logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Citroen Berlingo III

Een ècht ruimtewonder

De Citroën Berlingo is als occasion een heel aantrekkelijke optie voor wie (als gezin…) echt veel ruimte nodig heeft. De Berlingo is handig voor het vervoer van kinderen en wat die zoal willen meenemen, of voor mensen die een hobby hebben die om ruimte vraagt.

Pluspunten
  • Enorme interieurruimte
  • Prima rijcomfort
Minpunten
  • Kwalitatief goed, behoudens Pure-Tech-techniek
  • Bescheiden aanbod
  • Fiscaal (nieuw) zwaar benadeeld

Wat vindt de Wegenwacht?

De 1,2 liter benzinemotor is van het zogenaamde PureTech-type. In het ontwerp van deze motor zit een constructie, waarbij de distributieriem door de motorolie loopt. Na verloop van tijd is gebleken dat dit tot ernstige motorproblemen kan leiden. Uitgebreide informatie over de Pure Tech 1.2-motor en wat er kan gebeuren, hoe dan te handelen en waarop u als consument onder de geschetste voorwaarden recht heeft, vind je hier.

Bij de Berlingo kennen we verder uiteraard exact dezelfde storingen als bij de vrijwel identieke Peugeot Rifter en Opel Combo. Voorlopig kent de Wegenwacht bij deze modellen maar één euvel dat wel eens voorkomt. Als er rammelende geluiden uit de voortrein klinken, dan komt dat door loslopende boutjes aan de stabilisatorstang. Het is even werk, maar dit is zonder verdere kosten prima door de Wegenwacht langs de weg te verhelpen.

Over de Citroën Berlingo

De Berlingo is op de eerste plaats ontwikkeld als lichte bedrijfsauto, of bestelwagen, zo u wilt. In dit geval richten we ons juist op de personenauto-versie, direct herkenbaar aan de grote zijruiten en natuurlijk een flinke achterbank. De generatie Berlingo waarover we het hier hebben is vrijwel identiek aan de concerngenoten Peugeot Rifter en Opel Combo. Het lastige is dat in Nederland de nieuwprijs van personenauto’s onderhevig is aan BPM op basis van de theoretische CO2-uitstoot. Dat valt voor een dergelijke auto heel ongunstig uit. Hierdoor was de nieuwprijs van zo’n handige en ruime gezinsauto stukken hoger dan dit eerder het geval was. De nieuw-verkoop bleef daardoor achter bij de verwachtingen. Om die reden is de import van de benzine- en dieselversies in 2022 gestopt. Het aanbod occasions is ook niet enorm groot. We zien wel wat import uit de ons omringende landen. Daarvoor is veel te zeggen, want na enkele jaren valt de BPM bij import ook aanzienlijk lager uit.

Uitvoeringen en varianten

  • De Berlingo bestaat in twee lengtematen. Naast de normale korte versie kennen we ook de ‘XL’, die maar liefst 35 cm langer is (wielbasis: + 21 cm). Beide varianten bestaan als vijf- en zevenpersoons.
  • We kennen de Berlingo met een keuze uit twee benzine- en twee dieselvarianten, plus een volledig elektrische versie. De benzinemotor is de 1,2 liter driecilinder, die in heel veel modellen van Citroën, Opel en Peugeot wordt gebruikt. We kennen een 81 kW/110 pk en een 96 kW/130 pk versie.
  • Bijzonder is dat de 81 kW-benzineversie is voorzien van een handgeschakelde zesbak, maar de 96 kW-versie is standaard voorzien van een achttraps automatische transmissie.
  • De 1,5 liter viercilinder dieselmotor met 75 kW/100 pk is in slechts één (korte) versie geleverd. Begin 2021 is de verkoop daarvan gestopt. De andere versie betreft dezelfde 1,5 liter ‘BlueHDi’, maar dan met een vermogen van 96 kW/130 pk.
  • De elektrische uitvoering wordt aangeduid als ë-Berlingo. Die beschikt over een 100 kW/136 pk sterke elektromotor en een 50 kWh grote batterij. De ë-Berlingo is er ook in zowel de korte als de langere uitvoering.
  • De normale uitvoeringen van de Berlingo heten Live, Feel en Shine

