Auto Review Daihatsu Charade V
Bekende zeldzaamheid?
Daihatsu - Charade
Wat vindt de Wegenwacht?
Er zijn bij de Wegenwacht voor deze generatie van de Daihatsu Charade enkele euveltjes bekend. Daarvan is er één heel serieus. Als het motorlampje onder het rijden gaat branden en blijft branden, dan kan dit duiden op een geleidelijk uitrekkende distributieketting. De motor blijft vooralsnog wel normaal lopen, allengs minder mooi en die ketting moet dan wel worden vernieuwd. Dat is een kostbare reparatie. Als de motor niet wil aanslaan, kan dat een tamelijk onschuldig euvel zijn. Om te starten moet de koppeling worden ingedrukt. Bij het koppelingspedaal zit een schakelaar die dat regelt. Die kan kapot gaan of alleen maar blijven hangen. De Wegenwacht maakt die weer gangbaar, of overbrugt de schakelaar, waarna er in de garage wel een nieuwe in moet. Het is overigens heel opmerkelijk dat de bedrading en vacuümslangen van deze Charade erg in trek zijn bij steenmarters. Dit kan allerhande storingen veroorzaken, die de Wegenwacht meestal wel ter plaatse kan verhelpen. De elektronica van de halfautomatische transmissie is wat storingsgevoelig, maar dat is vaak ter plekke op te lossen. Geen pech, maar wel iets om rekening mee te houden: de achterbanden van deze auto’s verslijten slechts minimaal. Het is goed de voor- en achterbanden regelmatig te (laten) wisselen. Zo wordt de slijtage gelijkmatiger en het voorkomt dat de achterbanden gaan ‘cuppen’ en daardoor overmatig veel lawaai gaan maken. Niet wisselen om de vervanging van twee banden uit te sparen is valse zuinigheid. Het komt ook voor dat achterbanden niet verslijten, maar wel door ouderdom verdrogen en daardoor niet langer veilig te gebruiken zijn.Waar praten we over?
Onduidelijkheid alom. Daihatsu wàs vele jaren een gewaardeerd Japans automerk in Nederland. Er bestaan verschillende lezingen waarom het in heel Europa van de markt is gehaald. De naam Charade is in al die jaren veelvuldig gebruikt voor verschillende generaties compacte modellen. Dat stopte in 2001… om tien jaar later weer terug te komen. In een laatste poging Daihatsu in Europa nog rendabel te maken, kwam de Charade terug. Dat is deze, maar als je goed kijkt, doorzie je de list. Dit is gewoon een Toyota Yaris, van het model dat al sinds 2005 werd gevoerd, voorzien van Daihatsu logo’s. Dat is dan ook letterlijk het enige verschil. Sterker nog: op het kenteken staat ook gewoon ‘Toyota’. Daarbij is het wel goed om te weten dat Daihatsu voor een groot deel eigendom is van Toyota èn dat de Toyota-organisatie tot in lengte van jaren de onderdelenvoorziening voor Daihatsu op zich heeft genomen.Uitvoeringen en varianten
De Charade is er uitsluitend als vijfdeurs. Er is maar één motortype in dit model geleverd. Dat is een 1,3 liter benzinemotor met 73 kW/99 pk. De Charade is geleverd in drie uitvoeringen: Classic, City en Club. De twee laatsten zijn in plaats van de handgeschakelde zesbak ook leverbaar geweest met een zestraps semi-automatische transmissie.De Daihatsu Charade als occasion
In het verkeer vallen ze misschien niet op, maar er rijden wel degelijk Charades van dit ‘uitloopmodel’ rond. Er is dus ook een occasionaanbod. Het merkwaardige is, dat de prijzen hierbij flink uiteen lopen. In principe moet een Charade als occasion lager geprijsd zijn dan een vergelijkbare Toyota Yaris, puur op grond van het ‘onbekend maakt onbemind’-principe. Dit blijkt in de praktijk lang niet altijd op te gaan. Goed kijken en vergelijken, dat is geboden. Zo kunt u een uitstekende occasion kopen, met Toyota-kwaliteit, tegen een voordeliger prijs. De enige ‘maar’ die hieraan kleeft, is dat bij inruil dit zich precies tegen u keert, want dan bent u de aanbieder van een onbekende grootheid. Dus: kopen en ermee doorrijden tot de waarde zó ver is gedaald, dat het allemaal niet meer uitmaakt, dat is de beste remedie. Gezien de kwaliteit van deze auto’s, kan dat wel eens láng gaan duren.De proefrit
De Daihatsu Charade is in zijn soort een steengoede auto, die ook nog eens heel behoorlijk rijdt. De 1,3 liter motor is voldoende levendig voor het gros van de automobilisten. Op kruissnelheid is de motor mede door de zesde versnelling ook nog eens aangenaam stil. Dat scheelt ook een beetje in het brandstofverbruik. Bij normaal gebruik zal de Charade tussen de 1 op 14 en 1 op 16 verbruiken, dus hij is best mooi zuinig. Bovenal is het een heel gemakkelijke auto om te rijden. OK, het centrale, digitale dashboard vraagt even gewenning, mede omdat er ‘niks’ achter het stuur zit. De bediening is heel eenvoudig. Voorin staan twee heel goede stoelen. De zitruimte is net groot genoeg voor vier volwassenen en wat vooral opvalt, is het grote aanbod opbergruimte in het interieur. Er zijn zelfs drie dashboardkastjes en opzij in de middenconsole zitten handige vakken.Conclusie
De Daihatsu Charade is niet de eerste auto die in gedachte komt, als een goede, betaalbare occasion wordt gezocht. Toch is het de moeite waard om te bekijken of er in de buurt een mooie te koop staat. Onder voorwaarde van wat we hebben geschetst –lekker doorrijden zo lang het gaat- is het beslist een auto die het overwegen waard is.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
