logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Peugeot 3008 II

Serieuze Franse SUV

De Peugeot 3008 is ook als occasion enorm gewild. Met dit model heeft Peugeot een overduidelijk schot in de roos gelost. Terecht is de 3008 gekozen tot Auto van het Jaar (2017). Peugeot was hiermee één van de ‘aanjagers’ van de populariteit van middenklasse SUV’s.

Pluspunten
  • Strak en modern uiterlijk
  • Rijdt best comfortabel
  • Moderne, betrouwbare techniek
  • Zeer courant als occasion
Minpunten
  • Relatief duur door populariteit
  • De 1,2 liter PureTech benzinemotor heeft specifieke problematiek

Wat vindt de Wegenwacht?

  • De 1,2 liter benzinemotor is van het zogenaamde PureTech-type. In het ontwerp van deze motor zit een constructie, waarbij de distributieriem door de motorolie loopt. Na verloop van tijd is gebleken dat dit tot ernstige motorproblemen kan leiden. We verwijzen u graag naar de pagina 1.2 Pure Tech motor problemen elders op deze site, die uitgebreide informatie omvat over wat er kan gebeuren, hoe dan te handelen en waarop u als consument onder de geschetste voorwaarden recht heeft.
  • De 1,6 liter benzinemotor die in combinatie met automatische transmissie ook in de 3008 wordt geleverd, kent wel een ‘levensbedreigend’ probleem. De constructie met een elektronisch aangestuurde waterpomp is heel mooi gevonden, tòt het moment dat die waterpomp niet begint te werken als dat wel moet. Een oververhitte motor kan dan heel snel het gevolg zijn en als dat niet tijdig wordt opgemerkt, kan dit uitdraaien op een totale revisie of een compleet andere motor.
  • Die 1,6 kent nog wel wat problemen, zoals een oprekkende distributieketting, bobines die spontaan stuk kunnen gaan, plus nokkenasverstellers en injectoren die te snel verslijten.
  • Een dieselmotor die niet meer wil aanslaan is een mooie klus voor de Wegenwacht. Oorzaak is een lekkende opvoerleiding van de brandstof. Die motor kàn helemaal niet aanslaan, maar die lekkage wordt door de Wegenwacht ter plekke snel verholpen en de Peugeot rijdt weer als vanouds.
  • Tip van de Wegenwacht: kijk in het instructieboekje hoe de auto ook kan worden gestart als de auto de sleutel niet herkent. Natuurlijk moet die sleutel z.s.m. een nieuw batterijtje krijgen, maar het lukt in de regel nog wel om een keer te starten.

Over de Peugeot 3008

De vorige generatie van de 3008 gold nog als een typische MPV. Dat soort auto’s lijkt ineens uit de mode te zijn geraakt, ineens was het ‘SUV’ wat de klok slaat. Deze 3008 is daardoor ook volgens Peugeot zelf een heuse SUV. Ach, als het beestje maar een naam heeft. Belangrijker is dat deze 3008 met zijn scherpe lijnen en veelvoud aan details blijkbaar veel mensen aanspreekt. Vanaf ‘dag 1’ was dit model heel populair, zakelijk en particulier, nieuw en gebruikt.

Uitvoeringen en varianten:

  • De 3008 komt voor met een keuze uit drie benzinemotoren en drie diesels.
  • De basismotor is de 1,2 liter driecilinder turbo-benzinemotor ‘PureTech 130’, met, zoals de naam al suggereert, 96kW/130 pk.
  • De 1,6 liter benzinemotor e-THP is er met 121 kW/165 pk.
  • Medio 2018 is deze motor al vervangen door de PureTech 180, met 132 kW/180 pk.
  • In 2019 verschijnt de Hybrid4 300, een plug-in hybride met naast de 147 kW/200 pk sterke 1,6 liter benzinemotor ook een liefst 164 kW/223 pk sterke elektromotor, gekoppeld aan een achttraps automaat en met vierwielaandrijving.
  • Begin 2020 komt er nog een plug-in hybride, de Hybrid 225, met een 1,6 liter motor van 133 kW/180 pk en een 81 kW/110 pk elektromotor en voorwielaandrijving.
  • Beide plug-in versies zijn medio 2020 alweer uit het programma geschrapt.
  • De oorspronkelijke 1,6 liter BlueHDI met 88 kW/120 pk maakt medio 2018 plaats voor de nieuwe 1,5 liter BlueHDI 130, met 96 kW/130 pk.
  • Daarnaast is er nog de 2,0 liter BlueHDi 180, met 132 kW/180 pk.
  • In plaats van de handgeschakelde zesversnellingsbak is de PureTech 130 er ook met een zestraps automaat.
  • De 1,6 liter benzineversies hebben altijd standaard een automaat, maar eerst was dat een zestraps, na de motorwijziging een achttraps automaat.
  • Exact hetzelfde zien we ook bij de vernieuwing van de dieselmotoren 1,6 – 1,5.
  • De 2,0 liter BlueHDI heeft standaard altijd een achttraps automaat.
  • De normale uitvoeringen van de 3008 heten Access, Active, Allure en GT-Line.
  • Voor de zakelijke markt zijn aanvullend nog de versies BlueLease Premium en BlueLease Executive gevoerd.
  • Alleen in de eerste maanden na de lancering van de 3008 was er een speciale uitvoering ‘Première’.

