logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Ford C-Max II (DXA) 1e facelift

Onbevreesd type

Ford - C-Max 1.5 TDCI

De Ford C-Max stond voorheen te boek als de meest sportieve, compacte ruimtewagen. Maar met de komst van de BMW 2 Serie Active Tourer wordt die positie bedreigd. Kan een opfrisbeurt het tij nog keren?

Conclusie

De Ford C-Max hoeft niet te vrezen voor zijn bestaansrecht, al komt dat eerder door zijn vriendelijke prijskaartje dan vanwege de recente opfrisbeurt. Ergonomisch valt er nog steeds het een en ander op de compacte ruimtewagen aan te merken. Verder vinden we het een gemiste kans dat Ford zijn uitgebreide veiligheidsuitrusting louter aan de duurste versie voorbehoudt.

Type auto en prijs

De Ford C-Max werd in 2007 op de markt gebracht als antwoord op modellen als de Renault Scénic en Volkswagen Touran. Fords versie van een populaire, compacte ruimtewagen onderscheidde zich van de concurrentie met een scherp stuurgedrag en een flexibel in te delen interieur. Inmiddels zijn we een modelgeneratie verder en wordt er door een nieuwkomer als de BMW 2 Serie Active Tourer aan de stoelpoten van de C-Max gezaagd. Reden voor een omvangrijke opfrisbeurt, waarbij niet alleen het uiterlijk van de Ford onder handen werd genomen, maar ook het interieur en de veiligheidsuitrusting een update ondergingen. Bovendien is het motorenpallet aangevuld met drie nieuwe krachtbronnen. Qua prijsstelling heeft de C-Max weinig van het alternatief uit Beieren te duchten: met een vanafprijs van € 22.705 is het nog altijd de goedkoopste ruimtewagen die je in dit marktsegment kunt kopen. Zoals de meeste concurrenten is de Ford ook leverbaar in een extra grote uitvoering, waarin zeven inzittenden een plekje vinden. Deze Grand C-Max kost minimaal € 23.905.

Hoe rijdt de Ford C-Max 1.5 TDCI

Een van de nieuwe krachtbronnen in het vooronder van de gefacelifte C-Max is een 120 pk sterke dieselmotor. Met zo’n versie trokken we een paar dagen op. De zelfontbrander blijkt een beetje een rouwdouwer; je moet je best doen om schokvrij te schakelen. Met 270 Nm is er echter voldoende koppel beschikbaar en je kunt met een trekgewicht van maximaal 1.200 kilo ook een redelijke caravan aankoppelen. De C-Max deelt zijn bodemplaat met de Focus. Die auto staat te boek als de best rijdende compacte gezinsauto en die reputatie straalt ook op deze Ford af. Voor dit type auto heeft de C-Max een verrassend scherp stuurgedrag, hoewel het in de eerste plaats een heerlijke reisauto is. Tenzij vader of moeder het op de heupen krijgt, ondervinden de kinderen dus geen hinder van dat sportieve onderstel. Je zit hoog achter het stuur van de Ford. Daardoor zou je idealiter een goed overzicht moeten hebben, maar dat is helaas niet het geval. De ramen vallen klein uit, waardoor je alsnog weinig ziet om je heen. Op de optielijst kun je een achteruitrijcamera aanvinken. Daar vinden we ook het merendeel van de veiligheidsuitrusting, die is ondergebracht in één pakket. Het zogenaamde Driver Assistence Pack omvat onder meer een waarschuwing voor kruisend verkeer, dode hoek signalering, verkeersbordherkenning, een rijstrookassistent en een zelfstandig noodstopsysteem. Met een relatief bescheiden prijskaartje van € 1.110 zijn die hulpsystemen het overwegen waard. Jammer genoeg kan het betreffende pakket alleen worden bijbesteld op het duurste uitrustingsniveau.

De Ford C-Max 1.5 TDCI van binnen

Met zijn diagonaal verschuifbare achterstoelen onderscheidt de C-Max zich nog altijd van de concurrentie. Er bestaat van dit formaat geen andere ruimtewagen waarin je het aantal zitplaatsen kunt terugbrengen van vijf naar vier stuks, zodat de passagiers ruimer kunnen zitten. Dat zogenaamde Comfort Seat Systeem heb je ook wel nodig ook, want voor drie volwassenen is de achterbank van de Ford te smal. De speciale stoelen moeten wel van de optielijst komen. Aan hoofdruimte heb je achterin de Ford geen gebrek; de beenruimte valt voor lange personen tegen. Wie langer is dan 1.93 meter, zit met de voorstoel tussen zijn benen. De kofferbak is met minimaal 432- en maximaal 1.684 liter ruim bemeten, al moet de C-Max zijn meerdere erkennen in de Renault Scénic. Je kunt de stoelen neer- en opklappen. Omdat het reservewiel schuilgaat onder de laadvloer van de kofferbak, ontstaat er dan wel een hoogteverschil. Een vlakke laadvloer heb je dus alleen met alle zitplaatsen op hun plek. Het dashboard is bij de recente facelift ontdaan van alle priegelknopjes, wat de rust aan boord ten goede komt. Helaas valt er op het bedieningsgemak nog genoeg aan te merken. Weliswaar beschikt de Ford nu over het fraaie grote infotainmentscherm dat we al uit de Mondeo en de Focus kennen, maar de ingenieurs hebben daar de vormgeving van het dashboard niet op willen aanpassen. De middelste luchtroosters dekken zo de hoeken van het scherm af, zodat je niet goed kunt lezen wat daar staat. Bovendien kom je minder makkelijk bij het aanraakscherm. Wat verder opvalt, is de beperkte aflegruimte in het interieur: je mobiele telefoon moet je in een bekerhouder steken, want daar is verder nergens ruimte voor. De middenconsole is fors uitgevallen. Lange bestuurders zitten daar al gauw met hun rechterbeen tegenaan. De duurste uitvoering kun je optioneel voorzien van een elektrisch bedienbare achterklep. Een veeg met je voet onder de rechterzijde van de achterbumper is genoeg om de kofferklep te openen. Zo’n systeem is niet nieuw, maar wij hebben vaak genoeg voor gek gestaan omdat we de sensor niet konden lokaliseren. Bij de Ford werkte het echter feilloos.

De Ford C-Max 1.5 TDCI en het milieu

De 1,5-liter TDCI-motor waarmee wij hebben gereden, is ook leverbaar met 95 pk. Beide zelfontbranders zijn nieuw voor de C-Max, evenals de 150 pk sterke 1,5-liter EcoBoost-benzinemotor. Verder staan er nog een grotere dieselmotor en drie verschillende benzineversies in de folder. Het vermogen loopt uiteen van 95- tot 182 pk. Er bestaat ook een plug-in hybride uitvoering van de C-Max, maar die auto is nog gebaseerd op het model van voor de facelift. Die stekkerversie blijft overigens gewoon leverbaar. Een brandstofbesparend start/stop-systeem behoort bij elke C-Max tot de standaarduitrusting. Ford geeft voor onze 120 pk sterke testauto een gemiddeld verbruik op van 1 op 23,8. Wij realiseerden weliswaar een minder rooskleurig cijfer, maar met een verbruik van 1 op 18,9 is het praktijkverbruik van de C-Max nog altijd keurig.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.