Auto Review Peugeot 108 I
Vriendelijke Fransoos
Peugeot - 108
Wat vindt de Wegenwacht?
In navolging van de 107 is ook de 108 zeer betrouwbaar. Wat wel eens voorkomt, is dat de koppeling heel zwaar is om te bedienen. Dat komt, omdat de bediening van de koppelingshevel is los gekomen. De Wegenwacht kan daar ter plaatse wel wat aan doen, dat wil zeggen: de boel tijdelijk vastzetten. De auto moet dan echt naar de garage, waar in de regel de complete koppeling wordt vervangen. Een andere opmerking geldt eveneens voor de koppeling, maar nu bij de halfautomatische transmissie, die de koppeling relatief snel verslijt. Als de koppeling te heet wordt, klinkt in de auto een kort piepje. Daar kan de bestuurder op dat moment niks mee, maar bij de eerstvolgende servicebeurt is het verstandig dit aan te geven, zeker als het vaker is voorgekomen. Juist bij 108-en die relatief veel korte afstanden rijden en/of al de nodige kilometers achter de wielen hebben, is het zaak regelmatig de motorolie te peilen en indien nodig bij te vullen. Het is niet gek dat de motor wat olie verbruikt, maar juist omdat er niet zoveel olie in zit, wordt dit al snel kritisch. Te lang onoplettend doorrijden kan tot grote en kostbare motorschade leiden en dat is totaal onnodig. Uiteraard verdient de 108 ook tijdig en deskundig onderhoud, dus hou de service-interval serieus in de gaten.Waar praten we over?
De 108 maakt net als destijds de 107 deel uit van een trio, samen met de Citroën C1 en de Toyota Aygo. Deze drie varianten zijn onderhuids in principe identiek. Aan de buitenkant zijn ze veel sterker verschillend dan voorheen, waarbij elk merk meer zijn eigen identiteit heeft. Vooral Peugeot is daarin goed geslaagd, de 108 doet het uitstekend als basis van de hele, actuele Peugeot-lijn. Alle drie de modellen zijn een fractie langer dan de vorige modellen, maar de wielbasis is hetzelfde gebleven, waardoor er van binnen geen noemenswaardig verschil in ruimte bestaat. Voor de 108 is bij de nieuw-verkoop ook een heel assortiment aan mogelijkheden beschikbaar om de auto naar persoonlijke smaak aan te kleden. Dat is leuk bedacht, maar in de praktijk maken maar weinig kopers gebruik van die mogelijkheden. Bij aankoop van een 108 als occasion is een deel van die mogelijkheden natuurlijk ook beschikbaar, voor wie zich lekker wil onderscheiden.Uitvoeringen en varianten
De Peugeot 108 is er als drie- of vijfdeurs. Het aantal uitvoeringen met vijf deuren is groter, in de verkoop ligt ook flink de nadruk op de vijfdeurs-varianten. Er komen twee motoren in de 108 voor. De 1,0 liter driecilinder is een verbeterde versie van de motor met die inhoud in de 107 en levert 50 kW/68 pk. Alleen in de duurste uitvoeringen is ook een 1,2 liter driecilinder leverbaar en die is 60 kW/82 pk sterk. Alleen de 1,0 is er in enkele uitvoeringen ook met een halfautomatische transmissie. De normale uitvoeringen heten Acces, Active en Allure. In 2015 is er nog een basisuitvoering ‘onder’ gekomen, de Junior (alleen 3-deurs) en de uitvoering Envy past tussen Active en Allure. In 2016 is de Envy weer uit het programma gehaald. Alleen in 2014 was er een extra rijk uitgeruste vijfdeurs ‘Première’. Een aantal uitvoeringen is er ook als ‘TOP!’, met een vouwdak dat vrijwel het gehele dak omvat. In 2015 was er een tijdelijke echte top-uitvoering, uitsluitend als 1,2, de ‘Roland Garros’. Andere tijdelijke uitvoeringen zijn de Blue Lion (2016/17), Blue Lease (2014/16 en opnieuw in 2017), Collection (vanaf 2016) en Blue Lease Executive (vanaf 2017). In de loop van 2016 en ’17 is het aantal versies met de 1,2 liter motor drastisch ingeperkt, tot één, namelijk (GT-Line).De Peugeot 108 als occasion
