Auto Review Volkswagen Polo V
BlueMotion versie is zeer gewilde occasion
Volkswagen - Polo BlueMotion
- Pluspunten
- Lage rijkosten, mits genoeg kilometers
- Bijna tijdloos model
- Redelijk betrouwbaar
- Minpunten
- Rijcomfort vrij bescheiden
Wat vindt de Wegenwacht?
Het meest voorkomende probleem van de Polo BlueMotion is vooral dat de dieselmotor er op een slecht moment mee ophoudt. Dat betekent meestal dat het roetfilter zijn werk niet meer doet – het gevolg van veelvuldig korte stukken rijden. Een ander veel voorkomend probleem is een knipperend voorgloeilampje in combinatie met een slecht lopende motor. Dat betekent dat de EGR-klep (uitlaatgas-recycling) vastzit. De term EGR kun je gelijk weer vergeten, maar wat je moet onthouden is dat het vervangen van zo’n klep een dure reparatie is; een ervaren monteur is er bijna een dag mee bezig, nog los van de kosten van de klep zelf. Zoals bij elke Polo van dit model zit er een zekeringkast bij de pedalen. Als je als bestuurder daar met je voet tegenaan stoot, kan dit allerhande storingen veroorzaken. Dat kun je eigenlijk geen pech noemen, maar het komt wel geregeld voor.Waar praten we over?
De BlueMotion is een variant op de normale Polo, die al vanaf 2009 wordt geleverd. Om zuinige auto’s te bevorderen had de Nederlandse regering enkele jaren geleden het idee om heel zuinige auto’s vrij te stellen van Houderschapsbelasting (‘wegenbelasting’). Er waren diverse auto’s te koop die daarvoor in aanmerking kwamen, maar de Polo BlueMotion was veruit het meest populair en dan met name de dieselversies. Juist door die vrijstelling dachten veel particulieren met zo’n Polo diesel erg goedkoop uit te zijn. Op papier klopt dat ook wel, maar er waren ook mensen die nooit eerder een diesel hadden en voor wie dat ook nooit gunstig kon zijn, vanwege de te kleine kilometrage. Daardoor ontstonden problemen. Het roetfilter kon door de vele korte stukjes, en een motor die nooit eens lekker warm werd, niet regenereren en na verloop van tijd houdt de auto er gewoon mee op. Daardoor dreigde deze Volkswagens een slechte naam te krijgen, maar dat is onterecht, want de auto’s werden gewoon verkeerd gebruikt. Plotseling werd de belastingvrijstelling weer opgeheven, waardoor de rekensom van die categorie Polo-rijders niet meer klopte. Voor een diesel betaal je nu eenmaal een forse duit Houderschapsbelasting. Dus: weg met die auto. Juist omdat heel veel Polo-rijders tegelijk dezelfde beslissing namen, kwam er overaanbod en dus stonden de prijzen onder druk. De naweeën van deze ontwikkeling werken nog heel lang door.Uitvoeringen en varianten
De Polo BlueMotion is geleverd als drie- en als vijfdeurs, met benzine- en dieselmotor. Tot aan de facelift van 2014 heeft de benzineversie een 1,2 liter viercilinder TSI-motor (90 pk). De diesel is ook een 1,2, maar dat is een driecilinder (75 pk). Na de facelift verandert het motorenaanbod. De benzineversie is dan een 1,0 liter driecilinder met 95 pk, de diesel is een 1,4 liter driecilinder, opnieuw met 55 kW/75 pk. Uiterlijk wijken alle BlueMotions iets af van andere Polo’s, door een paar kleine aerodynamische ingrepen zoals een vrijwel dichte grille. In uitrusting volgen de BlueMotions de normale Polo’s, met de uitvoeringen Easyline, Trendline, Comfortline en Highline. In 2012-2013 zijn de benzineversies er ook tijdelijk geweest in iets rijkere Editions-uitvoeringen. Wij raden aan te kiezen voor een Comfortline of Highline want die hebben een veel mooier interieur dan de nogal karig uitgevoerde Easyline en Trendline.De Volkswagen Polo BlueMotion als occasion
