Auto Review Volkswagen Polo V
Polo laat weinig te wensen over
Volkswagen - Polo
- Pluspunten
- Sterk merk, trouwe rijders
- Comfortabel, eenvoudig te bedienen
- Bijna tijdloos model
- Minpunten
- Diverse storingen bekend, meest onschuldig
Wat vindt de Wegenwacht?
De vaker voorkomende euvels bij de Polo zijn verschillend per motorisering en meestal relatief onschuldig. Zo zit de zekeringkast bij de pedalen onhandig. Als je er met je voet tegenaan stoot, kan dat tot allerhande storingen leiden door losse zekeringen, maar eigenlijk is dat nauwelijks autopech te noemen. Dat geldt ook voor het bandenspanningscontrolelampje dat alleen uitgaat via de schakelaar die in het dashboardkastje verstopt zit. Het koelvloeistoflampje brandt vaak als het peil door winterkou bij stilstand even onder niveau is gezakt. De normale 1,4 liter benzinemotor heeft individuele bobines, die zonder aanleiding de geest kunnen geven. De motor gaat dan op drie cilinders lopen, om schade aan de katalysator te voorkomen, wordt verder rijden sterk afgeraden. Vaak kan de Wegenwacht snel over zo’n bobine beschikken, maar het blijft een duur geintje en het kan zo maar vier keer voorkomen. Bij dezelfde benzinemotor komt het in de winter voor dat de carterventilatie bevriest. Daardoor loopt de oliedruk zo hoog op dat er een oliekeerring uit wordt gedrukt, olie op straat, motor loopt droog! Als je het direct in de gaten hebt, kan de schade meevallen, maar het kan je ook zo maar een nieuwe motor kosten. De TSI-motoren staan erom bekend dat de distributieketting kan rekken of de spanners worden te slap. Dat is een dure reparatie. Als die rammelende ketting een tandje overslaat, kan de motorschade nog veel groter worden, dus je moet er niet mee doorrijden. De 1,2 en 1,4 liter TSI-benzinemotoren hebben een waterpomp die elektrisch inschakelt. Hierin kan een defect voorkomen, waardoor die waterpomp niet werkt, met als gevolg dat de motor oververhit raakt. Hoe ‘erg’ dit is, hangt er maar vanaf hoe lang de bestuurder met een oververhitte motor doorrijdt. Opletten, dus!
Bij de BlueMotion-diesels blijft veelvuldig de EGR-klep hangen, waardoor de motor slecht loopt en het voorgloeilampje knippert. Dat is niet zo’n drama, de Wegenwacht verhelpt dat snel. Datzelfde lampje veroorzaakt paniek als met zo’n BlueMotion veel korte stukjes worden gereden, waardoor het roetfilter niet de kans krijgt om te regenereren. Op een slecht moment stopt de motor ermee. Dat is eigenlijk geen pech, maar het gevolg van een verkeerd gebruik van de auto. Een dieselmotor die slecht loopt of niet wil aanslaan, kan worden veroorzaakt door een door een kabelboom die ter hoogte van de startmotor is doorgeschuurd. De Wegenwacht kan deze iets verleggen en tijdelijk opnieuw isoleren, maar de definitieve reparatie moet toch echt in de garage worden uitgevoerd.
De Volkswagen Polo is als occasion zo’n beetje het meest verkochte model in Nederland. De compacte Volkswagen is heel populair onder trouwe kopers, maar is ook vaak een auto voor ‘starters’. De vraag is zelfs zó groot, dat ze in aantallen tweedehands worden geïmporteerd.
Waar praten we over?
Net als de Golf is de Polo in de compactere klasse zo’n typische ‘unisex’-auto. Er rijden de meest uiteenlopende mensen in Polo’s en met zo’n Volkswagen kun je echt overal gerust verschijnen. Een Polo vraagt nergens uitleg.
