logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Porsche Taycan I (Y1A)

Kijk, zo moet het!

Het non-plus-ultra op het gebied van elektrisch rijden wordt momenteel aangeboden door niemand minder dan Porsche. Niet alleen omdat de Taycan Cross Turismo een heel schone en praktische Porsche is, maar ook omdat hij razendsnel kan opladen. En omdat Porsche voor Taycan-bestuurders laadpalen heeft neergezet op speciale, chique plekken.

Pluspunten
  • Razendsnel snelladen
  • Aandrijflijn
  • Weg- en stuurgedrag
  • Ruimte
Minpunten
  • Stroomverbruik
  • Zicht rondom

Conclusie

Het 800 Volts laadsysteem van de Porsche Taycan laat zien hoe laden in de nabije toekomst moet. In vijftienminuten van leeg naar 80 procent vol oftewel 100 km extra radius binnen 5 minuten laden, doordat de auto met 270 kW kan snelladen. Kijk, zo moet het! Het enige andere merk dat dat op dit moment ook levert is het Koreaanse Hyundai (en binnenkort Kia). Porsche gaat qua service nog een stap verder, door bij alle officiële Porsche-dealers bovendien een laadpaal neer te zetten die dat heftige vermogen ook kan leveren. Mondjesmaat komen de eerste openbare laadpalen met 300 kW laadvermogen langs de openbare weg, maar vooralsnog loopt Porsche eigenlijk gewoon nog voor de muziek uit. Behalve een sublieme EV met een praktijk-actieradius van zo’n 400 km, is de Taycan Cross Turismo ook een échte Porsche. Dat merk je aan het interieur en aan het weg- en stuurgedrag, maar ook aan het algehele gevoel dat deze auto je geeft. Mis je het motorgeluid? Wellicht, maar je krijgt er zo veel voor terug dat hij onder de streep nog steeds een grote glimlach op je gezicht tovert. Wat de Cross Turismo dan nog voor heeft op zijn hatchback broer is de lekker grote kofferbak. Hierin kan zelfs de hond gewoon mee!

Type auto en prijzen

Moet je als consument elektrisch rijden zonder meer omarmen? Natuurlijk, er zijn voordelen: geen uitstoot, stilte aan boord en een fiks prestatiepotentieel. Maar waar komt die stroom eigenlijk vandaan, hoe wordt die opgewekt? Je hebt lange laadtijden, gedoe met stekkers, hoge aanschafprijzen en actieradius-stress. Bovendien zijn er niet langer opwindende motor- en uitlaatgeluidenvoor de liefhebbers. Nu gaat het wel de goede kant op met oplossingen voor bovenstaande klachten. Kijk maar eens naar deze Porsche Taycan Cross Turismo. En naar de supersnelle laadpalen die sinds kort bij de Nederlandse Porsche Centra staan. Kijk, dat opent perspectieven. En wie zou zich nou niet willen laten overtuigen door een testrit te maken in de Porsche Taycan Cross Turismo?

Nog even voor de duidelijkheid; de Taycan is een volledig elektrisch aangedreven Porsche. Daarvan is sinds enige tijd een stationcarversie op de markt onder de naam Taycan Cross Turismo. Die is er in diverse smaken. Het instapmodel kost 97 mille. De volgende op de prijsladder is de Taycan Cross Turismo 4S – tevens de testauto in dit verhaal. Die kost vanaf 114.000 euro. En dan zijn er nog de Turbo en de Turbo S versies voor respectievelijk 159.000 en 193.000 euro. Ga je private leasen dan moet je voor de Porsche Taycan Cross Turismo rekening houden met een vanafprijs (!) van rond de € 1.100 per maand. Gigantische bedragen natuurlijk – maar binnen het Porsche aanbod normale prijzen. Overigens hebben de beide turboversies uiteraard geen echte turbo aan boord. Maar de marketingafdeling van Porsche weet hoeveel uitstraling die naamtoevoeging heeft op elke Porsche. Dus ook op een elektrisch aangedreven exemplaar. Onze testauto beschikt over 571 pk en 650 Nm. Das heel veel, maar bedenk dat het topmodel zelfs 761 pk en 1020 Nm (!) tot z’n beschikking heeft. Wist je trouwens dat de Taycan momenteel Porsches beste verkochte model in Nederland is?

Hoe rijdt de Porsche Taycan Cross Turismo?

Als een echte Porsche. En dat is bijzonder knap want de Taycan Cross Turismo heeft op het eerste gezicht echt niks te maken de rest van het traditionelePorsche-aanbod. Maar zodra je met de auto op pad bent merk je aan alles dat het Porsche-gevoel wel degelijk in deze auto zit. Het weg- en stuurgedrag zijn erg verfijnd. Deze 4S-versie is bovendien geen achterwielaandrijver maar een vierwielaandrijver, waarbij de achteras dan ook nog eens actief meestuurt. Een razendknap stuk techniek. De auto voelt er superalert en agiel dooraan. Hij reageert heel direct en precies op de bewegingen van het stuurwiel. Dankzij het lage zwaartepunt ligt de Taycan Cross Turismo als een blok op de weg; hij is niet uit z’n spoor te krijgen! Je hebt als bestuurder meer last van de g-krachten, dan de auto zelf. Dankzij de vierwielaandrijving en het volledig elektronisch instelbare onderstel kun je met deze Porsche ook het asfalt verlaten en een zandpaadje op rijden. In de gravelmodus staat de auto dan een centimeter hoger boven de weg en worden de aandrijfkrachten anders verdeeld.

