logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volvo XC40 I 1e facelift

Volvo XC40 Recharge scoort op rijbereik, oplaadtijd en prijs

Kopers van elektrische auto’s kijken naar rijbereik, oplaadtijden en natuurlijk de aanschafprijs. Op al deze punten scoort de Volvo XC40 Recharge goed.

Pluspunten
  • Rijbereik
  • Prijs
  • snellaad-oplaadtijd
  • Comfort
Minpunten

Conclusie

Rijbereik en oplaadtijden zijn naast en goede aanschafprijs de belangrijkste factoren waarop je een EV kiest. Dat rijbereik is met deze nieuwe aandrijflijnen toegenomen. En dat maakt deze Volvo’s XC40 Recharge en C40 Recharge nog steeds relevant. De Volvo XC40 Recharge neemt het op tegen de Mercedes-Benz EQA en EQB en tegen de Audi Q4 Etron. Niet de minste concurrenten dus. Op papier is de Volvo deze auto’s nu in elk geval de baas. Vooral de Single Motor Extended Range versie, met het 82 kWh batterijpakket en 253 pk motor, is in dit verband een zeer interessante versie dankzij z’n scherpe vanafprijs van 51 mille. Die twee Duitse modellen zijn enkele duizenden euro’s duurder en komen - in elk geval op papier - minder ver op een lading stroom.

Type auto en prijzen

Liefst 1 op de 10 nieuw verkochte EV’s in Nederland is een elektrisch aangedreven Volvo XC40 Recharge of C40 Recharge (dat is het identieke coupé-broertje van de XC40). Althans, dat zegt Volvo. Dat je ‘m veel ziet is in elk geval een ding dat zeker is. En om die positie te behouden hebben de Zweden deze twee modellen ge-upgrade. De actieradius is toegenomen en het maximale snelladen in sommige gevallen verbeterd. En daarbij zijn de prijzen nou eens een keertje hetzelfde gebleven. De goedkoopste volledig elektrisch aangedreven XC40 kost € 47.495 of 769 euro in de maand als je hem aanschaft in de private lease. De goedkoopste C40 Recharge is € 50.995 of 789 in de maand. Das natuurlijk veel geld, maar helaas ook wat elektrische auto’s tegenwoordig al snel kosten. Aan de buitenzijde zijn alleen de wielen veranderd. Deze zijn nu zo vormgegeven dat ze bijdragen aan een iets betere luchtweerstand. Voor de rest gaat echt onderhuidse aanpassingen van de aandrijflijnen en de accupakketten. Wat is er nieuw? Er zijn nu drie nieuwe aandrijflijnen voor de C40 Recharge en XC40 Recharge. Het gaat om twee varianten met achterwielaandrijving en één herziende uitvoering met vierwielaandrijving. Das trouwens best opmerkelijk; het is voor het eerst in 25 jaar dat Volvo weer een achterwielaandrijving aanbiedt want de vorige generatie had voorwielaandrijving. En het is niet eerder voor gekomen dat een binnen één ern hetzelfde automodel wordt gewisseld van voor- naar achterwielaandrijving. Verder is er een tweede generatie elektromotoren toegepast - die nu dus de achteras aandrijft.

Hoe rijdt de XC40 Recharge

De XC40 is onveranderd een comfortabele, fijne auto om mee te rijden. Met goede stoelen en een lekker comfortabele vering. En met nu vooral meer rijbereik. Dat is fijn, want voor veel kopers zijn rijbereik en oplaadtijden naast natuurlijk de aanschafprijs de belangrijkste factoren waarop je een EV kiest. Voorheen was de XC40 en C40 Recharge er met naar keuze een 70 en 78 kWh groot batterijpakket. Dat is helemaal op de schop gegaan. Van de twee voortaan achterwiel-aangedreven varianten is de eenvoudigste de Single Motor. Die is 238 sterk waar de oude voorwielaandrijver tot 231 pk kwam. Het accupakket bleef voor deze versie hetzelfde met 70 kWh. Maar door verbeteringen in luchtweerstand, aandrijflijn en accupakket is de actieradius volgens Volvo vergroot tot 467 kilometer. Dat was 425. De vernieuwde C40 Recharge komt met de 238 pk motor iets verder dan de vernieuwde XC40 Recharge: namelijk 478 km waar dat voorheen 438 bedroeg.

Wil je nog meer actieradius? Dat kan. Dan moet je kiezen voor de Single Motor Extended Range. Dan krijg je het grotere 82 kWh batterijpakket en een sterkere, 252 pk krachtige elektromotor (de 78 kWh-versie is dus komen te vervallen). Deze variant heeft een actieradius tot 572 kilometer voor de XC40 Recharge en tot maar liefst 581 kilometer voor de C40 Recharge. Kijk, daar zijn serieuze stappen gemaakt. Want in de praktijk zul je dan vermoedelijk eenvoudig 480 kilometer op een lading stroom moeten kunnen halen. Dat grotere accupakket kan nu trouwens met 200 kW laden aan een snellaadpaal waar dat voorheen 150 kW was. Dat komt neer op van 10 leeg naar 80 procent vol in een half uurtje. De Single Motor laadt nog steeds met een modale 135 kW.

Ook de vierwielaangedreven uitvoeringen met Twin Motor zijn aangepakt waardoor de actieradius is vergroot. De twee e-motoren van elk 204 pk zijn vervangen door twee nieuwe elektromotoren. Eentje met een permanente magneet van 249 pk op de achteras - voor veel extra kracht - en een nieuwe asynchrone elektromotor van 159 pk op de vooras. Het gecombineerde totaalvermogen bedraagt 408 pk. De twee motoren zijn gekoppeld aan het nieuwe 82 kWh accupakket. De XC40 Recharge moet nu in staat zijn om 535 kilometer op één volle accu halen. De actieradius van de C40 Recharge is verbeterd van 451 kilometer (WLTP) tot 548 kilometer.

De Volvo XC40 Recharge van binnen

Zijn er ook nog kanttekeningen te plaatsen bij deze vernieuwde elektrisch aangedreven XC40 en C40 Recharge-versies? Omdat ze voor de rest hetzelfde zijn gebleven, hebben we ook nog steeds dezelfde ergernissen. Zo zitten veel zaken diep weggestopt on menu’s, waaronder het activeren van het one-pedal drive. Dat is voor een EV echter zo’n belangrijke functie dat je die liever gewoon met een druk op de knop kan activeren. Sowieso zitten er maar weinig fysieke knoppen in deze auto. Lijkt mooi, maar is best onhandig tijdens het rijden. En qua bagageruimte zijn er in deze klasse ruimere auto’s te krijgen – hoewel de beenruimte achterin juist onveranderd ruim is.

De Volvo XC40 Recharge en het milieu

Volvo belooft een stroomverbruik van tussen de 16,7 en 17,7 kWh per 100 km. Dat is keurig zuinig. Maar uiteraard zullen de weersomstandigheden en je rechtervoet van invloed zijn op het verbruik.

Ga hier naar de rijtest van de vorige generatie elektrische Volvo XC40

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Volvo XC40.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.