Auto Review Ford Fiesta VII
Feestelijk genoegen
Ford - Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic
Conclusie
De Ford Fiesta mag dan in de compacte klasse vallen, hij is een heel volwassen auto die verrassend veel ruimte biedt. Hij voelt zo goed dat je bijna het gevoel krijgt in een (grotere) Focus te rijden. Voor een gemiddelde leaserijder is zo’n Fiesta absoluut niet behelpen. In deze BPM-vrije uitvoering en met de (voorlopige) vrijstelling van motorrijtuigenbelasting een uiterst interessante aanbieding.Type auto en prijs
Deze Fiesta ECOnetic in de Titanium-uitvoering is zeer compleet uitgerust. Zo is hij standaard ondermeer voorzien van een Techno Line pakket dat voorziet in een automatisch dimmende binnenspiegel, automatische airco, elektrisch inklapbare buitenspiegels, elektrische voorruitverwarming, parkeersensoren en een audiosysteem met 8 speakers. Verder heeft hij een keyless systeem zodat je de sleutel alleen maar bij je hoeft te hebben om hem met een druk op de startknop tot leven te wekken. Alle portierruiten worden elektrisch bediend. En de voorstoelen zijn elektrisch te verwarmen. De prijs van deze Fiesta met alle toeters en bellen erop komt uit op € 19.931,-. Behalve in deze vijdeurs variant is de Fiesta ook als driedeurs te krijgen. Zonder al die pakketten is deze Fiesta overigens al te verkrijgen voor € 16.095.Hoe rijdt de Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic
De 1.6 viercilinder dieselmotor doet zijn werk prima. Deze 70 kW (95 pk) sterke krachtbron heeft geen enkele moeite om deze ruim 1.000 kilogram wegende Ford snel van zijn plek te krijgen. Hij accelereert in 12,9 seconden naar 100 km/h. En de topsnelheid bedraagt 178 km/h. Met deze prestaties valt prima te leven. Verder doet de motor in relatieve stilte zijn werk. De wegligging voelt vertrouwd aan. Verder is het onderstel redelijk comfortabel geveerd en gedempt. Het schakelen gaat als door de spreekwoordelijke boter. Alleen is de besturing een tikje indirect. In de slalom moeten we flink overpakken om hem vlotjes door de pylonen te manoeuvreren. In de (geforceerde) achterwielslip valt op hoe snel en goed het ESP ingrijpt. Dat maakt deze Fiesta gemakkelijk te herstellen. Het gemiddelde verbruik ligt volgens Ford op 3,6 l/100 km. Dat staat gelijk aan 1 op 27,7. Maar in de dagelijkse praktijk zul je dit verbruik niet halen. Verder heeft deze zuinigheid met vlijt ook een nadeel: je mag er niets achter hangen. Als je dus een caravan hebt te trekken, zul je toch naar een andere motorisatie moeten kijken.De Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic van binnen
De Ford Fiesta is verrassend ruim van binnen. Voorin is er voldoende ruimte voor hoofd en benen. Maar ook achterinzittenden worden verwend met voldoende ruimte voor het hoofd en de benen. Verder zijn de voorzetels behoorlijk comfortabel. Het dashboard ziet er mooi afgewerkt uit. Alle hendels en knoppen zitten goed binnen handbereik. En het instrumentarium is goed afleesbaar. Jammer alleen dat er geen ruimte is voor een af-fabriek navigatiesysteem. Maar de importeur heeft daar een oplossing voor gevonden door een houder inclusief voeding in de A-stijl te integreren waar je onder meer een navigatiesysteem kunt installeren. De gesproken aanwijzingen gaan dan via het audiosysteem.De Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic en het milieu
De BPM-vrije Ford Fiesta 1.6 TDCI Econetic Lease in de Titanium-uitvoering die onderwerp is van deze test, krijgt een A-label. Het verbruik van dit model bedraagt volgens de fabrikant 3,6 l/100 km (1 op 27,7). De CO2-uitstoot komt uit op 95 g/km. De bijtelling, voor als je deze Fiesta als lease-auto gebruikt, bedraagt 14 procent.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
