logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Nissan Pulsar I

Verlegen sportschooltype

Nissan - Pulsar DIG-T 190 GT

De Nissan Pulsar, de minst in het oog springende gezinsauto van het Japanse merk, is er nu ook met een sloot extra vermogen. Dat maakt hem nog geen wolf in schaapskleren.

Conclusie

Voor een sterk gemotoriseerde gezinsauto is de Nissan Pulsar GT te bescheiden. Om hem met zijn spierballen te laten rollen, moet je stevig aandringen. Dat maakt zijn forse meerprijs ten opzichte van een reguliere Pulsar lastig uit te leggen. Afgezet tegen de concurrentie is de GT dan weer een koopje.

Type auto en prijs

In 2007 verdween Nissan uit het C-segment. Modellen als de Sunny en Almera trokken te weinig klanten naar de showroom. Daarop bedachten de Japanners een eigen klasse: die van de crossover. Hun Qashqai is van meet af aan een succes. Maar met een vanafprijs van dik 24 mille is het gat met oude concurrenten als de Volkswagen Golf en Ford Focus inmiddels groot. De Pulsar moet de klanten bedienen die juist zo’n klassieke hatchback willen. De GT-uitvoering is de kers op de taart: een sterk gemotoriseerde versie met sportieve accenten. Geheel in lijn met de anonieme lijnvoering van de Pulsar zijn die accenten van subtiele aard: met grotere wielen en donkere koplampunits heb je het wel gehad. De sportieve modellen van Volkswagen en Ford hebben aanmerkelijk meer in hun mars, maar qua prijsvoering is de Nissan niet te kloppen: voor € 28.400 ben je klaar. De Pulsar GT is er slechts in één – overcomplete – uitvoering.

Hoe rijdt de Nissan Pulsar DIG-T 190 GT

Voor een ‘brave’ gezinsauto rijdt de reguliere Pulsar al best sportief. Schakelen gaat met korte, trefzekere slagen en snel genomen bochten schuwt hij niet. De GT-versie voegt daar eigenlijk alleen een boel vermogen aan toe. De 1.6-liter benzinemotor onder de kap is goed voor 190 pk; 75 pk meer dan we tot nog toe van de Nissan gewend zijn. Net als de standaard Pulsar deelt de GT zijn motortechniek met de Qashqai. In die crossover beschikt deze krachtbron ‘slechts’ over 163 pk. Bovendien is de Pulsar nog eens 20 kilo lichter. Zijn weggedrag is echter nauwelijks lichtvoetiger dan dat van de eenvoudigste benzine-uitvoering. Hij rijdt ook precies hetzelfde, totdat je het gaspedaal dieper intrapt. Die aansporing heeft de GT echt nodig, anders blijft een duw in de rug uit. De turbomotor heeft een iets diepere brom dan de normale 1.6 DIG-T, maar de Pulsar blijft ook in deze GT-trim opvallend stil: zelfs windgeruis dringt nauwelijks tot de cabine door. Jammer dat Nissan geen sportstoelen in de auto levert. De stoelen die er nu in zitten, zijn breed en bieden weinig zijdelingse steun. Je zit wat hoger dan in de concurrentie en de rugleuning valt helaas niet traploos te verstellen. De raamstijlen zijn rank en een derde zijruitje zorgt over de schouder voor extra zicht; het maakt de Nissan tot een overzichtelijke auto, die ook nog eens kan worden uitgerust met een uitgebreide achteruitrijcamera. De Japanners verdienen verder een compliment voor hun veiligheidsuitrusting. Die omvat een rijstrookassistent, een dode hoek-verklikker en een systeem dat zelfstandig remt bij een dreigende aanrijding. De GT is voorzien van een sportbumper die laag bij de grond hangt. Op een woonerf pak je dan nog wel eens de verkeersdrempel mee.

De Nissan Pulsar DIG-T 190 GT van binnen

De Pulsar doet nauwelijks onder voor andere Nissan-modellen. Er zit een keurig instrumentarium in, dat logisch te bedienen valt. In de GT-uitvoering had een sportstuur niet misstaan, maar dat zit er niet in. Aan de binnenzijde herinneren alleen de witte stiksels op de stoelen en de imitatie-carbondelen op het dashboard aan de sportieve inborst van de gezinsauto. De belangrijkste troef van de Pulsar blijft zijn imposante interieurruimte. De zitting van de achterbank is wat vlak, maar de beenruimte achterin is dusdanig groot dat je eenvoudig de benen kunt strekken. De bagageruimte valt ook al fors uit: minimaal 385- en maximaal 1.395 liter. De achterbank kan in ongelijke delen worden neergeklapt, maar een vlakke laadvloer zit er niet in.

De Nissan Pulsar DIG-T 190 GT en het milieu

Met een schadelijke uitstoot van 138 gram CO2 per kilometer hoeft de Pulsar GT niet op enig fiscaal voordeel te rekenen. De auto krijgt wel standaard een start/stop-systeem mee. Hij bleef in onze praktijktest ook netjes in de buurt van het opgegeven fabrieksverbruik: 1 op 15,6 tegenover 1: 16,9. Voor wie geen behoefte heeft aan dat extra vermogen, biedt de Nederlandse importeur ook een eenvoudigere benzinemotor aan, goed voor 115 pk. De Pulsar is er eveneens met een 110 pk sterke dieselmotor, die wel in aanmerking komt voor een gunstige bijtelling (20 procent). Althans, tot het einde van 2015.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.