Auto Review Suzuki Baleno II
Moeilijk geval
Suzuki - Baleno 1.2 High Executive CVT
Conclusie
De Suzuki Baleno springt zuinig om met brandstof, biedt veel binnenruimte en een paar in dit segment unieke technologische vondsten. Die drijven de prijs echter flink op. Kies je voor een standaard uitvoering, dan blijft er weinig reden over om de Suzuki te verkiezen boven een van zijn vele alternatieven. Temeer daar de Baleno dan nog steeds een behoorlijke investering vraagt en het rij-, maar met name het stuurgedrag achterblijft bij dat van de concurrentie.Type auto en prijs
De Baleno is geen eenvoudige auto om te typeren. Zijn naam klinkt weliswaar bekend, maar de exemplaren die je anno 2016 kunt kopen, vertonen nauwelijks overeenkomsten met het model dat tussen 1995 en 2002 in de Nederlandse showrooms stond. Toentertijd richtte Suzuki zijn pijlen op auto’s als de Volkswagen Golf en Opel Astra en leverde de auto in verschillende carrosserievarianten. De huidige Baleno is eerder een alternatief voor de Skoda Fabia en Hyundai i20 en wordt uitsluitend als vijfdeurs verkocht. Maar wacht eens; in dat segment hebben de Japanners toch ook de Swift in stelling gebracht? Precies. En het wordt nóg ingewikkelder. Want hoewel de Baleno zijn motor met de Swift deelt en een stuk ingetogener is vormgegeven, moet je er meer voor betalen. Prijzen beginnen bij € 14.999, terwijl de Swift al vanaf € 14.449 mee naar huis mag (€ 13.949 als je aan een driedeurs versie genoeg hebt). Voor die meerprijs krijg je wel een 15 centimeter grotere auto. Centimeters die ten goede komen aan de achterpassagiers en hun bagage. Bovendien is de Baleno leverbaar met een keur aan nieuwe technieken, van een (semi) hybride aandrijflijn tot adaptieve cruise control. Zulke zaken drijven de prijs wel op tot boven de 20 mille.Hoe rijdt de Suzuki Baleno 1.2 High Executive CVT
De Baleno mag dan in het vaarwater van de Swift zitten, het zijn twee compleet verschillende auto's. Dat blijkt al uit de styling, maar komt ook in het rijgedrag naar voren. Waar de Swift van Suzuki een sportief onderstel heeft meegekregen, is de Baleno eerder op comfort ingesteld. Je moet als bestuurder wel alert zijn op korte oneffenheden in het wegdek, want daar stuitert de compacte gezinsauto nadrukkelijk overheen. In de Baleno ben je toch al druk aan het sturen. De rechtuit-stabiliteit is teleurstellend. Je voert continu kleine stuurcorrecties uit; een typische Suzuki-kwaal, waar ook de Swift en de Vitara onder lijden. Op lange ritten word je daar behoorlijk moe van. Onder de kap van onze testauto lag een 90 pk sterke viercilinder benzinemotor die we al kennen uit de Swift. Ditmaal was de krachtbron gekoppeld aan een traploze automaat. Met de motor zelf is weinig mis, zeker omdat de Baleno is gebouwd op een nieuw, lichtgewicht chassis. Daardoor krijgt de viercilinder eenvoudig gang in de compacte gezinsauto. In combinatie met deze CVT reageert hij echter overdreven happerig op het gas. Daarnaast maakt de transmissie de Baleno nóg rumoeriger; het blok is van zichzelf namelijk al niet stil. Vaste verzetten ontbreken bij een CVT; de automaat kiest zijn versnelling op basis van de druk van jouw gasvoet. Voeg je in of passeer je een vrachtwagen, dan gaat dat gepaard met (onnodig) veel toeren. Verder hebben we wat aan te merken op de zitpositie van de Suzuki. De zittingen van de voorstoelen zijn kort en hoewel de bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar is, kijk je met een lengte boven de 1.90 meter tegen de zonneklep aan. Het helpt ook niet dat de voorruit van de Baleno bescheiden afmetingen heeft. Het dak loopt ver door, waardoor het aflezen van een verkeerslicht moeite kost. Ook over je schouder laat het zicht in de Suzuki te wensen over. Een unicum in deze klasse is de adaptieve cruise control waarvan je de Japanner kunt voorzien. De radar waarmee de cruise control functioneert, waarschuwt je meteen voor een dreigend ongeluk en begint alvast met remmen wanneer een aanrijding onvermijdelijk is.De Suzuki Baleno 1.2 High Executive CVT van binnen
De Baleno is geen uitgesproken auto om te zien en die lijn trekken de Japanners door in het interieur. Dat is opgetrokken uit donkere plastics en hoofdzakelijk functioneel. Onze testauto was voorzien van een infotainmentsysteem met touchscreen, dat met enige nadruk moest worden bediend. Het behoort tot de zogenaamde High Executive-trim, waar ook een middenarmsteun deel van uitmaakt. Deze is te kort om daadwerkelijk profijt van te hebben. De bergruimte die er onder schuilgaat, valt te verwaarlozen. Op de achterbank heb je opvallend veel beenruimte. Bovendien beschik je daar over een stroompunt voor de spelcomputer. De hoofdruimte achterin is voor lange volwassenen dan weer niet toereikend. De kofferbak vinden we met 355 liter fors. Dat heeft de Suzuki te danken aan zijn dubbele bagagebodem. Die maakt meteen een vrijwel vlakke laadvloer mogelijk. Met de achterbank naar beneden biedt de Baleno plaats aan maximaal 1.085 liter boodschappen. De hoge tildrempel verdient geen schoonheidsprijs.De Suzuki Baleno 1.2 High Executive CVT en het milieu
Behalve de door ons gereden viercilinder benzinemotor kun je kiezen voor een driepitter met turbo. Die is echter aanmerkelijk duurder in de aanschaf (minimaal € 19.699), zoals ook de semi-hybride uitvoering van de Baleno een flinke investering vraagt (vanaf € 18.699). De energie die vrijkomt tijdens het remmen, wordt bij deze versie opgeslagen in een lithium-ion accu en kan worden hergebruikt tijdens het accelereren of om bijvoorbeeld de radio van stroom te voorzien. Voor het verbruik hoef je het niet te doen, want de standaard viercilinder waarmee wij op pad konden, realiseerde in de praktijk al een keurige score van 1 op 18,6. Met een automaat! In de folder is die krachtbron overigens goed voor een verbruikscijfer van 1 op 23,8.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
