logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mazda CX-3 I

Fijne, praktische gezinsauto

Mazda - CX-3

In de klasse van de compacte gezinsauto’s vindt een verschuiving plaats van ‘gewone’ compacte auto’s naar zogeheten cross-overs (kruising tussen SUV en stationwagon). Mazda speelt daarop in met de fonkelnieuwe CX-3, die veel techniek deelt met de kleinere Mazda 2.

Conclusie

De CX-3 ziet er goed uit. De prestaties zijn ruim voldoende, de rijeigenschappen goed en de binnenruimte toereikend. Vierwielaandrijving heb je niet per se nodig en een automaat al helemaal niet. Daarom is de 120 met handbak wat ons betreft de beste optie! En afhankelijk van je budget heb je daarbij keus uit vier uitrustingsniveaus, van ruim voldoende tot zeer compleet.

Type auto en prijs

Gegadigden voor een auto in de compacte klasse willen zich steeds meer onderscheiden. Dat is de reden dat Renault de Captur in de markt gezet heeft, Opel de Mokka, Nissan de Juke en Peugeot de 2008. En nu dus Mazda, met zijn eerste compacte SUV. Ze hadden tot nu toe alleen de grotere CX-5. De CX-3 is gebaseerd op de enkele maanden geleden geheel vernieuwde 2, maar het is toch een heel andere auto. Er komen twee benzineversies en een diesel. Volgens de heersende Mazda-filosofie zijn de benzinemotoren geen piepkleine machientjes met een turbo, maar atmosferische tweeliter krachtbronnen (120 en 150 pk) Beide zijn leverbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zestraps automaat. De 150 pk-versie heeft vierwielaandrijving, de 120 pk wordt uitsluitend op de voorwielen aangedreven. Er is ook een diesel. Die meet 1,5 liter, heeft wel een turbo en is goed voor een vermogen van 105 pk. Hij heeft voorwielaandrijving en een handgeschakelde bak. Alle uitvoeringen mogen een caravan van maximaal 1.200 kilo trekken. De goedkoopste CX-3 is de SKYACTIV-G120 S. Hij kost € 20.990 en biedt een keurige uitrusting met onder meer remhulp, tractie- en stabiliteitssystemen, elektrisch bediende ramen, airco, boordcomputer, hellingrem en audio-installatie. Via de TS, de TS+ en de GT-M loopt het uitrustingsniveau, maar ook de prijs, flink op.

Hoe rijdt de Mazda CX-3

Het weggedrag van de CX-3 mag er zijn. De auto reageert goed op alle stuurcommando’s en geeft ook voldoende gevoel met de weg door. De vering en demping voelen stevig aan, zonder dat je in de auto zit te stuiteren. De automaat bevalt ons minder. Het is net of je soms vermogen te kort komt en alsof je niet helemaal zelf de baas bent over de gekozen versnellingen. De automaat heeft wel een sportstand waarin hij bij hogere toerentallen schakelt, maar dan loeit de motor nogal. De 120 pk-versie is de lekkerste versie om mee te rijden. Hij biedt meer dan voldoende kracht en wat is die motor stil! Urenlang cruisen over de snelweg gaat moeiteloos, een bochtig bergtraject aanvallen kost geen centje pijn. Dus overweeg je een benzineversie? Neem dan de 120 met handbak en laat de 150 pk-versie voor wat hij is, daar krijg je geen spijt van. Over de diesel tenslotte hebben we geen klachten. Door zijn hoge koppel komt hij levendig over, hij biedt voldoende vermogen en ook deze motor is aangenaam stil.

De Mazda CX-3 van binnen

De zit in de CX-3 is net iets hoger dan in een compacte auto, zonder dat je het gevoel hebt in een busje plaatsgenomen te hebben. Voorin zit je goed, mensen met lange benen zouden hooguit een iets langere stoelzitting wensen. De bestuurder kan zijn stoel in hoogte en lengte verstellen; hetzelfde geldt voor het stuur, dus je hebt altijd een optimale zitpositie. Ruimte genoeg daar, maar achterin is het wel iets krapper. Daar is de beenruimte ‘net aan’. De bagageruimte meet 350 liter en kan vergroot worden tot 1.260 liter door de achterbank in delen op te klappen. De bodem van de bagageruimte kan op twee hoogtes gefixeerd worden. In het interieur zijn, afhankelijk van de gekozen uitvoering, nette tot zelfs chique materialen gebruikt. De instrumenten zijn goed afleesbaar. Handig is het head-up display, waarin snelheid en navigatieaanwijzingen geprojecteerd worden. Maar dan moet je wel de duurdere GT-M kiezen.

De Mazda CX-3 en het milieu

Alle CX-3’en beschikken over een start-stopfunctie. De 120 heeft een gecombineerd fabrieksverbruik van 5,9 liter op 100 km, de vierwielaangedreven 150 verbruikt 6,4 liter op 100 km. De 105 diesel heeft voor diezelfde afstand 4,0 liter nodig. Allemaal volgens fabrieksopgave, dus in de praktijk zal het verbruik hoger liggen. De diesel is, zakelijk gereden, goed voor een bijtelling van 20 procent.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.