Er staan niet alleen héél veel Polo’s in ons land te koop, maar een aanzienlijk deel daarvan betreft BlueMotions. Ruim twee derde van het hele aanbod zijn diesels, wat grotendeels wordt verklaard door de destijds geldende belastingvrijstelling. Een mooie bijkomstigheid daarvan is dat er nog steeds volop exemplaren voorkomen met een opvallend lage kilometerstand voor een diesel van enkele jaren oud. Duik altijd in de onderhoudsgeschiedenis en kijk of het roetfilter al dan niet is vervangen. Als je toch aan het zoeken bent, is de EGR-klep toevallig ook een keer vernieuwd? Dat is een belangrijk onderdeel dat de uitlaatgassen ‘reinigt’. Voor een occasion is het een pré als dit niet al te lang geleden een keer is gebeurd. Een Polo BlueMotion is een zeer courante auto. Dit betekent aan de ene kant dat het niet nodig is om er echt vèr voor van huis te gaan, aan de andere kant zijn er vaak kapers (kopers…) op de kust. Dus: vind je er eentje naar je zin? Niet aarzelen maar toeslaan, voordat een ander het doet. Vooral exemplaren in een nette staat met interessante opties zoals Climatic-airco en navigatie zijn zó weg. Ongeveer de helft van het hele aanbod staat bij Volkswagen-dealers, enkele bij dealers van andere merken, de rest bij occasionbedrijven en universele autobedrijven. De Volkswagen-dealer zal een mooie BlueMotion, waarin hij alle vertrouwen heeft, graag leveren onder de condities van het label ‘Das Welt Auto’, met onder meer twaalf maanden garantie.De proefrit
De meest voorkomende èn meest gezochte Polo BlueMotion is de 1,2 liter diesel van vóór de facelift. Die hebben we dus ook voor deze proefrit gebruikt. Een Polo is op zich een erg prettig rijdende, compacte auto. Gezien zijn formaat is er behoorlijk veel ruimte. De kleine diesel is wel heel sterk van invloed op de rijbeleving in de Polo. Het is niet alleen hoorbaar, maar ook voelbaar dat je met een driecilinder van doen hebt. Het geluid is brommerig en er zijn vrijwel constante trillingen in de auto voelbaar. Dat is niet heel prettig. De diesel heeft daarbij heel weinig trekkracht bij lage toerentallen en is vooral in wisselend verkeer, bijvoorbeeld in de stad, tamelijk traag. Het best in zijn element is hij uiteindelijk op de snelweg. Ook al heeft hij géén zesde versnelling –zou je toch verwachten-, draait de motor bij 120 km/u toch maar 2.200 toeren. Dan is hij naar verhouding best stil. De VW Polo Bluemotion 1.2-diesel komt het beste tot zijn recht als er kilometers gemaakt moeten worden. Dat is ook voor de techniek het beste. Een heel belangrijke reden om juist voor een Polo BlueMotion te kiezen, is uiteraard het verbruik en daaruit volgend het omslagpunt: vanaf welke kilometerstand is de diesel voordeliger? Met netjes rijden en veel constante snelheden (snelweg, dus), is met gemak 1 op 20 haalbaar. In overwegend stadsverkeer daalt dit al snel richting 1 op 15. Het omslagpunt is heel sterk afhankelijk van de versie waarmee een Polo BlueMotion wordt vergeleken. Een benzineversie is ook heel zuinig, pakweg 1 op 18, en dat betekent dat met de diesel enorm veel kilometers moeten worden gereden om echt goedkoper uit te zijn. Vergeleken met een normale Polo die bijvoorbeeld 1 op 13 rijdt, is het al veel gunstiger. De rekensom zal je zelf moeten maken, maar hou jezelf niet voor de gek!Conclusie
Een heel laag verbruik is aantrekkelijk. Maar het is wel zaak om nuchter te blijven en echt alles door te rekenen. Dan zal pas blijken of een Polo BlueMotion als occasion echt een verstandige koop is. Dan nog geldt dat een zeker bij een dieselversie een serieuze proefrit onontbeerlijk is. Deze compacte Volkswagen kàn een heel slimme keuze zijn, maar is dat niet per definitie.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
