logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Peugeot 108 I

Blijvend populair

De Peugeot 108 is als occasion heel gewild, ondanks de lange looptijd van het model. Net als zijn twee bijna identieke concurrenten is de 108 een echte ’stadsauto’, of tweede auto binnen het gezin.

Pluspunten
  • Kwalitatief goed, betrouwbaar
  • Sympathiek uiterlijk
  • Heel gewilde occasion
Minpunten

Wat vindt de Wegenwacht?

Bij de 108 gebeurt het dat het koppelingspedaal ineens heel zwaar gaat. Door een losgeschoten borgring gaat de hevel van de koppeling te ver in het koppelingshuis. Inmiddels heeft de Wegenwacht hier ervaring mee. Het is langs de weg te verhelpen, de 10-8 kan snel weer verder. Als de sleutel niet wordt herkend en het ‘stop’-lampje knippert, dan kan dat in de stekkerverbinding van de startonderbreker zitten. In principe is dit ook ter plaatse op te lossen. De individuele bobines kunnen per stuk kapot gaan. De motor gaat dan op twee cilinders lopen. Dat is direct voelbaar. Niet mee doorrijden! Als er snel aan zo’n bobine is te komen, kan de Wegenwacht dit ter plekke verhelpen.

Over de Peugeot 108:

Dit is de Peugeot-variant binnen het trio met de Citroën C1 en Toyota Aygo. Deze drie gaan al knap ver terug in de tijd. In 2014 was er een serieuze vernieuwing en daarbij verving de 108 de eerdere 107, al waren er nog steeds veel overeenkomst. In 2018 zijn alle drie de varianten nog eens ‘fijn geslepen’ en over die versie hebben we het hier. Bij Peugeot is de versie vanaf 2018 uiterlijk niet of nauwelijks te onderscheiden van de voorgaande.

Uitvoeringen en varianten:

De 108 is er als drie- en vijfdeurs. Er is nog maar één motorisering leverbaar. Dat is de 1,0 liter driecilinder benzinemotor, van Japanse oorsprong, die bij de kleine facelift in 2018 wel wat verder is verfijnd. Dat heeft geleid tot een fractie meer vermogen (nu: 53 kW/72 pk), maar vooral wat meer trekkracht en daarmee souplesse bij lage toerentallen. De halfautomatische versnellingsbak is na de facelift nog in enkele vijfdeurs-uitvoeringen geleverd tot voorjaar 2020, alle andere versies hebben dezelfde handgeschakelde vijfbak. De respectievelijke uitvoeringen heten Access, Active, Allure en Collection. De toevoeging ‘TOP!’ houdt in dat er een stoffen schuifdak aanwezig is en die mogelijkheid bestaat alleen bij de vijfdeurs. De driedeurs is er niet als Collection.

De Peugeot 108 als occasion:

De 108 is net als zijn bijna-drieling-‘broertjes’ al vele jaren enorm populair. Daardoor is het ook niet verbazend dat er een groot aanbod gebruikte exemplaren in het land staat, ook van deze licht gefacelifte versie. Juist ook omdat er feitelijk maar één technische versie bestaat, de 1,0 dus, is het zinloos om het halve land af te reizen naar die ene die beter of goedkoper is dan al die andere. Blijf lekker in de buurt, zeker bij zo’n auto waarop nog een serieuze garantie wordt gegeven. Mocht het dan eens voorkomen dat er onder garantie iets moet gebeuren, kost dat niet weer meteen een dag heen en weer rijden. Een logische plek om direct ‘de ideale 108’ te vinden, is uiteraard de plaatselijke Peugeot-dealer. Los van het aanbod op zich, biedt die ook uitgebreide garantie –tot wel 24 maanden!- en daarmee verband houdende extra’s als pechhulp en vervangend vervoer onder het occasionlabel ‘Leeuwekeur’.

De proefrit:

Natuurlijk heeft deze 108 sterke overeenkomsten met de C1 en de Aygo die van dezelfde productielijn komen. Daardoor is het juist sterk dat deze 108 toch meteen overkomt als zo’n echt ‘Peuzjootje’, de auto heeft daarmee iets sympathieks over zich.

Door zijn compacte maten is de 108 lekker overzichtelijk en wendbaar, vooral ook in stadsverkeer, maar dat is ook inherent aan auto’s in deze klasse. Verder is dit tamelijk basic autorijden. De voorstoelen zijn vrij hard. Opvallend is de vrij grote hoofdruimte en de voorstoelen kunnen ook zover naar achteren dat ook veel ‘lange Hollanders’ achter het stuur kunnen plaatsnemen. De achterpassagiers worden dan niet meer geacht benen te hebben. Vier volwassenen van gemiddeld postuur… dat wordt al heel krap, dat gaat hooguit voor een kort stadsritje. Opmerkelijk en heel handig is nog steeds dat het instrumentarium met de stuurkolom meebeweegt, als die in hoogte wordt versteld. De bagageruimte bedraagt net geen 200 liter en dat is in de praktijk niet overdadig. In wisselend verkeer is deze uitvoering van de 1,0 liter driecilinder net wat soepeler dan zijn voorganger. De vijfbak schakelt prettig.

Op de snelweg kan de 108 prima meekomen. Het onderstel is gelukkig niet tè hard afgestemd, maar de driecilinder is dan wel wat lawaaiig. Het gemiddelde verbruik is natuurlijk sterk afhankelijk van de wijze waarop de auto wordt gebruikt. Met alleen maar stadsverkeer is 1 op 15 te verwachten, wie ook regelmatig langere ritten maakt, gaat gauw richting 1 op 20.

Conclusie

De Peugeot 108 is onverminderd heel populair als occasion. Binnen de beperkingen die nou eenmaal aan deze compacte klasse kleven, brengt hij het er best goed vanaf, ook al gaat dit model in feite anderhalf decennium terug in de tijd, qua ontwikkeling. Een behoorlijk kwaliteitsniveau en z’n sympathieke uitstraling leiden vanzelf tot tevreden en trouwe kopers.

Deze auto is beschikbaar gesteld door DAVO Autobedrijven B.V.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.