Auto Review Dacia Logan II
Karaktermoord
Dacia - Logan MCV
Conclusie
Bij de introductie van de Logan MCV werden ze nog maar eens aangehaald, de Dacia-waarden: veel ruimte voor weinig geld. Hoewel je niet kan zeggen dat de nieuwste generatie daar niet aan voldoet, is het gebruiksgemak een stuk afgenomen. Het is de prijs van de vooruitgang: de MCV rijdt beter, oogt fraaier en zit dikker in zijn spullen dan voorheen. Nog eventjes en hij kan als Renault worden verkocht. Maar dat zal toch niet de bedoeling zijn..?Type auto en prijs
De Logan MCV was dan misschien niet de eerste moderne Dacia, het was wel het model dat de Nederlanders massaal in de armen sloten. Voor het geld van een tweedehands auto reed je een lel van een stationwagen, compleet met fabrieksgarantie. Maar de huidge Logan MCV is een hele andere auto dan het model dat in 2007 debuteerde. Toentertijd stond er maar één andere Dacia in de showroom (namelijk de Logan sedan), nu vind je er vijf. De Logan is niet langer de ‘kiloknaller’ van het merk, maar moet nu ook consumenten met zijn uiterlijk verleiden. Afgezet tegen ‘mooie’ B-segmenters als de Kia Rio en Ford Fiesta is zijn vanafprijs van € 11.990 nog altijd scherp. Maar eind 2007 had je al een Logan MCV voor nog geen 10 mille…Hoe rijdt de Dacia Logan MCV
Moederbedrijf Renault voorziet Dacia van dezelfde moderne motoren die je ook onder de kap van bijvoorbeeld een Captur of Clio aantreft. Wij reden de 90 pk sterke benzineversie. Een adequate krachtbron, al is de driecilinder wel rumoerig. Het motorgeluid wordt echter overstemd door de wind en het bandengeruis. De bediening van de Logan MCV is ietwat onbehouwen, zoals we dat van het van oorsprong Roemeense merk gewend zijn: de koppeling grijpt hoog aan en de versnellingsbak vraagt een ferme hand. De stoelen zitten redelijk, maar bieden weinig zijdelingse steun. Wel is de auto comfortabel geveerd.De Dacia Logan MCV van binnen
Cruise-control, een geïntegreerd navigatiesysteem, parkeersensoren: de uitrusting van de Logan MCV doet nergens aan een Dacia denken. Uiteraard zijn zulke zaken niet standaard, maar de duurste (benzine)uitvoering kost nog geen € 15.000. Het interieur ziet er ook nog eens bijzonder verzorgd uit. Je moet het alleen niet aanraken, want het is nog altijd gemaakt van goedkoop plastic. De knoppen voor de raambediening en de eerder aangehaalde cruise-control zitten als vanouds onderaan de middenconsole. Dat is voor zulke functies nog steeds niet de meest handige plaats. Logan-rijders van het eerste uur zullen daar wellicht over heen stappen, maar het is de vraag of ze ook zo vergeeflijk zijn wanneer het op de geslonken bagageruimte aankomt: de nieuwe MCV slikt 127 liter bagage minder dan het origineel. En dat is dan nog met de achterbank op zijn plaats. Tover je de Dacia om in een verhuiswagen, dan schiet je er maar liefst 832 liter bij in. Daarnaast is de Logan niet langer leverbaar als zevenzitter: Dacia redeneert dat ze daar tegenwoordig de Lodgy voor hebben.De Dacia Logan MCV en het milieu
Behalve een 90 pk sterke benzinemotor (mét turbo) kun je ook voor een Logan MCV met een zelfontbrander terecht. Die krachtbron heeft ook een turbo en levert hetzelfde vermogen. De diesel is alleen een viercilinder. Beide motoren stoten teveel schadelijke C02 uit om in aanmerking te komen voor een gunstig bijtellingstarief. Een start/stop-systeem is op de Dacia niet leverbaar.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
