logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Ford C-Max II (DXA) 1e facelift

Gewichtige situatie

Ford - C-Max 1.0 EcoBoost (125 pk)

De Ford C-Max is een voordelige, compacte ruimtewagen. De gezinsauto is alweer eventjes op de markt; is dat aantrekkelijke prijskaartje genoeg om partij te bieden aan moderne alternatieven als de nieuwe Renault Scénic?

Conclusie

De Ford C-Max hoeft niet te vrezen voor zijn bestaansrecht, al komt dat eerder door zijn vriendelijke prijskaartje dan vanwege de recente opfrisbeurt. De driecilinder benzinemotor waaraan de gezinswagen zijn voordelige prijs dankt, eist echter zijn tol aan de pomp. Verder vinden we het een gemiste kans dat Ford zijn uitgebreide veiligheidsuitrusting louter aan de duurste versies voorbehoudt.

Type auto en prijs

De Ford C-Max werd in 2007 op de markt gebracht als antwoord op modellen als de Renault Scénic en Volkswagen Touran. Fords versie van een populaire, compacte ruimtewagen onderscheidde zich van de concurrentie met een scherp stuurgedrag en een flexibel in te delen interieur. Inmiddels zijn we een modelgeneratie verder en wordt er door een nieuwkomer als de BMW 2 Serie Active Tourer aan de stoelpoten van de C-Max gezaagd. Reden voor een omvangrijke opfrisbeurt, waarbij niet alleen het uiterlijk van de Ford onder handen werd genomen, maar ook het interieur en de veiligheidsuitrusting een update ondergingen. Bovendien is het motorenpallet aangevuld met drie nieuwe krachtbronnen. Qua prijsstelling heeft de C-Max weinig van het alternatief uit Beieren te duchten: met een vanafprijs van € 22.705 is het nog altijd de goedkoopste ruimtewagen die je in dit marktsegment kunt kopen. Zoals de meeste concurrenten is de Ford ook leverbaar in een extra grote uitvoering, waarin zeven inzittenden een plekje vinden. Deze Grand C-Max kost minimaal € 23.905.

Hoe rijdt de Ford C-Max 1.0 EcoBoost (125 pk)

Een ruimtewagen met een driecilinder; zo’n lage prijs moet natuurlijk ergens vandaan komen. De C-Max rijdt er echter niet minder om, al heeft zo’n lichte krachtbron in een relatief zware auto (de Ford weegt een kleine 1.300 kilogram) weer een ander nadeel. Daarover lees je meer onder het kopje ‘De C-Max en het milieu’. Met 125 pk, een koppel van 170 Nm en een trekgewicht van 1.200 kilogram is de driepitter voldoende krachtig. Hij grijpt alleen wat ongelukkig aan; zomaar wegrijden is er in de gezinsauto niet bij. Wij moesten geconcentreerd de koppeling op laten komen. Eenmaal onderweg blijkt de krachtbron een soepele metgezel; je kunt met 60 kilometer per uur moeiteloos opschakelen naar de zesde versnelling. Eerlijk gezegd vroegen wij ons af waarom Ford heeft gekozen voor een zesbak, want met vijf stuks ben je ook al goed af. Weliswaar kun je goed horen dat je met een driecilinder op pad bent, maar storend wordt dat geluid nooit. De C-Max deelt zijn bodemplaat met de Focus. Die auto staat te boek als de best rijdende compacte gezinsauto en die reputatie straalt ook op deze Ford af. Voor dit type auto heeft de C-Max een verrassend scherp stuurgedrag, hoewel het in de eerste plaats een heerlijke reisauto is. Tenzij vader of moeder het op de heupen krijgt, ondervinden de kinderen dus geen hinder van dat sportieve onderstel. Je zit hoog achter het stuur van de Ford. Daardoor zou je idealiter een goed overzicht moeten hebben, maar dat is helaas niet het geval. De ramen vallen klein uit, waardoor je alsnog weinig ziet om je heen. Op de optielijst kun je een achteruitrijcamera aanvinken. Daar vinden we ook het merendeel van de veiligheidsuitrusting, die is ondergebracht in één pakket. Het zogenaamde Driver Assistence Pack omvat onder meer een waarschuwing voor kruisend verkeer, dode hoek signalering, verkeersbordherkenning, een rijstrookassistent en een zelfstandig noodstopsysteem. Met een relatief bescheiden prijskaartje van € 1.110 zijn die hulpsystemen het overwegen waard. Jammer genoeg kan het betreffende pakket alleen worden bijbesteld op de duurste uitrustingsniveau’s.

De Ford C-Max 1.0 EcoBoost (125 pk) van binnen

Met zijn diagonaal verschuifbare achterstoelen onderscheidt de C-Max zich nog altijd van de concurrentie. Er bestaat van dit formaat geen andere ruimtewagen waarin je het aantal zitplaatsen kunt terugbrengen van vijf naar vier stuks, zodat de passagiers ruimer kunnen zitten. Dat zogenaamde Comfort Seat Systeem heb je ook wel nodig ook, want voor drie volwassenen is de achterbank van de Ford te smal. De speciale stoelen moeten wel van de optielijst komen. Aan hoofdruimte heb je achterin de Ford geen gebrek; de beenruimte valt voor lange personen tegen. Wie langer is dan 1.93 meter, zit met de voorstoel tussen zijn benen. De kofferbak is met minimaal 432- en maximaal 1.684 liter ruim bemeten, al moet de C-Max zijn meerdere erkennen in de Renault Scénic. Je kunt de stoelen neer- en opklappen. Omdat het reservewiel schuilgaat onder de laadvloer van de kofferbak, ontstaat er dan wel een hoogteverschil. Een vlakke laadvloer heb je dus alleen met alle zitplaatsen op hun plek. Het dashboard is bij de recente facelift ontdaan van alle priegelknopjes, wat de rust aan boord ten goede komt. Helaas valt er op het bedieningsgemak nog genoeg aan te merken. Weliswaar beschikt de Ford nu over het fraaie grote infotainmentscherm dat we al uit de Mondeo en de Focus kennen, maar de ingenieurs hebben daar de vormgeving van het dashboard niet op willen aanpassen. De middelste luchtroosters dekken zo de hoeken van het scherm af, zodat je niet goed kunt lezen wat daar staat. Bovendien kom je minder makkelijk bij het aanraakscherm. Wat verder opvalt, is de beperkte aflegruimte in het interieur: je mobiele telefoon moet je in een bekerhouder steken, want daar is verder nergens ruimte voor. De middenconsole is fors uitgevallen. Lange bestuurders zitten daar al gauw met hun rechterbeen tegenaan. De duurste uitvoering kun je optioneel voorzien van een elektrisch bedienbare achterklep.

De Ford C-Max 1.0 EcoBoost (125 pk) en het milieu

De 1,0-liter EcoBoost waarmee wij hebben gereden, is ook leverbaar met 100 pk. De rest van het motorengamma bestaat uit nog eens twee benzineversies en drie dieselmotoren. Het vermogen loopt uiteen van 95- tot 182 pk. Een brandstofbesparend start/stop-systeem behoort bij elke C-Max tot de standaarduitrusting. Ford geeft voor onze 125 pk sterke testauto een gemiddeld verbruik op van 1 op 19,6. Wij realiseerden in de praktijk een minder rooskleurige score van 1 op 13,1.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.