig zijn de knoppen op de middenconsole. Die zijn blanco: de tekst die er achter verschijnt, is afhankelijk van de gekozen functie. Dat ziet er fraai uit, maar wanneer je voor een andere rijmodus wilt kiezen en tegelijkertijd de verwarming een tandje hoger wilt zetten, heb je dus een probleem. De overige knoppen in het Juke-interieur zijn al even slecht af te lezen, maar dan vanwege hun geringe formaat.

De Nissan Juke DIG-T 218 Nismo RS All Mode en het milieu

Bij een sportieve uitvoering verwacht je niet dat er bloemetjes uit de uitlaat komen. Enig fiscaal voordeel kun je dus vergeten. Nissan heeft schijnbaar wel groene aspiraties, want de Juke Nismo RS beschikt over een heuse eco-stand. De turbomotor wordt er dusdanig door afgeknepen, dat je nauwelijks nog vooruit komt. Voor dit type auto is dat dus een loze toevoeging. Het is overigens opmerkelijk dat de Japanners wel hebben gekozen voor een eco-stand, maar een start/stop-systeem achterwege hebben gelaten. Op de reguliere Juke is die brandstofbesparende optie wel leverbaar. Volgens de fabrikant kom je gemiddeld 13,3 kilometer ver op een 1 liter brandstof. Wij realiseerden in de praktijk een verbruik van 1 op 11. Behalve de turbobenzinemotor uit de Nismo RS is de Juke ook nog leverbaar met drie andere benzinemotoren en één dieselkrachtbron.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.