Auto Review Nissan Pulsar I
Groot goed
Nissan - Pulsar
Conclusie
Je denkt in de Golf-klasse misschien niet direct aan een Nissan, maar de Pulsar toont aan dat zoiets onterecht is. Z’n indrukwekkende binnenruimte en uitgebreide veiligheidsuitrusting zijn belangrijke troeven van de Japanner. Het mag dan geen spannende verschijning zijn, de auto laat ook maar weinig steken vallen.Type auto en prijs
In 2007 verdween Nissan uit het C-segment. Modellen als de Sunny en Almera trokken te weinig klanten naar de showroom. Daarop bedachten de Japanners een geheel eigen klasse: die van de crossover. Hun Qashqai – een kruising tussen een terreinwagen en een hatchback – is van meet af aan een succes. Maar met een vanafprijs van dik 23 mille is het gat met de concurrentie inmiddels behoorlijk groot geworden. Daarom keert Nissan terug in het C-segment met een ‘normale’ vijfdeurs, die de onderkant van het C-segment moet gaan bevechten. De vanafprijs van deze Pulsar ligt met € 19.290 hoger dan die van bijvoorbeeld een Ford Focus, maar de Japanners stellen daar een riante standaarduitrusting tegenover met onder meer cruise-control en (handbediende) airconditioning.Hoe rijdt de Nissan Pulsar
Hoewel de Pulsar en de Qashqai als dag en nacht van elkaar verschillen, worden ze door dezelfde benzinemotor aangedreven. Dat is goed nieuws, want we zijn goed te spreken over die krachtbron. De 115 pk sterke viercilinder wist al prima raad met de Qashqai. In de bijna 100 kilogram lichtere Pulsar voelt hij nog een tandje sneller, terwijl je er ook heel zuinig mee kunt rijden. Bij onze testwagen hoorden we vanaf 80 kilometer per uur een jankend geluid uit de aandrijflijn; trapten we de koppeling in, dan verdween het direct. Hopelijk ligt dat aan de door ons gereden auto, want de Pulsar is verder juist opvallend stil: zelfs windgeruis dringt nauwelijks tot de cabine door. Dat is bij de overige Nissan-modellen wel anders. De Pulsar is in de basis een comfortabele auto, maar een scherpe bocht schuwt hij niet. Hij schakelt ook sportief; met korte, trefzekere slagen. Het zijn vooral de brede stoelen die de Nissan parten spelen: zelfs achter het stuur schuif je daar in een bocht gemakkelijk van af. Bovendien moet je zoeken naar een fijne zitpositie; je zit wat hoger dan in de concurrentie en de rugleuning valt helaas niet traploos te verstellen. De raamstijlen zijn rank en een derde zijruitje zorgt over de schouder voor extra zicht; het maakt de Pulsar tot een overzichtelijke auto, die ook nog eens kan worden uitgerust met een uitgebreide achteruitrijcamera. De Japanners verdienen verder een compliment voor hun veiligheidsuitrusting. Die omvat een rijstrookassistent, een dode hoek-verklikker en een systeem dat zelfstandig remt bij een dreigende aanrijding. De duurdere uitvoeringen zijn sportief aangekleed, onder meer met een sportbumper die laag bij de grond hangt. Op een woonerf pak je dan nog wel eens de verkeersdrempel mee.De Nissan Pulsar van binnen
Een portiergreep is de handdruk van een personenauto. Net als bij mensen kan die slap zijn, of stevig. De klink van de Pulsar voelt plastiekerig aan; dat drukt een stempel op de eerste kennismaking. Verder doet de auto nauwelijks onder voor de andere Nissan-modellen. Er zit een keurig instrumentarium in, dat logisch te bedienen valt. De belangrijkste troef van de Pulsar is zijn imposante interieurruimte. De zitting van de achterbank is wat vlak, maar de beenruimte achterin is dusdanig groot dat je eenvoudig de benen kunt strekken. De bagageruimte valt ook al fors uit: minimaal 385- en maximaal 1.395 liter. De achterbank kan in ongelijke delen worden neergeklapt, maar een vlakke laadvloer zit er niet in.De Nissan Pulsar en het milieu
Alle Pulsars beschikken over een start/stopfunctie. De benzineversie heeft een normverbruik van 5,0 liter op 100 km en een CO2-uitstoot van 117 gram/km. De diesel neemt, volgens fabrieksopgave, genoegen met 3,6 liter brandstof per 100 km en stoot 94 gram CO2 per km uit. Die krachtbron is tot nader orde goed voor een bijtelling van 20 procent.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
