Auto Review Skoda Rapid I
Geld voor je waar
Skoda - Rapid
Conclusie
Meer betalen voor minder; dat blijft een gevoelig punt voor ons Nederlanders. De bagageruimte van de Spaceback is weliswaar kleiner, maar bezorgt de concurrentie onverminderd het schaamrood op de kaken. Of de auto zijn meerprijs waard is, hangt vooral af van je mening over zijn design. De iets betere rijeigenschappen en het gunstiger verbruik zijn dan mooi meegenomen.Type auto en prijs
Skoda maakte midden jaren ’90 zijn rentree onder de vleugels van Volkswagen. Stapte je toen een Skoda-showroom binnen, dan vond je er ruime auto’s voor kleine prijzen. De Octavia gold als schoolvoorbeeld. Maar door de jaren heen schoof dat model steeds meer op naar de duurdere middenklasse. De Rapid zag begin 2013 het levenslicht om het ontstane gat te dichten. Uitgerekend op basis van die auto hebben de Tsjechen nu een zogenaamde ‘lifestyle’-station ontwikkeld: een uitvoering die goed smoelt, maar niet noodzakelijkerwijs meer binnenruimte biedt. Het oog wil ook wat, maar daar moet je wel dieper voor in de buidel tasten: de prijzen van de Spaceback beginnen bij € 16.390, bijna 1.000 euro meer dan voor de eenvoudigste, reguliere Rapid is verschuldigd.Hoe rijdt de Skoda Rapid
De Spaceback is weliswaar een variatie op een thema, maar rijdt toch anders dan de gewone Rapid. Toen we daarmee op weg waren (www.anwb.nl/auto/tests/autotests/autotest/SKODA/RAPID/1767), constateerden we weliswaar dat er weinig op het rijgedrag aan te merken viel, maar dat het veercomfort en de schokdemping niet erg verfijnd waren. Die mening waren wel meer autojournalisten toegedaan. Skoda heeft die kritiek blijkbaar ter harte genomen, want de Spaceback is een stukje comfortabeler. Pluspunten als de fijne versnellingsbak en het directe stuurgedrag kenden we al van de sedan.De Skoda Rapid van binnen
De Spaceback is 20 centimeter korter dan de reguliere Rapid. Dat scheelt 135 liter bagageruimte. Niet mis, maar de Spaceback houdt nog altijd minimaal 415 liter over. Evenveel als in de Kia Cee’d en Hyundai i30, die Skoda als grootste concurrenten beschouwd. Over de producten van moederconcern Volkswagen wordt met geen woord gerept, maar ook voor modellen als de Golf en Leon doet de Spaceback niet onder. Zeker niet wanneer het gaat om de beenruimte op de achterbank: die is riant. In de Spaceback heb je achterin bovendien meer hoofdruimte dan in de sedan. Zelfs wanneer je kiest voor het optionele glazen dak. Qua afwerking moet de Skoda zijn meerdere erkennen in de concurrentie. Weliswaar is de bouwkwaliteit van het Rapid-interieur in orde, maar aan de gebruikte materialen zie je de prijs af. Gebruik je de bekerhouder in de middenconsole, dan kun je de achteruitverwarming en het start/stop-systeem niet meer bedienen omdat je drankje in de weg staat.De Skoda Rapid en het milieu
Een belangrijke verklaring van het prijsverschil tussen de gewone Rapid en de Spaceback is het feit dat die laatste uitsluitend leverbaar is met viercilinder motoren. In de sedan kun je nog kiezen voor een ongeblazen driecilinder. De Spaceback is leverbaar met drie benzine- en twee dieselmotoren. Ze hebben allemaal een turbo en het vermogen loopt uiteen van 85- tot 105 pk. Op de uitvoeringen met een DSG-automaat na, komen alle Spacebacks in aanmerking voor 20 procent bijtelling.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
