logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Citroen C4 II

Niet verrassend

Citroën - C4

De nieuwe Citroën C4 is een stuk minder eigenzinnig dan zijn voorganger. Zowel binnen- als buitenkant zien er niet echt verrassend uit. Maar het is wél een fijne auto.

Conclusie

Met de nieuwe C4 heeft Citroën het wat frivole karakter van het vorige model verlaten. Er is een auto voor in de plaats gekomen die aan hoge kwaliteitseisen voldoet en erg goed rijdt. Alleen bij de EGS versnellingsbakken hebben we twijfels. Altijd eerst even mee proefrijden vóór je een auto met zo’n transmissie koopt, is ons advies.

Type auto en prijs

De nieuwe Citroën C4 is alleen maar verkrijgbaar als vijfdeurs. Met een uiterlijk dat wel fraai, maar niet – zoals het vorige model – echt verrassend is. De kofferbak is met 408 liter de grootste in z’n klasse. Citroën heeft samen met Peugeot een aantal prima diesels in de aanbieding. De 1.6 HDi is 92 pk sterk maar toch heel zuinig. Met zijn uitstoot van 110 gram CO2 valt hij in de 20% bijtellingsregeling en is dus voor leaserijders heel aantrekkelijk. Maar er is ook een sterkere 1,6 liter diesel, die óók in de 20% categorie valt.

Hoe rijdt de Citroën C4

De eerste proefrit doen we met de 1.6 THP. Een fijne motor, maar helaas bederft de versnellingsbak de pret een beetje. Citroën heeft ervoor gekozen deze motor alleen in combinatie met een EGS transmissie te leveren. Dat is geen echte automaat, maar een handbak die elektronisch wordt bediend. En van dit soort transmissies worden wij meestal niet vrolijk. Elke keer dat er opgeschakeld moet worden laat de ‘robot’ het gas los om vervolgens tergend langzaam naar een hogere versnelling te gaan. Zelf schakelen kán wel (zonder koppeling) maar veel verbetering levert dat ook niet op. Er zit maar één ding op: een rustige rijstijl kiezen waarbij je zo min mogelijk hinder hebt van deze automaat. Het onderstel is heel comfortabel geveerd, en wegligging en stuurkarakter zijn prima voor elkaar.

De Citroën C4 van binnen

Niet alleen aan de buitenkant, maar ook van binnen zijn alle rariteiten verdwenen. De stuurkolom draait weer gewoon als vanouds mee. En het instrumentarium? Gewoon weer ronde klokken met wijzertjes, maar ook met digitale weergave. Het interieur wordt bepaald door fraaie materialen, keurige afwerking, smaakvolle vormgeving. Prima. Ook over het zitcomfort en de hoeveelheid ruimte is trouwens niets te klagen.

De Citroën C4 en het milieu

De meeste C4's zijn getooid met een B-label. Bij de benzineversies wijkt alleen de VTi 120 met viertraps automaat daarvan af, die krijgt een C-label. Bij de diesels zijn er zelfs twee A-labels te vinden. Het gaat daarbij trouwens wel om één motorisatie, en wel de e-HDi 110 die aan de EGS-transmissie gekoppeld is. De handgeschakelde HDi 150 heeft een C-label.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.