logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Hyundai Kona I

Terechte bestseller

De Hyundai Kona EV krijgt als occasion steeds meer waardering. Dat is ook vrij logisch verklaarbaar, want hij behoort tot de meest verkochte elektrische auto’s in ons land. Met de uitstekende reputatie van Hyundai en het geslaagde uiterlijk is het succes verklaard.

Pluspunten
  • Goede keuze als ‘eerste elektrische auto’
  • Rijdt gemakkelijk en comfortabel
  • Zeer betrouwbaar
  • Lekker onderscheidend model
Minpunten
  • Iets minder ruim dan verwacht

Wat vindt de Wegenwacht?

Precies zoals men mag verwachten van een Hyundai met een normale benzinemotor, is ook deze elektrische Kona een kwalitatief zeer goede en probleemloze auto. Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren, al is het maar een lekker band, dan helpt de Wegenwacht natuurlijk graag. Een heel enkele keer komt het voor dat de laadstekker niet los wil komen, maar daarvoor bestaat een goede noodprocedure. Software- en andere storingen worden door Hyundai keurig opgelost door middel van terugroepacties en ook die komen niet vaak voor.

Over de Hyundai Kona EV

De Kona met benzinemotor verscheen in 2017, begin 2020 kwam de elektrische versie erbij. Deze is uiterlijk alleen van de benzineversie te onderscheiden door een iets andere vormgeving van het front. Mede daardoor valt in het verkeersbeeld niet zo op dat de elektrische versie ook in behoorlijke aantallen is verkocht. In de herfst van 2021 kregen beide varianten een facelift, maar dat betrof in feite alleen uiterlijkheden. Daarom geldt deze occasiontest vooralsnog voor alle uitvoeringen van de Kona EV.

Uitvoeringen en varianten

Technisch bestaan er twee varianten van de Kona EV. De basisversie heeft een 100 kW/136 pk sterke elektromotor in combinatie met een 39 kWh-accupakket. Daarnaast is er een krachtiger versie, me liefst 150 kW/204 pk, gekoppeld aan een 64 kWh-accu. In alle gevallen heeft de Kona EV voorwielaandrijving. De minst sterke versie is er altijd in de uitvoeringen Comfort en Fashion, de sterkere versie is er ook als nog completere Premium. Vóór de facelift waren er nog wat extra varianten: Comfort Smart, Fashion Design, Fashion Sky, zelfs ook Fashion Design Sky en Premium Sky. Alleen deze laatste is er ook na de facelift nog.

De Hyundai Kona EV als occasion

Het overgrote deel van alle Kona EV’s is uiteraard ‘nieuw’ zakelijk ingezet. Daarvan rijdt weer het grootste deel op een leasecontract en in verband met de verlaagde fiscale bijtelling voor privégebruik over een periode van vijf jaar, lopen ook die leasecontracten zo lang. Pas als de eerste leasecontracten aflopen, groeit het aanbod occasions snel. Dat komt mooi uit, want dan is elektrisch rijden intussen ook voor particulieren veel meer gemeengoed en dus groeit ook de vraag naar gebruikte exemplaren. Die twee ontwikkelingen lopen ongetwijfeld niet precies parallel.

Toch is het opmerkelijk dat er al een aardig aanbod gebruikte Kona EV’s bestaat, ongeveer evenveel als benzineversies, zelfs. Die zakenauto’s worden natuurlijk niet allemaal even intensief gebruikt, maar zoiets als kilometerstand is bij aankoop van een gebruikte EV bij lange na niet zo belangrijk als bij een benzineauto. Kijk goed naar gebruikssporen, verwaarlozing heeft altijd zijn prijs. Bij exemplaren tot vijf jaar is het fijn om te weten dat Hyundai op de Kona EV ook voor heel die termijn fabrieksgarantie geeft, zònder kilometerbeperking. Die blijft van kracht, ook voor een volgende eigenaar, mits de auto volgens voorschrift is onderhouden. Daarnaast is er acht jaar garantie op de batterij. Die blijft eveneens van kracht. Zeker voor die jongere exemplaren is het een logische stap om zo’n auto juist te zoeken bij de Hyundai-dealer-organisatie. Via www.hyundai.com/nl is het actuele aanbod bij dealers snel gevonden. Uiteraard zijn keurige gebruikte exemplaren ook te vinden in de outlets van grote leasemaatschappijen.

De proefrit

De Kona valt uiterlijk bij veel mensen in de smaak. Al valt daarover niet te twisten, is het wel mooi dat hij zoveel potentiële kopers ook uiterlijk aanspreekt. Ja, het is een SUV-‘achtige’, hij is wat hoger dan een doorsnee hatchback, maar verwacht geen enorm ruim interieur. Met vier volwassenen is er in te zitten, mits vooral de bestuurder en voorpassagier zich wat inschikkelijk tonen. De bagageruimte is met een inhoud van 332 liter aardig, maar niet echt groot en hierin moet ook altijd een losse laadkabel worden meegenomen. Een laadruimte in het front is niet aanwezig.

Achter het stuur is beslist de beste plek van de Kona EV. Als bestuurder heb je een mooi en modern dashboard, de bediening stelt niemand ergens voor vraagtekens en er zijn wat handige details, zoals een praktisch opbergvak in de middenconsole. De exacte uitrusting verschilt uiteraard per uitvoering.

De Kona EV rijdt op de eerste plaats comfortabel. Prima, daar moet het accent bij een gezinsauto ook liggen. Het is geen sportwagen en dat is ook nergens voor nodig. Het geluidsniveau blijft onder alle omstandigheden mooi laag, ook het afrolgeluid van de banden blijft acceptabel. Daarbij staan voorin twee prima stoelen en de afstemming van het onderstel is stevig, maar zeker niet te hard. De prestaties zijn ook met de 100 kW-motor voor normaal gebruik ruim voldoende. Er zit niet veel verschil in stroomverbruik tussen beide motorvarianten, mist er hetzelfde mee wordt gereden. Wie met de sterke versie steeds de straatstenen uit de grond wil trekken, verbruikt uiteraard véél stroom. Bij normaal gebruik zit het verbruik grofweg rond 15 kWh/100 km. De fabrieksopgave van de actieradius doet in feite niet ter zake. Wat telt is de realiteit. Met de minst sterke versie, met de 39 kWh-accu leert een eenvoudige rekensom 39 gedeeld door 15 = 2,6, oftewel 260 kilometer. Met de sterke versie en de 64 kWh-accu is dat 64 gedeeld door 15 = 4,26, dus 426, dat is in de praktijk goed en wel 400 kilometer.

Conclusie

Beginnen met elektrische rijden is voor veel occasionkopers een grote stap. Simpel advies: ga voor zoveel mogelijk zekerheid. De Kona EV is dan een goede keuze, door zijn uitstekende kwaliteit, het is een fijne auto in dagelijks gebruik en er is keuze uit twee versies, dus ga voor de uitvoering die het beste past bij de dagelijkse gang van zaken.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Autobedrijf Noteboom Rotterdam B.V.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.