logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Suzuki Baleno II

Baleno is lekker functioneel, maar niet erg dynamisch

Suzuki - Baleno

Suzuki stofte de sinds 2002 niet meer gebruikte modelnaam Baleno af om in de compacte klasse een model te introduceren naast de Swift. De auto is iets groter en comfortabeler dan die Swift en niet op design en sportiviteit gericht. Zo wil Suzuki een wat oudere doelgroep aanspreken. Sterke punten van de Baleno zijn het gunstige verbruik en de royale binnenruimte.

Conclusie

Steeds meer merken komen er achter dat lang niet alle klanten zitten te wachten op een sportief afgestemde auto met stugge vering. Suzuki speelt daar in de compacte klasse nu op in door na 14 jaar weer een model met de naam Baleno uit te brengen, dat zulke klanten wil aanspreken. Geen dynamisch uiterlijk, wel een no-nonsense design met veel binnenruimte. Geen sportief onderstel, wel een soepel aansprekende vering. Comfort, ruimte en een gunstig verbruik zijn dus de belangrijkste kwaliteiten. Verwacht dus geen ‘blitse’ auto die uw buurman jaloerse blikken zal ontlokken, maar een wat saai en anoniem gestileerde auto, die precies zo rijdt als hij eruit ziet. Eigenlijk is het wel gedurfd van Suzuki om doodgewoon een auto te maken voor een wat oudere, minder dynamische doelgroep en het is nog gedurfder om daar voor uit te komen. Of die doelgroep zelf blij is om aangemerkt te worden als niet dynamisch is een ander verhaal.

Type auto en prijs

De Suzuki Baleno kennen we nog van de periode rond de eeuwwisseling. Het was toen een kleine modelfamilie bestaande uit een driedeurs hatchback, een vierdeurs sedan en zelfs een stationwagon, allemaal net onder de compacte middenklasse. Erg populair was de reeks niet en in 2002 werd hij opgevolgd door de evenmin erg succesvolle Liana. Met een lengte van net geen vier meter zit de herboren Baleno ongeveer op het formaat van het eerste model en is daarmee zo’n 15 centimeter langer dan de nagenoeg gelijk geprijsde Swift. De Baleno anno 2016 is een vijfdeurs hatchback gebouwd op een compleet nieuw en veel lichter platform, waardoor de auto ruim 100 kilogram minder weegt dan de kortere Swift. Dat moet tot uitdrukking komen in betere prestaties en een lager verbruik. De nieuwe Baleno is niet bepaald een designstatement. De auto ziet er netjes uit, maar mist het familiegezicht van de andere Suzuki’s en als je de naamplaatjes eraf zou halen, zouden weinig mensen hem nog herkennen als Suzuki. Maar dat past in de benadering van Suzuki dat dit model functioneel en praktisch moet zijn, de in nagenoeg dezelfde (prijs)klasse opererende Swift mikt volgens Suzuki meer op design en emotie. Suzuki biedt keuze uit drie benzinemotoren voor de Baleno. Het gamma begint met een 1,2 liter viercilinder benzinemotor met 90 pk die de aanduiding DualJet krijgt. Dezelfde motor is er ook met milde hybride-assistentie en hetzelfde vermogen, maar een nog wat lager verbruik en heet van 1.2 DualJet SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki). De vlotste Baleno beschikt over een éénliter driecilinder met turbocompressor en 112 pk en wordt BoosterJet genoemd. Standaard is altijd een handgeschakelde vijfversnellingsbak aanwezig, maar op de 1.2 DualJet zonder hybride techniek is ook een traploos werkende automaat leverbaar (CVT). De Baleno 1.0 BoosterJet is optioneel met zestraps automaat verkrijgbaar. In die uitvoering is het meteen de duurste Baleno met een prijs van € 21.699,-, met handgeschakelde vijfbak is dat 2.000 euro minder. De goedkoopste Baleno is de 1.2 DualJet Comfort voor € 14.999,-, de versie met hybride assistentie kost € 18.699,-, maar is wel meteen een ‘High Executive’-uitvoering met de meest luxueuze uitrusting. Na wat rekenen komen we tot de conclusie dat de hybride techniek 500 euro extra kost. Uitgaande van het 0,2 liter per 100 kilometer lagere normverbruik dat Suzuki opgeeft en een benzineprijs van € 1,45 is die extra investering na 145.000 kilometer terugverdiend.

