logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review BMW 1-Serie II (F20) 1e facelift

Lichte blijdschap

BMW - 116i 5-deurs

De BMW 1 Serie heeft een ander uiterlijk, een uitgebreide veiligheidsuitrusting en een nieuwe instapmotor gekregen. Maar is er met zo’n driecilinder nog wel sprake van ‘Freude am fahren’?

Conclusie

De BMW 116i is een échte BMW. Hij levert dan wel minder vermogen, maar rijdt minstens zo lekker. Verder is hij aangenaam stil en beschikt over flink wat bagageruimte. Bovendien kun je hem tegenwoordig met allerlei hulpsystemen uitrusten. Zijn minpunten zijn gelijk aan die van welke andere motorisering ook: voor zijn inzittenden blijft het een krappe auto en het verbruik is stevig.

Type auto en prijs

Een BMW in de Golf-klasse; dat hield in 2004 niemand voor mogelijk. Audi was in dat segment echter al jaren actief met de A3. Zodoende bracht ook München een compacte middenklasser op de markt. En niet zonder succes: de 1 Serie is inmiddels net zo bekend als de 3- en 5 Serie. De huidige modelgeneratie, die in 2011 zijn intrede deed, onderging begin 2015 een opfrisbeurt die het makkelijkst te herkennen valt aan de gewijzigde achterlichten met LED-techniek. Ook de koplampen, de grille en de voorbumper werden overigens onder handen genomen. Daarnaast is de veiligheidsuitrusting uitgebreid. Zwicht je voor de vernieuwde 1 Serie, dan heb je nog altijd de keuze uit drie- of vijf portieren. Prijzen van de driedeurs beginnen bij € 24.900, de vijfdeurs kost minimaal € 25.900. Daarmee is de BMW fractioneel goedkoper dan de Audi A3 Sportback en Mercedes A-Klasse, zijn grootste concurrenten.

Hoe rijdt de BMW 116i 5-deurs

Hoeveel BMW krijg je eigenlijk voor die vanafprijs van net geen 25 mille? Om dat uit te vinden, gingen we op pad met een vijfdeurs 116i. De ‘instap 1’ heeft voor het eerst een driecilinder benzinemotor onder de kap, goed voor 109 pk. Dat die driepitter een hele fijne krachtbron is, wisten we al uit de Mini Cooper en de BMW 2 Serie Gran Tourer waar we eerder mee reden. Ook in de 1 Serie is de motor indrukwekkend stil. Met 109 pk is hij alleen minder krachtig dan we van de krachtbron gewend zijn. Daar is niks mis mee, want je komt nog altijd prima met het verkeer mee. Van een duw in je rug is echter geen sprake. Vervelender is het afgenomen koppel; in de tweede versnelling over het woonerf kun je beter uit je hoofd laten, want dan begint de 116i te horten en te stoten. Hoewel driecilinder motoren in sommige andere auto’s hun weerslag hebben op het rijcomfort, merk je aan de BMW niet dat je met een cilinder minder onderweg bent. Alleen wanneer het start/stop-systeem in werking treedt, voel je de compacte middenklasser kortstondig schudden. Voor een auto met zo’n sportief DNA is de gezinsauto sowieso verrassend comfortabel. De eenvoudigste 1 Serie mag dan geen strepentrekker zijn, maar hij betrekt zijn bestuurder nog echt bij het autorijden; sturen, koppelen en schakelen gaat met veel gevoel. De BMW beschikt over een drietal rijstanden, die elk hun eigen effect hebben op de besturing. In de sport-stand ga je geen meter sneller, maar de besturing wordt er wel zwaarder van. In de comfort- of eco-stand stuurt de 1 Serie juist licht. De lage zit geeft je het gevoel dat je in een sportwagen zit. Helaas roept het beroerde zicht rondom diezelfde associatie op. Gelukkig kun je een achteruitrijcamera bijbestellen, waarvan het beeld overigens minder mooi wordt weergegeven dan in andere BMW’s. Aan het kleinere infotainmentscherm kun je merken dat het oorspronkelijke (interieur)ontwerp alweer uit 2011 stamt. De veiligheidsuitrusting is wel bij de tijd, want de vernieuwde 1 Serie is voor het eerst leverbaar met een aantal optionele hulpsystemen. Verlaat je onbedoeld je rijbaan, dan trilt het stuur in je handen. Verder kun je de kleine BMW uitrusten met adaptieve cruise control en een systeem dat je waarschuwt wanneer je te dicht op je voorganger rijdt.

De BMW 116i 5-deurs van binnen

De een zal de cockpit van de 1 Serie sportief noemen, voor de ander doet het interieur wellicht wat claustrofobisch aan. Ruim is het in elk geval niet aan boord, zeker niet op de achterbank. De hoofdruimte is voor lange inzittenden afhankelijk van hun kapsel; met zijn korte coupe kon uw testredacteur met zijn 1.93 meter nog vrij van het plafond zitten, maar veel scheelde dat niet. De beenruimte schiet hoe dan ook tekort. Om als volwassene achterin te kunnen zitten, zal je de voorstoel tussen je benen moeten nemen. Trek je vervolgens het achterportier dicht, dan zit een van die benen klem tussen de armleuning en de voorstoel. En het is al zo smal op de achterbank, die achter de C-stijl is geplaatst. Het hoekje dat je daarvoor om moet, is keurig bekleed maar met meer dan twee mensen kun je hier niet zitten. De instap is matig, zowel voor- als achterin; vanwege de lage zitpositie moet jij je een heel eind laten ‘vallen'. De bagageruimte is met minimaal 360- en maximaal 1.200 liter juist heel behoorlijk; een concurrent als de Mercedes A-Klasse kan daar bijvoorbeeld niet aan tippen. De kofferbak van de Audi A3 Sportback is weliswaar iets groter, maar dat is dan ook een halve stationwagen. De 1 Serie beschikt over een vlakke laadvloer en heeft – op dat kleine infotainmentscherm na – een fraai interieur. Jammer dat ook in deze BMW de gordels niet in hoogte verstelbaar zijn; nu bepaalt je lengte of je comfortabel zit achter het stuur (namelijk met of zonder een striemende veiligheidsgordel in je nek).

De BMW 116i 5-deurs en het milieu

De 116i is primair bedoeld voor de particuliere koper; fiscaal voordeel valt er niet op te behalen. Wel op de door ons eerder aangehaalde, krachtigere driecilinder (136 pk), mits je de 1 Serie voor het einde van 2015 op kenteken weet te zetten. Andere 1 Series die in aanmerking komen voor 20 procent bijtelling, zijn zo’n beetje alle diesels behalve de vierwielaangedreven 120d en de 224 pk sterke 125d. Ook de overige benzinemotoren (de 120i, 125i en M135i) vallen wat dat betreft buiten de boot. Een start/stop-systeem is standaard op iedere 1 Serie. BMW geeft voor de 116i een fabrieksverbruik op van 1 op 20. In de praktijk kwamen wij niet verder dan 1 op 14,6. Dat is best een flinke afwijking voor zo’n ‘kleine’ motor.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.