De Citroën Berlingo als occasion

Zoals al gesteld is de verkoop van nieuwe Berlingo’s in deze bouwjaren niet echt grootschalig geweest. Maar… als occasion zijn ze echt wel te vinden, al is het ontmoedigend dat op de bekende internetsites de bestelwagenversies de boventoon voeren. Het aanbod occasions die gebruikt worden geïmporteerd blijft ook bescheiden. Van de gebruikte Berlingo’s staat een deel bij de officiële Citroën-agenten. Die voorraad is gemakkelijk terug te vinden via de site www.spoticar.nl, waarop het aanbod van alle dealers binnen de Stellantis-groep is te vinden. Voor jonge occasions hanteren de dealers het occasionlabel ‘Citroën Select’, met onder meer twee jaar garantie en een jaar gratis onderhoud.

De proefrit

Hèt sterke punt van de Berlingo is uiteraard het riante ruimte-aanbod. Volwassenen kunnen op de eerste en tweede zitrij prima uit de voeten. In de lange versie is op een eventuele derde zitrij ook net voldoende ruimte voor volwassenen, maar de bereikbaarheid is daar natuurlijk minder. Voor kinderen, op weg naar een sportwedstrijd of zo, is er ruimte te over. Over kleine kinderen gesproken: er zijn niet veel personenauto’s waarin (op de tweede zitrij) genoeg ruimte is voor drie ISOFIX-kinderzitjes naast elkaar. Moet er eens flink wat spullen naar de rommelmarkt, of is er regelmatig iets anders te vervoeren? In de korte versie, met alle zitplaatsen gewoon in positie, bedraagt de bagageruimte al 597 liter (XL: 850 liter). Als alleen de voorstoelen worden gebruikt, dan bedraagt het laadvolume zelfs 1.414 liter (XL: 1.672). In de ë-Berlingo zijn deze maten identiek. Handig zijn ook de vele opbergvakken, waaronder een ‘boekenplank’ over de volle breedte van de auto, boven de voorruit.

De zit achter het stuur en rechts voorin is uiteraard hoger dan in een normale personenauto. Voorin staan twee heel prettige, vrij zachte stoelen. Niettemin is het daarop ook op lange ritten prima uit te houden. De diverse uitvoeringen van de Berlingo zijn voorzien van alle uitrusting die we tegenwoordig in doorsnee personenauto’s ook verwachten.

De ë-Berlingo rijdt uiteraard bijzonder gemakkelijk en soepel, wat inherent is aan een elektrische auto. Het elektrische praktijkverbruik ligt wat hoger dan in een compacte elektrische auto. Reken op zo’n 22 á 23 kWh/100 km. Met de 50 kWh-batterij bedraagt de actieradius dus tussen de 200 en 250 km.

De benzineversie met 81 kW is net aan sterk genoeg voor de Berlingo. Het rijklare gewicht van 1.375 kg valt wel mee, maar luchtweerstand speelt hier uiteraard een grotere rol. Reken op een gemiddeld verbruik van 1 op 12 á 13. De zesbak schakelt prima. Misschien is de sterkere versie (96 kW) mèt automatische transmissie meer aan te bevelen. Die is niet alleen sterker en soepeler, maar zeker in stadsverkeer is die automaat ook wel heel prettig. Bij hetzelfde gebruik zal de krachtiger versie ook net even zuiniger zijn. De rijeigenschappen van de Berlingo zijn in alle versies verrassend goed. Het geluidsniveau valt alles mee (de ‘klankkast’ in overweging genomen) en vering en schokdemping zijn lekker comfortabel afgestemd.

Conclusie

Dat zo’n ‘aangeklede bestelwagen’ zijn aantrekkelijke kanten heeft, met name voor een wat groter gezin, dat is niks nieuws. Het is jammer dat door een fiscale regeling deze auto’s ‘nieuw’ uit de markt zijn geprijsd, maar als occasion ligt dat anders. Hou wel serieus rekening met de consequenties van de PureTech-benzinemotoren.

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Citroën Berlingo.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.