Uitvoeringen en varianten
In principe zijn alle varianten beschikbaar als drie- en vijfdeurs. Er zijn zes benzinemotoren en vier dieseltypes geleverd. De basis-benzineversie is een 1,2 liter driecilinder met 44 kW/60 pk of 51 kW/70 pk. Deze laatste is er ook als ‘BlueMotion’, die met enkele ingrepen een lager verbruik realiseert. De 1,4 liter viercilinder is een vertrouwde motor, die in veel VAG-producten is gebruikt, goed voor 63 kW/86 pk. De 1,2 liter TSI is een moderne turbomotor, een viercilinder ook, met directe inspuiting en 66 kW/90 pk of 77 kW/105 pk. Er is ook een 1,4 liter TSI, met liefst 132 kW/180 pk, die is voorbehouden aan de Polo GTI. De 1,2 liter TDI-diesel is opnieuw een driecilinder, die 55 kW/75 pk levert. Deze is ook gebruikt in de BlueMotion-dieselversie en moet dan een spectaculair laag verbruik kunnen leveren. De 1,6 liter TDI is er in drie specificaties: eveneens 55 kW/75 pk, 66 kW/90 pk en 77 kW/105 pk. Er zijn vijf uitrustingsniveaus. De Easyline is er uitsluitend met de kleinste benzinemotor, dan zijn er de Trendline, Comfortline en Highline, welke laatste als enige is te combineren met de sterkste diesel. De GTI staat ook in uitrusting nogal op zichzelf. De BlueMotion-versies zijn afgeleid van zowel de Trendline als de Comfortline. Een afgeleid model is de CrossPolo, die wat hoger op de wielen staat en er stoer uitziet. Deze is geleverd met de normale 1,4 liter motor, de 1,2 liter TSI (66 en 77 kW) en de 1,6 liter TDI met eveneens 66 en 77 kW.
N.B.: voor de Polo BlueMotion is een specifieke occasiontest op deze site beschikbaar
De Volkswagen Polo als occasion
De normale versies van de Polo zijn als occasion bijzonder populair. Er is een heel groot aanbod, maar er is ook bijzonder veel vraag. Dit heeft een paar gevolgen voor occasionkopers. Om te beginnen liggen de prijzen relatief hoog, vergeleken met sommige andere auto’s uit dezelfde compacte klasse. Je kunt je afvragen of het wel per se een Polo moet worden? Het enorme aanbod betekent ook dat er altijd een Polo helemaal naar je zin in de buurt zal staan, het heeft geen enkele zin voor zo’n algemene auto het halve land door te reizen. De andere kant van het verhaal is wel dat als je ‘je ideale Polo’ vindt, je ook direct tot actie moet overgaan, want bij zo’n auto zijn er altijd kapers op de kust. De vraag naar deze Volkswagen is zó groot, dat er volop exemplaren als occasion zijn geïmporteerd, met name uit Duitsland. Dat hoeft geen bezwaar te zijn, ook niet als de auto al enkele jaren geleden hierheen is gehaald. Voorwaarde is dat de auto is geïmporteerd via een betrouwbaar kanaal, bijvoorbeeld van een buitenlandse Volkswagen-dealer rechtstreeks naar een Nederlandse collega. In zo’n geval mag er vanuit worden gegaan dat de onder meer de kilometerstand en onderhoudshistorie kloppen. Als hierover twijfel bestaat: omkeren, wegwezen, op naar de volgende Polo, want er staan er echt genoeg te koop.
De proefrit
De Volkswagen Polo is een bijzonder goedmoedige auto, waarmee iedereen direct overweg kan. Daarbij is de Polo voor een auto in deze klasse ook opvallend comfortabel. Je krijgt als automobilist al gauw het gevoel ‘wat kan een mens méér wensen?’. Daarbij is dit model ook nog eens lekker ruim voor een auto van dit formaat. Volwassenen kunnen ook achterin opvallend goed zitten, maar bestuurders met lange benen zitten wel vaak met het rechterbeen tegen de middenconsole. De voorstoelen blinken ook uit in zitcomfort, óók in de basisversies, de Highline bijvoorbeeld heeft andere stoelen. De Highline en Comfortline hebben trouwens ook een met veel mooier materiaal afgewerkt interieur dan de andere versies. Minpuntje in het comfort is het vrij nadrukkelijke bandenlawaai. De bagageruimte is redelijk, handig is de in hoogte verstelbare vloer, die ook kan worden opgeklapt en dan in positie blijft staan, waardoor je je handen vrij hebt. In de veel voorkomende 1,4 liter ontbreken een zesde versnelling en een start-stop-schakeling, die zou je in een compacte moderne auto toch verwachten. Met een 1,4 rijden we gemiddeld rond 1 op 13, dat had met die voorzieningen beslist zuiniger gekund. Een 1,2 TSI moet in de praktijk een stuk zuiniger zijn.
Conclusie
Deze Volkswagen Polo is een allemansvriend. Iedereen kan ermee uit de voeten, je kunt je er overal mee vertonen. Geen wonder dat de Polo ook zoveel ‘vrienden’ heeft. Kwalitatief is het beslist niet de beste auto die er te koop is, maar veel van dat leed wordt bedekt met de mantel der liefde. Dat zegt ook wel wat!
Concurrenten
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
