Auto Review Skoda Rapid I
Ruim en betaalbaar
Skoda - Rapid
Conclusie
De Rapid is een handige en ruime gezinsauto die veel waar voor zijn geld blijkt te bieden. Zonder overdreven franje, maar wel met alles erop en eraan. Want ook op het gebied van veiligheid heeft de Rapid alles wat hij hebben moet, zoals zes airbags en ESP. En wil je toch meer luxe: er is een uitgebreide reeks leverbare opties.Type auto en prijs
Als je de strak vormgegeven Rapid van opzij bekijkt heeft hij de contouren van een sedan, dus met een duidelijke 'kont'. Het is echter wel degelijk een hatchback. Want als je de kofferruimte opent scharniert ook de achterruit mee naar boven, als een vijfde deur. De nieuwe Rapid past in het Skoda-gamma precies tussen de kleinere Fabia en de grotere Octavia. Met zijn lengte van krap 4,5 meter valt hij in het zogeheten C-segment. Met een basisprijs net onder 15 duizend euro blijft Skoda behoorlijk het prijsniveau VW-concerngenoot Seat. De technische componenten van de Rapid zijn allemaal uit de VW-magazijnen afkomstig . Maar de Rapid wordt gebouwd in Tsjechië, en mede daardoor heeft hij een concurrerende prijs, want de lonen zijn daar nog relatief laag.Hoe rijdt de Skoda Rapid
De Rapid rijdt prima. Op het stuurkarakter en bochtgedrag is weinig aan te merken. Veercomfort en schokdemping zijn weliswaar niet heel erg verfijnd, maar zonder meer acceptabel. Je kunt kiezen uit drie benzinemotoren, waarvan de 1,2 TSI met 63 of 77 kW verreweg de interessantse is, wat betreft de verhouding tussen prijs en prestaties. Met de 77 kW versie hebben we de eerste testkilometers afgelegd en dat beviel prima. Met deze motor heeft de Rapid een top van 195 km/h en accelereert hij in 10,4 seconden naar 100 km/h. De zesversnellingsbak schakelt goed. De extra zuinige Green Tec uitvoering heeft onder andere een stop-startsysteem. De Rapid is ook leverbaar met een 1,6 liter dieselmotor, met een vermogens van 77 kW.De Skoda Rapid van binnen
Behalve zijn gunstige prijs heeft de Rapid nóg een belangrijk pluspunt: zijn binnenruimte. Vooral de kofferbak is voor deze klasse tamelijk kolossaal, met een inhoud van 550 liter. Klap je de achterbank neer dan kun je bijna 1500 liter bagage meenemen. Ook voor de inzittenden heeft de Rapid veel plek te bieden. Zowel voor- als achterin heb je lekker veel hoofd- en beenruimte. Het interieur ziet er verder keurig afgewerkt uit, al kun je aan de gebruikte kunststoffen soms wel zien dat het niet al te veel mocht kosten. Er is niks mis mee, maar een echt luxe uitstraling ontbreekt. De vormgeving van dashboard en instrumentarium is strak en sober. Vooral met een volledig in zwart uitgevoerd dashboard wordt de Rapid dan wel een tikkeltje saai. Een combinatie van zwart met grijs of beige is ook mogelijk en ziet er een stuk gezelliger uit. Verder zit de Rapid vol met allerlei handige bergvakjes voor spulletjes en flessen. Een bijzonder handigheidje is ook nog de ijskrabber, die onder het klepje van de brandstoftank is aangebracht.De Skoda Rapid en het milieu
De benzineversies met 63 of 77 kW hebben allemaal een A-label. De 90 kW sterke benzinemotor heeft een B-label en dat geldt ook voor de dieselversies. Wie een Rapid wil leasen moet in alle gevallen rekenen op een fiscale bijtelling van 20%.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