De elektromotoren zorgen in deze 4S-uitvoering voor een acceleratietijd vanuit stilstand naar 100 km/h van 4,1 seconden en een topsnelheid van 240 km/h. Die sprinttijd is voor een EV niet heel spectaculair (de turbo doet het in 2,9 tellen – das andere koek!) maar je hoeft voor zo’n sprint niet (zoals bijvoorbeeld bij Tesla) de batterij eerst de pre-conditioneren. Hij kande hele dag dit soort sprintjes trekken zonder dat de batterijen er last van hebben en te heet worden. In tussenacceleraties is de auto verduiveld snel. Maar wat nog veel indrukwekkender is, zijn de remmen. De Taycan Cross Turismo staat echt vreselijk snel stil en geeft onder het remmen geen kik. Eigenlijk heb je geen moment het gevoel met een auto onderweg te zijn die bijna 2.250 kilogram weegt. Behalve het onderweg instellen van de actieve demping en luchtvering kunt je de auto ook meer laten regenereren. Dat werkt prima, maar je merkt er weinig van; de auto gaat er niet echt extra hard van afremmen.

De Porsche Taycan Cross Turismo van binnen

Computerschermen domineren het dashboard. Echt álles bedien je via menu's, terwijl je sommige zaken toch het liefst met een simpeledruk op de normale knop bedient. Maar het toepassen van zoveel mogelijk schermen schijnt onlosmakelijk te zijn verbonden aan EV’s. Wat op zichzelf best gek is. Wat is er mis met wat sneltoetsen?Gelukkig zit de startknop (nee, geen gewone sleutel meer) nog wel gewoon links naast de stuurkolom - zoals het een Porsche betaamt. De automaat bedien je met een klein pookje op het dashboard, naast de instrumenten. Het infotainmentscherm en het eronder geplaatste scherm voor de airco nemen het gehele midden van het dashboard in beslag. Overigens is de ergonomie best in orde. Het zicht rondom daarentegen zou beter mogen - vooral schuin naar achteren zie je bijna niks. Leuk is het feit dat de bijrijder ook een scherm voor z’n neus heeft zodat hij kan meegenieten van alle rijgegevens die deze sportwagen opwekt. Op de achterbank is plek voor twee volwassenen of drie kinderen. Er is daar voldoende hoofd- en beenruimte, het type auto in acht genomen. In de bagageruimte past een zeer acceptabele 405 liter. En met de bak weggeklapt zelfs 1.212 liter! Bovendien past In de zogeheten frunk nog eens 84 liter bagage. De frunk is een laadruim in de neus van de auto (front trunk) die daar past door de afwezigheid van een traditionele brandstofmotor. De elektromotoren zitten op de assen.

De Porsche Taycan Cross Turismo en het milieu

Hét pièce de la résistance van de Porsche Taycan Cross Turismo is zijn supersnelle laadcapaciteit en het 83,7 kWh uur grote batterijpakket. De Taycan Cross Tursimo heeft een 800 Volts laadsysteem en is daarmee in staat om met maximaal 270 kW gelijkstroom te laden! De meeste EV's doen dat met pakweg 70 kW en de echte dikke jongens (Audi Etron etc) met 125 kW. De snelste snellaadpalen wekken momenteel 150 kW op. Alleen de Porsche Taycan en de Hyundai Ioniq 5 laden met écht dikke, vette turbopower. Porsche heeft bij zijn dealersspeciale laadpalen staan die met 320 kW laden! Van 5 procent naar 80 procent laden duurt aan deze paal daarom maar vijftien tot twintig minuten! Ergo: in 5 minuten heb je er aan deze paal weer 100 km actieradius bij. Het kost je 36 cent per kWh. Overigens komen er zeer mondjesmaat 300 kW palen (van Ionity) langs de openbare weg. Kijk, nou begint het wat te worden met dat elektrisch rijden!

Ga je alle beschikbare kracht van de Taycan goed gebruiken dan krimpt je actieradius natuurlijk ook flink. Officieel bedraagt die actieradius maximaal 450 km. Maar op het display van de testauto verschijnt na het laden vaak rond de 388 kilometer. En dat is dan bij een redelijk normale rijstijl. Het gemiddelde stroomverbruik zou 22,6 kW/100km bedragen. Niet echt zuinig dus.

En dan is er nóg iets dat elektrisch rijden met een Porsche leuker maakt. Het merkplaatst in Nederland zogeheten destination chargers. Op punten waar je misschien geen lader verwacht maar waar je als Porsche-rijder wel komt, zet Porsche sinds kort eigen laadpalen neer. Zo komen ze bij veel golfbanen, maar bijvoorbeeld ook bij het Kröller Muller museum, bij Kasteel Voorlinden in Wassenaar en bij diverse sterren restaurants. Wij namen de proef op de som bij Restaurant Het Koetshuis in Bennekom, een fraaie uitspanning met een Michelin-ster. Er staat op het parkeerterrein keurig een diepzwarte Porsche- laadpaal met twee aansluitingen. Ten tijde van ons culinaire tripje stond er ook een Hyundai Ioniq 5 te laden – zal je altijd zien! Maar het leuke is dat de Hyundai-rijder gewoon betaalt voor de stroom die uit de exclusieve Porsche-paal vloeit, terwijl Taycan-rijders er gratis gebruik van maken. Het is trouwens wel een gewone 11 kW paal, dus laden duurt er net zo lang als voor elke andere EV. Nou ja, we zijn gewoon extra lang gaan tafelen!

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Porsche Taycan.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.