Hoe rijdt de Suzuki Baleno

Met de wetenschap dat de Baleno niet gebouwd is voor een dynamische rijstijl, maar vooral voor comfort en functionaliteit, rijden we om te beginnen de snelweg op. Je kunt er comfortabel mee rijden op kruissnelheid, maar de besturing blijkt op hogere snelheden een tikje vaag en je zit regelmatig kleine stuurcorrecties uit te voeren. Mogelijk dat de wat zachte vering daar een aandeel in heeft, de schokdemping zou wel wat stugger mogen zijn. Zodra zich een bochtig traject aandient, voelt de Baleno zich minder in zijn element. De besturing is op lagere snelheden en in bochten weliswaar voldoende precies, maar de zachte vering laat veel carrosseriebewegingen toe. Dat is niet zo prettig voor de inzittenden en vertroebelt dat de Baleno eigenlijk een best goed weggedrag heeft. Voor een sportieve rijstijl is hij niet gebouwd, maar als het wat harder gaat, blijft de Baleno wel zeker aanvoelen. Helaas konden we voor deze rijtest alleen rijden met de Baleno 1.0 BoosterJet met 112 pk driecilinder turbomotor. Het is een redelijk pittige motor die niet veel lawaai maakt en van de Baleno een levendige auto maakt met een opmerkelijk hoge topsnelheid (200 km/h). Er is een kleine aarzeling bij lagere toerentallen omdat de turbo dan nog eerst druk moet opbouwen. Bij snel accelereren voel je die aarzeling ook iedere keer als je overschakelt. De versnellingsbak van de Baleno schakelt soepel en ook de rest van de bediening gaat makkelijk.

De Suzuki Baleno van binnen

Het interieur van de Baleno is met net zoveel fantasie vormgegeven als de buitenkant. Functionaliteit overheerst dus ook hier, maar het instrumentarium is overzichtelijk en in het interieur ontbreekt weinig. Door de dalende daklijn en de als gevolg daarvan lage achterruit, heeft Suzuki de binnenspiegel vrij laag op de voorruit moeten plaatsen, zodat die bij wat langere mensen het zicht door de voorruit hindert. De voorste dakstijlen zijn vrij fors uitgevallen en hinderen het zicht schuin naar voren enigszins. Het sterkste punt van de Baleno is zijn binnenruimte. In de compacte klasse, maar ook in auto’s die een klasse hoger zijn ingedeeld dan deze Baleno, is er geen model te vinden met meer binnenruimte. Wie ‘achter zichzelf’ gaat zitten zal aangenaam verrast zijn door de ruimte achterin. En dat is niet bereikt door extra dun uitgevoerde rugleningen of te korte zittingen, het is échte beenruimte. De hoofdruimte is ook voor langere personen afdoende. Een tweede verrassing is de royale bagageruimte. De grote vijfde deur geeft toegang tot een volume van 355 liter, door het in ongelijke delen neerklappen van de achterbank kan dat groeien tot 1.085 liter. In de eenvoudigste uitvoering van de Baleno, de Comfort, ontbreken wel enkele essentiële zaken als een hoedenplank, mistlampen vóór en de - uit het oogpunt van functionaliteit - in delen neerklapbare achterbank. Dat zit allemaal wel op de slechts € 1.200,- duurdere Exclusive, die dan ook nog elektrische verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, 16 inch lichtmetalen wielen, xenon koplampen, stoelverwarming en een audiosysteem heeft. Vanaf de High Executive zijn niet alleen prettige zaken als navigatie en een achteruitrijcamera standaard, maar treffen we ook twee veiligheidsverhogende opties aan: een radargestuurd noodremsysteem (Radar Brake Support) en een adaptieve snelheidsregeling die zelf afstand houdt. Dat Radar Brake Support helpt de Baleno aan de vierde van de vijf mogelijke EURO NCAP-sterren, de versies zonder scoren slechts drie sterren.

De Suzuki Baleno en het milieu

De letter B van Baleno komen we ook het vaakst tegen bij de energielabels van de auto. Want met uitzondering van de 1.0 BoosterJet met automaat die een C-label krijgt en de 1.2 DualJet SHVS (A-label) komen alle versies in aanmerking voor dat energielabel B. Wie de Baleno zakelijk wil rijden moet rekening houden met 21 procent fiscale bijtelling voor alle versies behalve de 1.0 BoosterJet Automaat. Die laatste komt alleen in aanmerking voor 25 procent bijtelling. Het gemiddelde verbruik van de 1.0 BoosterJet is volgens de NEDC verbruiksmeting 4,4 liter per 100 kilometer, maar in de praktijk is 5,5 liter per 100 kilometer realistisch

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.