Het is heel opmerkelijk, maar er is een opvallend groot aanbod heel jonge 108-en te koop. Natuurlijk is een deel daarvan ex-demonstratie-auto van de dealer of zelfs ex-huurauto. Grofweg een kwart van alle occasions heeft minder dan 5.000 kilometer gereden. Voor de potentiële koper betekent dit dat er op de aankoop van een gloednieuwe valt te besparen door te kiezen voor een exemplaar waar ‘de kop vanaf’ is. Het aanbod is ook zo groot dat precies de gewenste kleur en uitvoering is te vinden. Wie rustig loopt te zoeken en selecteren, dient zich wel te realiseren dat er vrijwel altijd kapers op de kust zijn. De 108 is ook als occasion zéér gewild, dus vind je er een die helemaal naar je zin is, aarzel dan niet en sla toe, voordat een ander het doet. De officiële Peugeot-dealers zijn de meeste voor de hand liggende ‘vindplaatsen’. Uiteraard koopt u daar een jonge, gebruikte 108 onder het ‘Leeuwekeur’-label, met onder meer zes of twaalf maanden garantie. Zie voor alle voorwaarden: www.leeuwekeur.peugeot.nl. Ik het hele occasionaanbod is de 1,2 liter best schaars. Die is gewoon weinig verkocht en dus ook grotendeels uit het programma verdwenen. Hetzelfde geldt in principe voor de versies met halfautomaat.De proefrit
De Peugeot 108 is een succesvolle vertegenwoordiger van de allerkleinste klasse op de Nederlandse markt. Dat succes komt voor een niet onbelangrijk deel door het aansprekende uiterlijk. De 108 heeft iets sympathieks over zich, waardoor je bij voorbaat vergevingsgezind bent. Feit is dat het onderhuids bijna dezelfde auto is als zijn voorganger en daarmee is het vanzelfsprekend niet de meest moderne auto op de markt. De concurrentie is hevig! De 1,0 liter driecilinder is op zich sterk genoeg voor het doorsneegebruik van de auto. Vooral onder wisselende snelheden, zoals in stadsverkeer, is de driecilinder wat rumoerig, er zijn merken die dit er beter vanaf brengen. Hoe tegenstijdig het ook klinkt, rijdt de Peugeot 108 met deze motor naar verhouding het beste op de snelweg. Bij 120 km/u lijk je ‘voor het geluid weg te rijden’, dan is er best mee te leven, bijvoorbeeld ook voor woon-werkverkeer. De 1,2 liter motor is op papier sterker, maar dat verschil komt in de praktijk niet tot uiting. Daarbij is die motor bij heel lage toerentallen nog minder soepel en het gemiddelde verbruik ligt duidelijk hoger. In afwisselend verkeer is met de 108 1,0 best 1 op 20 te rijden, met de 1,2 is dat eerder 1 op 17 á 18. In alle gevallen is de 108 van binnen echt te krap voor vier volwassenen. In de driedeurs is de achterbank bijna onbereikbaar, als er regelmatig kinderen achterin zitten, heeft de vijfdeurs (met kindersloten) beslist de voorkeur. Dat geldt zeker als er een kinderzitje in gebruik is. Uiteraard is de 108 lekker wendbaar in stadsverkeer, maar dat hoort ook bij het soort auto, het is geen unicum voor deze Peugeot. De bagageruimte is in de 108 wel een stuk groter dan in de 107, maar nog steeds kleiner dan bij diverse concurrenten.Conclusie
Vergeleken met de glorietijd van de Peugeot 107 is er voor de 108 veel meer interessante concurrentie. De 108 heeft zeker voor 107-rijders (m/v) het voordeel van vertrouwde techniek, in combinatie met een leuk en speels uiterlijk. Daarmee is het in deze allerkleinste klasse nog steeds een zeer gewilde occasion.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
