logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Seat Toledo III (5P)

Bijzondere verschijning

Seat - Toledo

Pluspunten
  • Prettige rijeigenschappen
  • Lekker veel ruimte
  • Redelijk betrouwbaar
Minpunten
  • Uiterlijk niet ieders favoriet

Wat vindt de Wegenwacht?

Technisch is deze Toledo nauw verwant aan een keur aan andere Seat- en Volkswagen-modellen. Bij de TSI-benzinemotoren kan het voorkomen dat één van de individuele bobines zomaar de geest geeft. De motor gaat dan op drie cilinders lopen. Niet mee doorrijden, want dat kan leiden tot een kapotte katalysator. De wegenwacht heeft snel een andere bobine geplaatst, mits daar direct aan is te komen. De aircopomp is een bekend zwak punt en als die kapotgaat, is dat een dure reparatie. Het elektrische slot van de achterklep weigert nog wel eens. De grote binnenruimte van de Toledo nodigt ertoe uit de auto flink te beladen. Dat kan nog wel eens leiden tot een gebroken achterveer. Als je alleen in de auto zit, merk je daar onder het rijden weinig of niks van, maar bij de APK is het wel een afkeurpunt en vervanging dus noodzakelijk. Bij de TDI-motoren komt het voor dat de EGR-klep vervuilt, waardoor de motor slecht gaat lopen. De wegenwacht maakt die klep schoon, dat kan afdoende zijn. Bij diesels die veel kilometers achter de wielen hebben kan de oliepomp de geest geven en de turbo heeft ook niet het eeuwige leven. Als die twee zo’n beetje samenvallen, zijn de rapen gaar. Dat zijn wel twee puntjes om in de onderhoudshistorie even op te sporen.
Af en toe zoeken autofabrikanten de grenzen op van ‘wat er kan’. Hoe ver kun je een merk of model oprekken, wat accepteert de consument en wat niet. Dat was ook een beetje het geval met deze generatie Seat Toledo. Toch is er als occasion best veel voor te zeggen.

Waar praten we over?

De Seat Toledo-generatie die voor deze kwam, was een pure vierdeurs sedan. De logische verwachting luidde daarom dat deze ook weer die carrosserievorm zou krijgen. Bij de eerste onthulling werd verbaasd gereageerd door de toeschouwers. Seat claimde dat dit het nieuwe idee van een sedan zou zijn. Jammer, maar dat is zo snel niet te veranderen. De Toledo paste wel goed in de toenmalige Seat-lijn, onder meer met enkele opmerkelijke details. Daarbij biedt hij opmerkelijk veel interieur- en bagageruimte. Voor een gezinsauto zijn dat vaak heel wenselijke eigenschappen.

Uitvoeringen en varianten

In de hele reeks komen drie benzinemotoren en twee diesels voor. De 1,6 liter basismotor is een nogal conventionele krachtbron met ‘ouderwets’ twee kleppen per cilinder en 75 kW/102 pk. De 2.0 TSI benzinemotor levert 110 kW/150 pk. Vreemd genoeg is de 1.8 TSI de meest krachtige, met 118 kW/160 pk, maar deze is maar beperkt geleverd, vanaf 2007. De aloude 1,9 TDI-diesel levert 77 kW/105 pk, alternatief is de modernere 2,0 TDI met 103 kW/140 pk. Aan het overzicht van de leverbare uitvoeringen is te zien dat Seat veel moeite heeft gedaan om nog aanzienlijke aantallen van de Toledo te verkopen. Er zijn nogal wat uitvoeringen tussentijds vervallen of vervangen en andere waren bij voorbaat tijdelijk. De normale uitvoeringen heten Reference, Stylance, Sport en Sport-up. In 2005 was er tijdelijk de Sportrider, wat tevens het einde van de Sport betekende. De Businessline kwam eveneens in 2005, maar is in een aantal gevallen nog tot het einde van de Toledo gebleven. De Reference en de Sport-up verdwenen in 2006 van het toneel. De 2,0 TSI en de beide diesels zijn als optie ook geleverd met de eerste versie van de zestraps DSG-automaat.

De Seat Toledo als occasion

Al is het onterecht, de Toledo zit ook als occasion een beetje in het vergeethoekje. Er is best het nodige aanbod, maar de vraag is bescheiden, wat voor een deel ligt aan de onbekendheid van het model. Er is een aanzienlijk percentage Toledo’s nieuw verkocht als zakenauto. Dat verklaart mede waarom nu de helft van het occasionaanbod een diesel is. Versies met automaat zijn uitermate schaars. Die zakenauto’s hebben in de goede jaren in de regel keurig ‘volgens het boekje’ hun onderhoud gehad. Het loont de moeite om te controleren hoe dat in de navolgende jaren is gegaan. Zie het kader van de wegenwacht voor onderdelen waarvan het wellicht nuttig is om te weten of die al een keer zijn vervangen. De vraag naar de Seat Toledo als occasion is niet echt heel groot. Dat is handig om te weten als je een exemplaar helemaal naar je zin vindt. Check eens even via www.rdw.nl hoe lang de auto al bij de betreffende aanbieder staat, dat schept wellicht ruimte voor onderhandeling. Niet te gretig zijn, kan zeer de moeite waard zijn.

De proefrit

De ruimte in de Toledo is voor een deel het gevolg van de wijze waarop de hoogte van de auto is gebruikt. Je zit achter het stuur net iets hoger dan in een normale auto, maar toch ook weer niet zo hoog als in een volbloed MPV. Veel mensen vinden dat hoge zitten en de daarbij behorende instap prettig. Op de achterbank is de Toledo ook heel royaal en de bagageruimte meet mede door de gekke ‘bult’ in de achterklep liefst 500 liter, minimaal. De hogere zit heeft ook invloed op hoe de auto op de weg aanvoelt. Je zit als een vorst, maar in bochten en op slecht wegdek zijn de dwarsbewegingen van de carrosserie ook wat sterker voelbaar. Rustig aan, dan gaat het prima. Goed nieuws voor de caravanners: de minst sterke versie mag al 1.200 kilo trekken, de sterkere varianten nog meer. Door de hogere bouw is de Toledo niet direct de zuinigste manier om van A naar B te komen. Met een 2.0 TSI, waarschijnlijk de meest voorkomende motor, moet 1 op 10 á 11 te rijden zijn.

Conclusie

Sommige mensen vinden deze Seat Toledo netjes gezegd een bijzondere verschijning. Als het uiterlijk je niet stoort of deert, koop je hiermee een heel ruime gezinsauto, voor een relatief aantrekkelijk prijsniveau. Veel populaire middenklasse MPV’s zijn naar verhouding duurder.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Noordhoek, Waalwijk

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.