Auto Review Mazda CX-3 I
Vaandeldrager
Mazda - CX-3 SkyActiv-G 2.0 4WD
Conclusie
De Mazda CX-3 is een aantrekkelijke auto om te zien én te rijden. Bovendien beschikt de Japanner over een riante veiligheidsuitrusting, waarvoor je wel in de buidel zult moeten tasten. Verder stelt de binnenruimte teleur en voor wie ieder jaar met de caravan op vakantie wil, is de crossover eveneens minder geschikt.Type auto en prijs
De CX-3 is in belangrijke mate verantwoordelijk voor de recente opleving van het merk Mazda. De kruising tussen een personenauto en een terreinwagen smoelt niet alleen goed, maar profiteert ook van de sterke rijeigenschappen waar de Japanners tegenwoordig om bekend staan. De CX-3 is een zogenaamde compacte crossover. Dat betekent dat hij het opneemt tegen modellen als de Nissan Juke en Fiat 500X. Hoewel hij met een vanafprijs van € 23.590 een stuk voordeliger is dan luxe alternatieven als de Audi Q2 en BMW X1, slaat hij ook in een rechtstreeks vergelijk met die auto’s geen slecht figuur. De Mazda is optioneel leverbaar met vierwielaandrijving, hoewel hij vermoedelijk nooit buiten de gebaande paden zal worden ingezet.Hoe rijdt de Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 4WD
Mazda wordt steeds meer beschouwd als het Japanse BMW. Een complimenteuze omschrijving, waarvoor ook de CX-3 in aanmerking komt. Hoewel het een hogere auto is, gedraagt hij zich niet zo. Je trekt de crossover aan als een jas en de directe besturing bevestigt het idee dat je in een verlengstuk van jezelf onderweg bent. Wij reden het topmodel; een 150 pk sterke benzineversie met vierwielaandrijving en een automaat. Diens trekgewicht ligt met 1.200 kilogram niet hoger dan bij een reguliere CX-3. Ondanks het hogere wagengewicht – 110 kilo meer dan de eenvoudigste, voorwielaangedreven uitvoering – komt de Mazda rap van zijn plek. De automaat bevalt ons minder. Het is net of je niet helemaal zelf de baas bent over de gekozen versnellingen. De transmissie beschikt weliswaar over een sportstand, maar omdat er dan bij hogere toerentallen wordt geschakeld, zet de krachtbron een behoorlijke keel op. Volgens de heersende Mazda-filosofie zijn de benzinemotoren geen piepkleine machientjes met een turbo, maar atmosferische tweeliter krachtbronnen. Het veercomfort van de CX-3 is stevig, zonder dat je van je stoel stuitert. Dat is niet ondenkbaar, aangezien de zittingen van de voorstoelen voor lange automobilisten aan de korte kant zijn. Omdat de stoere gezinswagen kleine ramen heeft, laat het zicht rondom te wensen over. Om het leed te verzachten, beschikt de Mazda over bovenmaatse buitenspiegels. Bovendien wordt een achteruitrijcamera meegeleverd vanaf het GT-M uitrustingsniveau. Die – duurste - versie biedt ook de rijkste veiligheidsuitrusting, met onder meer LED-lampen, een head-up display, rijstrookassistentie (alleen geluid), dode hoek signalering, adaptieve cruise control, een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer en een zelfstandig remsysteem bij stadssnelheden.De Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 4WD van binnen
Een auto die je als een jas aantrekt, is vanzelfsprekend geen ruimtewonder. Toch een gevoelig puntje voor een semi-terreinwagen, die mensen vaak kopen vanwege de extra binnenruimte. Een gezin met twee kinderen kan nog met de Mazda uit de voeten, maar dan moeten die kinderen niet te groot zijn: op de achterbank valt de hoofdruimte mee, maar de beenruimte schiet tekort. Bovendien missen we een stroompunt voor de smartphone of spelcomputer. De afmetingen van de kofferbak zijn dan weer alleszins redelijk, al had de laadopening breder gemogen. Achterin de CX-3 kun je minimaal 350- en maximaal 1.260 liter aan spullen kwijt. De crossover beschikt verder over een dubbele laadbodem en een vlakke laadvloer. Net als de buitenzijde is ook de binnenkant van de Mazda een lust voor het oog, al is niets wat het lijkt. Raak je de interieurdelen aan, dan merk je dat ze ondanks hun smaakvolle voorkomen zijn opgetrokken uit harde materialen. Je wordt even goed gefopt door het infotainmentsysteem. Op het scherm zie je weliswaar grote iconen, maar in tegenstelling tot wat je zou verwachten, kun je die niet aanraken. Je bedient de verschillende functies met een draaiknop op de middenconsole. Dat moet je even weten, maar daarna verloopt de bediening vlekkeloos.De Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 4WD en het milieu
Het motorenpallet van de CX-3 bestaat uit twee benzinemotoren en een dieselkrachtbron. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 105 tot 150 pk. Een brandstofbesparend start/stop-systeem behoort tot de standaarduitrusting van elke uitvoering. Voor de door ons gereden, vierwielaangedreven versie mét automaat geven de Japanners een verbruik op van 1 op 15,9. Wij realiseerden in de dagelijkse praktijk een score van 1 op 12,1.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
