logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Hyundai Kona I

Stoere SUV

De Hyundai Kona is als occasion een beetje ondergesneeuwd. Dat komt met name doordat er zoveel aandacht uitgaat naar de volledig elektrische versie van de Kona. Die laten we hier buiten beschouwing, met de normale benzinemotor heeft de Kona ook veel te bieden.

Pluspunten
  • Stoer uiterlijk
  • Rijdt opvallend comfortabel
  • Zeer betrouwbaar
Minpunten
  • Instapmotor aan de kleine kant
  • Staat in de schaduw van de elektrische Kona

Wat vindt de Wegenwacht?

  • Over de kwaliteit van Zuid-Koreaanse auto’s en Hyundai’s in het bijzonder is al veel geschreven. Deze ligt tegenwoordig tenminste op vergelijkbaar niveau als van de Japanse topmerken op dit gebied.
  • De bobine wil nog wel eens kapotgaan, hierdoor klapt een zekering eruit. Het gevolg is dat de auto ineens afslaat en de motor niet meer wil lopen. De Wegenwacht kan dit oplossen, door plaatsing van een nieuwe bobine en zekering.
  • Bij de Kona komt hetzelfde voor als bij alle andere handgeschakelde Hyundai’s. Bij deze auto’s dient de koppeling te worden ingedrukt, om de motor te starten. Dat is een veiligheidsmaatregeltje. Daarvoor zit een schakelaar op het koppelingspedaal en het komt wel eens voor dat de bevestiging daarvan losraakt. Het gevolg is dat je de auto niet kunt starten. De Wegenwacht zet de boel weer vast en zonder verdere kosten rijdt de Hyundai weer als vanouds.

Over de Hyundai Kona

Hyundai mag niet ontbreken in het steeds bredere aanbod middenklasse SUV’s. Daarvoor is de Kona ontwikkeld. Zoals gebruikelijk kan deze Hyundai zich uitstekend meten met wat concurrerende merken op de markt brengen. Een aardige interieurruimte en moderne onderhuidse techniek, gevat in een buitengewoon stoer en imposant uiterlijk. Een echte SUV.

Uitvoeringen en varianten

  • In eerste instantie hield Hyundai het leveringsprogramma van de Kona lekker overzichtelijk: er was maar één motor leverbaar. Dat is de bekende 1,0 liter driecilinder, die in diverse andere modellen ook wordt toegepast. Die motor levert 88 kW/120 pk en een maximale trekkracht van 172 Nm, in alle gevallen gekoppeld aan een handgeschakelde zes-versnellingsbak.
  • Begin 2018 kwam er –even- uitbreiding: er kwam ook een 1,6 liter viercilinder met liefst 130 kW/177 pk, met zowel een zeventraps automaat als vierwielaandrijving, maar in slechts één uitvoering (Essence). Gek genoeg verdween die na enkele maanden alweer uit het programma.
  • Enkele maanden later, begin 2019, kwam die motor toch weer terug. Nu verscheen de 1,6 liter, met hetzelfde vermogen als voorwielaandrijver, maar wel standaard met automatische transmissie en aanvullend ook een absolute topversie, opnieuw met vierwielaandrijving.
  • De normale uitvoeringen van de Kona heten op volgorde van compleetheid: i-Drive, Comfort, Essence (tot begin 2019), Fashion en Premium.
  • Het eerste uitrustingsniveaus is alleen beschikbaar in combinatie met de 1,0 liter motor.
  • In het voorjaar van 2020 verscheen een aantal aanvullende uitvoeringen: Comfort Smart, Fashion Sky, Fashion Design, Fashion Design Sky en Premium Sky.

De Hyundai Kona als occasion

In deze versie met benzinemotor is de Kona typisch een auto die wordt gekocht door particuliere automobilisten. Door de opbouw van het leveringsprogramma zijn versies met automatische transmissie lastig te vinden (zo’n 20% van het aanbod), terwijl die op zich heel goed bij de auto past.

Het aanbod occasions staat vrijwel volledig bij de officiële Hyundai-dealers in het land. Die zullen deze jonge, gebruikte auto’s aanbieden onder het H-Promise label. Dit staat onder meer voor een gegarandeerd kloppende historie en de auto wordt geleverd met minimaal een jaar garantie. Dat ‘minimaal’ verwijst ernaar dat af fabriek vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking geldt op elke nieuwe Hyundai. Die blijft ook voor volgende eigenaren gehandhaafd, onder voorwaarde dat de auto volgens fabrieksspecificaties is onderhouden. Dus: op een drie jaar oude Kona kan nog twee jaar fabrieksgarantie rusten.

De proefrit

De Kona is een heel prettig rijdende SUV. Uiteraard zijn instap en zitpositie wat hoger dan in een normale hatchback, maar dat is inherent aan de keuze voor een SUV. De interieurruimte is vooral achterin iets minder royaal dan we in een SUV van dit formaat verwachten. Vier volwassenen passen er wel in, mits op de erg prettig zittende voorstoelen geen zeer uit de kluiten gewassen Hollanders plaatsnemen.

De bagageruimte is met 361 liter minimum inhoud ook niet overdadig. De vloer van de bagageruimte is wel in verschillende posities te plaatsen, afhankelijk van de voorkeur van de gebruiker. Afwerking en indeling van het instrumentarium zijn voorbeeldig goed en netjes, waarbij de erg prettig werkende navigatie opvalt. De Kona rijdt dus ook heel fijn, met een aangenaam comfortabel weggedrag.

De handgeschakelde versnellingsbak schakelt heel fijn, mooi precies en lekker licht. De 1,0 liter driecilinder doet zijn werk prima en is op kruissnelheid aangenaam stil. In de Kona voelt die motor wel aan op het randje van ‘ondermaats’. Het gaat allemaal wel, maar bij normaal gebruik is een gemiddeld verbruik rond 1 op 12 wel het best haalbare resultaat.

De 1,6 liter motor zal niet wezenlijk zuiniger zijn, maar heeft wel meer ‘bij te zetten’. Dat uit zich overigens niet in het maximaal toegelaten trekgewicht, want dat bedraagt voor de 1,0 1.200 kg en voor de 1,6 1.250 kg, zelfs ook in geval van vierwielaandrijving.

Conclusie

De Kona bevindt zich in een klasse waar geen gebrek bestaat aan concurrentie. Hij heeft beslist de nodige kwaliteiten, bijvoorbeeld in de vorm van een vrijwel onverstoorbare betrouwbaarheid en goede rijeigenschappen. Dat maakt ‘m interessant, al zullen veel kopers op de eerste plaats vallen voor zijn stoere uiterlijk. Maar ja, dat is een kwestie van smaak.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Hyundai Kona.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Autobedrijf Noteboom, Barendrecht

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.