In 2019 was er een tijdelijke uitvoering, genaamd Crossway.

De Peugeot 3008 als occasion

De 3008 is van meet af aan uitstekend verkocht. Het gevolg is dat er een groot en vooral ook ‘breed’ aanbod occasions in het land staat. Het grootste deel van het aanbod staat bij de officiële Peugeot-agenten. Een overzicht van het complete aanbod is te vinden op www.spoticar.nl, de occasionsite van het Stellantis-concern, waartoe ook Peugeot behoort. De bijbehorende garantievoorwaarden zijn hier ook te vinden. Een groeiend aandeel occasions zal ook zijn te vinden bij dealers van andere merken en de outlets van grote leasemaatschappijen. Het overgrote deel van het aanbod bestaat uit de 1,2 liter ‘PureTech’-benzinemotoren. Zo’n 15% is een hybride, diesels zijn vrijwel niet meer te vinden. Bijzonder is ook dat ruim de helft van het aanbod beschikt over automatische transmissie. Het aanbod van de reguliere versies is zó groot, dat het zinloos is hiervoor naar de andere kant van het land te reizen, ze staan bij wijze van spreken ook om de hoek.

De proefrit

De 3008 scoort in de eerste plaats vanwege zijn stoere uitstraling. Hij is modern, met veel hoeken en randjes, bijzonder gevormde koplampen en achterlichten en hij oogt nog een slagje groter dan hij werkelijk is. Een SUV wordt ook gekocht vanwege z’n ruimte-aanbod. Dat is in de 3008 heel behoorlijk, al is het zeker niet de ruimste in zijn soort. De bagageruimte is met een inhoud van 520 liter wel vergelijkbaar met diverse belangrijke concurrenten. Inherent aan het hele SUV-idee is de wat hogere zitpositie en dito instap. Door die verhoogde zit zijn zijdelingse bewegingen van de carrosserie beter voelbaar dan in een lage personenauto. Daarbij valt op dat de 3008 ook niet geheel ongevoelig is voor de invloed van (zij)wind. Sterk puntje is de wendbaarheid van de 3008, zijn formaat in aanmerking genomen.

Net als in enkele andere Peugeots bekijk je het instrumentenpaneel óver het stuur heen. Daarvoor is uit veiligheidsoogpunt best wat te zeggen; het went ook heel snel. Als gevolg hiervan is het stuur wel relatief klein, met een dikke rand en niet rond. Dat is in het begin vreemd bij inparkeren en dergelijke, maar ook dat went. Het centrale display functioneert prima. Eronder zit een rijtje ‘pianotoetsen’ voor de diverse functies van het scherm en dat is ergonomisch handiger dan de draai/drukknoppen die je in veel auto’s ziet.

Met een 1,6 met automaat reden we al eens gemiddeld 1 op 14. Een 1,2 met automatische transmissie lijkt de ideale combinatie voor wie vooral op comfort is gesteld en die kan gemakkelijk 1 op 15 halen. Nog één tip: laat de 3008 op de normale wielmaat staan, liefst 17 inch. Bij grotere maten –Peugeot levert zelf al 19 inch- wordt het rijcomfort onnodig minder prettig.

Conclusie

De 3008 is las occasion heel gewild. Dat heeft z’n consequenties. Het zorgt bijvoorbeeld voor relatief stevige occasionprijzen. Wie een 3008 overweegt, doet er goed aan de specifieke problematiek van de ‘PureTech’-driecilinders goed in zich op te nemen.

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Peugeot 3008.

Concurrenten

Kia Carens (2016 / heden)

Volkswagen Touran (2015 / heden)

Deze auto is beschikbaar gesteld door DAVO Autobedrijven B.V.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.