logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volvo XC40 I 1e facelift

Eenvoudig elektrisch

Volvo XC40 Recharge Pure electric Ultimate

Pluspunten
  • verhouding prijs uitrusting
  • rijeigenschappen
  • prestaties
  • ruimteaanbod
Minpunten
  • ergonomie infotainmentsystee,
  • zicht rondom

Volvo biedt zijn elektrisch aangedreven XC40 aan in verschillende smaken. Deze P6 is de nieuwste toevoeging: een voorwielaangedreven XC40 met een kleiner batterijpakket. Het is de eenvoudigste EV waarvoor je bij Volvo terecht kunt. Een prima EV voor een keurige prijs.

Conclusie

De Volvo XC40 P6 Recharge Pure Electric Pro is een plezierig rijdende crossover met veel gebruiksmogelijkheden – of het nu gaat om het trekgewicht of de laadsnelheid. Bovendien beschikt hij over de nodige binnenruimte. Hij is er met twee verschillende batterijpakketten. De voordeligste elektrische XC40 kost je € 46.995. De XC40 P6 Recharge realiseerde tijdens onze actieradiusproef een gemiddeld verbruik van 16,4 kWh per 100 kilometer. Dat is voor een auto van dit formaat een normale waarde.

Type auto en prijzen

Volvo biedt de XC40 aan als mild hybrid, als plugin hybrid en als volledig elektrisch aangedreven crossover. Sinds kort staat naast deze reguliere XC40 ook nog een coupé-crossover in de showroom, de C40; die biedt voor meer geld, minder ruimte maar ziet er wel hip uit. De Zweden bieden naast diverse motoren en aandrijfvormen ook verschillende batterijgroottes aan: eentje van 70- en een met 78 kWh aan accucellen.

Op de XC40 P6 Recharge krijg je 3 jaar fabrieksgarantie, maar de benodigde accu’s komen in aanmerking voor een garantietermijn van 8 jaar of 160.000 kilometer. De voordeligste elektrische XC40 kost je € 46.995. Onze testauto is een Pure Electric Pro-uitvoering meegekregen. Voor € 54.995 beschik je dan onder meer over elektrisch bedienbare stoelen, een panoramadak, een 360 graden camera en een dikke stereo. Ga je private leasen dan moet je voor de XC40 P6 Recharge rekening houden met een vanafprijs van rond de € 680 per maand.

Hoe rijdt de XC40 P6 Recharge

Deze voorwielaangedreven XC40 is dus Volvo’s elektrische instapmodel, maar denk nu niet dat je onderweg op een houtje moet bijten: standaard wekt de aandrijflijn 231 pk op en maximaal 330 Nm koppel. Anders gezegd: Geef je bij het verkeerslicht vol gas dan komt er zoveel kracht vrij dat je zelfs aandrijfreacties voelt in het stuurwiel. Geef je bij het uitkomen van een bocht stevig gas dan wil een binnenwiel zelfs soms doorslaan, al grijpt de elektronica dan gelukkig meteen in. Deze Volvo weegt 1.900 kilogram. Dit is een elektrische auto waar je probleemloos een caravan achter kunt hangen want de XC40 weet raad met een aanhanger tot 1.500 kilogram.

Hoewel deze Volvo de nodige actieve rijhulpsystemen heeft die de veiligheid verhogen zijn er ook diverse zaken die je los moet bijbestellen. In het geval van onze rijk uitgeruste Pure Electric Pro versie krijg je die zaken wel. Het gaat dan om dode-hoek-bescherming, een waarschuwing voor kruisend verkeer en een file-assistent. Voor een merk als Volvo, dat veiligheid hoog in het vaandel heeft staan, zijn er helaas gigantische dode hoeken die het zicht belemmeren.

De XC40 P6 Recharge van binnen

Zodra je plaats neemt achter het stuurwiel voel je je thuis in deze Volvo. Er heerst eenbehaaglijke en smaakvolle sfeer. De stoelen zitten goed en een goede zitpositie is gemakkelijk in te stellen. Maar waar we over vroegere versies van de XC40 lovend waren over de ergonomie van het infotainmentsysteem, zijn we juist daarin nu erg teleurgesteld. Want de samenwerking die Volvo is aangegaan met Google, is bepaald geen verbetering.

Het lijkt op het eerste gezicht zo handig: navigeren met Google Maps, naadloos verder met je Spotify playlist zoals je die thuis nog aan het luisteren was, spraakcommando’s geven in spreektaal. Maar de intuïtieve, eenvoudige bediening (je swipte naar links of rechts en daaronder vond je zonder uitzondering alles wat je nodig had) heeft plaatsgemaakt voor allerhande menu’s waarvan de logica ons soms ontgaat. Zoals dat schuifje van ‘One Pedal Drive’ dat diep in een menu zit (zie ook verderop: de Volvo XC40 P6 Recharge en het milieu). Waar zit zo’n knop niet gewoon als drukknop op de middenconsole?

Nog een laatste punt van kritiek: de XC40 heeft geen aan- of uitknop. Op de plaats van bestemming moet je simpelweg uitstappen en dat is het. Terwijl de opening voor de startknop van de traditionele brandstofversies er gewoon nog zit.

DeXC40 P6 Recharge en het milieu

De Volvo laadt met maximaal 150 kW. Bij een snellaadstation is de tijd die het je kost om een broodje te kopen dus voldoende om je reis te kunnen vervolgen. Bij een regulier publiek laadpunt bij jou in de straat kost opladen van van leeg naar vol 7 uur.

De testauto realiseerde tijdens onze actieradiusproef een gemiddeld verbruik van 16,4 kWh per 100 kilometer. Een normale waarde voor een auto van dit formaat. De buitentemperatuur bedroeg tijdens de proef 20 graden Celsius, de route leidde van Den Haag naar Lelystad Airport – heen over de snelweg en terug binnendoor.

Wat onhandig is, is dat je het aantal kilometers dat je op een volle batterijlading kunt afleggen op het infotainmentscherm afleest, in plaats van op het dashboard. Op dat infotainmentscherm zie je vervolgens drie getallen staan: de optimale actieradius, een reële schatting en een kaal minimum. Houden we die reële schatting aan, dan steekt de afgelezen 310 kilometer na het opladen schril af bij de 425 stuks die in de folder wordt beloofd. Wel fijn is dat de XC40 P6 Recharge voor je uitstippelt waar je onderweg moet laden, wanneer je een bestemming invoert die verder weg ligt dan je stroom aan boord hebt.

Om extra zuinig met je stroom om te gaan kun je een speciale spaarstand selecteren. Verder kun je instellen dat de auto maximaal remenergie omzet instroom (regenereren). Dat gebeurt zodra je het gaspedaal loslaat en het remt de auto dusdanig af dat je hem met één pedaal kunt rijden. Dat werkt voortreffelijk.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.