Auto Review Lancia Ypsilon V
Stijlvolle elektrische auto
Lancia heeft een rijke historie. Maar in de huidige wereld red je het daar niet mee. Gelukkig beseffen de Italianen dat en komen zij - dankzij moederconcern Stellantis - met de elektrisch aangedreven Ypsilon.
- Pluspunten
- Besturing
- Vormgeving
- Minpunten
- Krap op de achterbank
- Prijs t.o.v. concurrentie
Conclusie
De Lancia Ypsilon blinkt nergens echt in uit, maar zijn vormgeving en stuurgedrag maken hem niettemin tot een begerenswaardige auto. Achilleshiel is de beperkte ruimte op de achterbank. Stroomverbruik en actieradius zijn in lijn met die van de concurrentie. De Ypsilon is wel duurder dan de concurrentie, maar daar krijg je een onderscheidend uiterlijk voor terug.
Type auto en prijzen
De Ypsilon van Lancia is een compacte gezinsauto. Lancia maakt onderdeel uit van het Stellantis concern waarin ook merken als Peugeot, Opel en Alfa Romeo zitten. Geen wonder dus dat de technische basis van de Ypsilon gelijk is aan die van de Peugeot 208.
De Ypsilon is er met mild hybride en met elektrisch aandrijving. Onze testauto is de elektrisch aangedreven versie, waarover verderop meer. De mild hybride uitvoering is uitgerust met de 1,2 liter driecilinder PSA-motor, goed voor 100 pk, die in veel Stellantis producten is terug te vinden. Volgens de fabriek verbruikt de krachtbron volgens de WLTP meetmethode gemiddeld 4,6 liter benzine per 100 kilometer (1 op 21,6). De motor krijgt ondersteuning van een 48V-elektromotor, wat het brandstofverbruik en emissies moet beperken. Het geheel is gekoppeld aan een e-DCT 6-traps automatische transmissie. De mild hybrid is er vanaf 29.500 euro of kost € 475 in de private lease.
Wil je elektrisch rijden dan kost de Lancia Ypsilon vanaf € 35.400. Wil je meert uitrusting dan kun je kiezen voor de uitvoeringen LX (€ 38.400) en Cassina Limitata (€ 39.500). Dat geldt voor zowel de mild hybride als de elektrische versie. Onze testauto is zo’n gelimiteerde versie. Hij onderscheidt zich onder meer met fraaie bekleding die qua stof en qua design doet denken aan het velours dat in de Lancia Kappa werd gebruikt in de jaren 90.
Verder heeft hij ambianceverlichting in acht kleuren en een massagestand in de voorstoelen. Standaard heeft elke Ypsilon altijd Apple Carplay en Android Auto, cruise control, rijstrookassistentie en verkeersbordherkenning. En hij heeft altijd een handig ‘koffietafeltje’, een leuke en handige toevoeging.
Hoe rijdt de Lancia Ypsilon
De Ypslion is als EV met één aandrijflijn beschikbaar. Die bestaat uit een elektromotor die maximaal 156 pk opwekt en 260 Nm koppel. Hij krijgt zijn stroom van een accupakket met een capaciteit van 51 kW. Volgens Lancia kom je 402 kilometer ver op één lading stroom. Extra regeneratiemogelijkheden ontbreken op deze EV. Het enige dat je kunt doen om regenereren te maximaliseren is de automaat in de B(rake)-stand zetten.
De aandrijving kent drie rijstanden: Eco, Normal en Sport. In die eerste twee standen voelt de auto eerder loom aan dan kwiek. De Sport-stand past wat dat betreft beter bij deze Italiaan. Daarin reageert de auto een stuk levendiger.
Een speciale vermelding is er voor de besturing. In tegenstelling tot (heel) veel EV’s, die zonder uitzondering elektrische stuurbekrachtiging hebben, zit er in deze stuurinrichting nou eindelijk wel enigszins gevoel. Hij stuurt bovendien mooi precies en dat betekent dat je af en toe best leuk een sportief tochtje kan maken. Komt bij dat de koets niet heel veel overhelt en de stoelen prima steun bieden. Wel merk je bij lastwissels dat je met een zware auto onderweg bent – het lot van vrijwel alle EV’s. Ondanks dat gewicht speert hij vanuit stilstand in 8,2 seconden naar de 100 km/h, dat dan weer wel.
De Lancia Ypsilon van binnen
De Edizione Cassina Limitata die wij een week rijden heeft fraaie velours bekleding. Dat zorgt er voor dat je, wanneer je een portier opentrekt, direct een bewonderend ‘oh’ zegt. Maar het is niet alleen mooi. Het is ook een praktische ruimte. Er is meer dan genoeg opbergruimte voorin in het interieur. Je vindt diverse bakken en vakjes en er is de mogelijkheid tot draadloos opladen van je telefoon. Een goede positie vinden achter het stuur gaat eenvoudig via de elektrisch verstelbare bestuurdersstoel.
Je kunt, als je dat prettig vindt, lekker laag in de auto zitten en toch een goed zicht hebben op zowel de weg als het instrumentarium. Door de prachtige vormgeving van het dashboard en de deurpanelen krijg je het gevoel in iets exclusiefs rond te rijden. Misschien is de enige misser dat het infotainmentscherm wat klein en eenvoudig oogt en een schril contrast vormt met de rest van het dashboard. De ronde vormen van de achterlichten – een rechtstreekse verwijzing naar de wereldberoemde Lancia Stratos waarmee Lancia in de jaren 70 drie keer het Wereldkampioenschap Rally binnensleepte – vind je overal in het interieur terug. Bijvoorbeeld bij de deurgrepen en in de vorm van het koffietafeltje.
En het grote probleem van de Lancia Ypsilon schuilt op de achterbank. Daar is in goed Nederlands verrekte weinig ruimte. Zelfs als je ‘maar’ 1 meter 80 bent zit je met je bennen klem tegen de rugleuning van de voorstoel en toucheert je kruin het dak. Hier kunnen echt alleen kleine kinderen zitten. Ook de bagageruimte is met een inhoud van 352 niet erg groot. Klap je de achterbankleuning weg dan ontstaat een bruikbare 1.163 liter kofferruimte.
De Lancia Ypsilon en het milieu
Het praktijk verbruik van de elektrisch aangedreven Ypsilon bedroeg bij een buitentemperatuur van 11 graden Celsius gemiddeld 16,6 kWh. Best keurig maar niet heel spectaculair. Hetzelfde geldt voor de actieradius. Die zou volgens Lancia 403 kilometer moeten zijn, maar wij lazen na een nacht laden meermalen 340 km af.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
